Earth rig i Nuke

Her kan du poste ferdige arbeider for kommentarer.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
codexdelux

Earth rig i Nuke

Legg innav codexdelux » søn 30 nov, 2014

Hei,

Langt over tiden siden sist jeg postet noe.
Jeg tenkte jeg skulle dele det siste selvutviklings-eksperimentet mitt.

Prosjektet var å lage en realistisk jordklode i Nuke som kunne lyssettes og animeres, være så interaktiv som mulig med enkle kontroller, og man skulle kunne se så nært opp mot ferdig resultat uten lange rendertider.
Har ikke kommet helt i mål med all optimaliseringen, men uten AA i scanline-render spytter den ut bilder i representativ kvalitet på mellom 5-10 sekunder (litt avhengig av tekstur størrelse ca 10 sek på 21k teksturer).
Mengde motionblur, glow og evt DoF styres mer eller mindre i realtime med sliders på et ferdig cachet bilde.
Riggen har også kontroller for lysstyrke på stjerner og nattlys på jorda, exposure, samt masse annet i userinterfacen for groupen/gizmoen.

Fargene på grunnriggen er matchet etter Apollo 17's Blue Marble, samt litt kunstnerisk frihet. Den er ikke en 100% match, og kan nok tweakes litt til for å få inn de siste 5%.
(teksturer 21k bluemarble fra NASA)
Her side om side, rig til høyre.

Bilde

Atmosfærisk glow er gjort som en 2D effekt med edgedetect og en array av blur's som skalerer automatisk basert på kamera's avstand, samt linse og apperture. Det var et interessant regnestykke å reverse engineer'e etter å ha stilt alle verdier til 70x51 80mm hazelblad kamera de brukte på apollo 17 først... valuable lesson learned:P

Her er en liten animasjons-test med skyer i timelapse, den ble litt kjedelig uten lyd så jeg la til litt musikk. Kanskje i overkant dramatisk, men slik går det når man har sittet og hørt på Chopin og føler seg inspirert.
(bildene er gjort med ganske overdreven lysstyrke på stjerner og natt-lys for dramatisk effekt, rendertid på ca 40 sekunder per bilde på en hexacore i7 4.2 Ghz.)

Ps: dersom noen vet om en god måte å få Nuke til å takle bumpmapping er jeg svært interessert.

[vimeo]http://vimeo.com/113014237[/vimeo]
kast huset ut gjennom vinduet!?!
If you say PLx instead of please i'm inclined to say no instead of yes because its shorter.

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » søn 30 nov, 2014

Hehe, artig.. Jeg driver på med samme "prosjektet" nå. Riktignok iblandet 3dsmax, men setter opp en space scene som ser mistenkelig lik ut ;p

Uansett; synes du har fått til mye bra her.
Side-by-side ser virkelig bra ut. Fin gjengivelse.

Når man kommer nærmere inn som i animasjonen tror jeg at du muligens burde hatt mitt mere atmosfærisk glow. Jeg sier muligens for jeg vet ikke om det er riktig eller et kunsternisk grep ;)

Du har vel laget animasjonen med tanke på en timelapse. Så de tingene synes jeg isåfall sitter. Muligens du kan flytte bakgrunnen lengre bak så den ikke beveger seg fult så fort?

Ellers bra arbeid! :)
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

Trådstarter
codexdelux

Legg innav codexdelux » man 01 des, 2014

Hei, takk for tilbakemelding.

Det er mulig den kunne trengt mer glow, litt usikker selv. Det kan jo forholdsvis lett fikses i post siden bildene er rendret fra Nuke i EXR.
Hvor vidt det er riktig er jeg ikke så opptatt av når jeg leverer ferdig produkt.
Jeg liker ofte å starte med fysiske verdier, og så dra dit som ser bra ut.
Som Mark Twain sa; "Get your facts first, then you can distort them at your leisure."

Animasjonen er vel laget mest som en test av alle elementene i riggen (den er mer eller mindre plug and play for alle bilder av en jordkloden, med mindre du kommer for tett naturligvis).
Men siden jeg hadde skaffet skyer jeg kunne lage timelapse av ble det et timelapse shot (for å teste dem også, de er slowet med twixtor).
Men shottet er mer for å teste riggen enn riggen er laget for å gjøre shottet.

Når det kommer til bakgrunnen så er den en 360 pano av stjerneghimmelen, så den beveger seg like fort uansett hvor langt unna den er, og så får vi hjelp på farten av å bli med jordens rotasjon så da blir det litt dobbelt opp. Men her er nok linsevalget mer avgjørende, lurte litt på om den burde ende med melkeveiens kjerne i sluttbildet, men lot være siden det ble litt over the top.

Eneste problemer med riggen nå er no småtjafs; største er vel at nuke ikke gjør bumpmapping (på noen god måte jeg vet om), og at specular overkompenserer; dvs hvis lyset/sola er bak jorda skinner specular rundt ballen, dette er noe med shaderen i nuke jeg ikke har kommet rundt ennå.

Håper jeg slipper å scripte noe som skrur ned specular value når sol, camera og earth aligner:P

If you say PLx instead of please i'm inclined to say no instead of yes because its shorter.

Brukeravatar

artifushion
Sted: Norge
Kontakt:

Legg innav artifushion » tir 02 des, 2014

Syns dette ser ganske bra ut.
Jeg er enig i det Tronotrond om atmosfærisk glow.

Har du prøvd å bruke displacement istedet for noe "bump"?
Ellers kan du vel bruke et bump-map til å endre på specular values i merge operasjon?
www.amvfx.com

Brukeravatar

Trådstarter
codexdelux

Legg innav codexdelux » ons 03 des, 2014

Hei, @artifushion :)

Jeg er litt skeptisk til dette med atmosfærisk glow fordi jeg ikke har sett mye til det i ekte bilder av jorda fra rommet, men fryktelig mye av det i 3D-bilder. Spørsmålet er kanskje hvor vidt vi er kondisjonert til å tro at det skal være der, mens det i virkeligheten ikke ville skjedd i stor grad. Eller så er spørsmålet hva som ser kult ut, og jeg er på viddene. Men jeg lover å gjøre en test i løpet av dagen på det, det er tross alt ikke vanskelig å lage litt ekstra glow:P

Når det kommer til bump mapping så er det kun for å kunne lese lysrettningen bedre i skyene jeg tenker.
Displace ville nok gjort susen om jeg gjorde modellen enda mer highpoly, men da tror jeg vi sier farvel til rendertider på under minuttet i HD.

Litt usikkert på hva du mener med å bruke bump map for å endre specular values. Mener du å bruke et bump map for å styre mengden specularity? hva ville det ha med lysvinkel å gjøre i så fall?

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » fre 05 des, 2014

Du så kanskje oppskytingen selv fra NASA i dag?
Om ikke kvaliteten var den beste i verden, så var det interessant å se hvordan atomsføæren forandret seg. Jeg tok et par screengrabs som jo kan deles for referanse. Håper det kan være til hjelp :)
Vedlegg
atmos1.PNG
(554.4 kiB) Lastet ned 1042 ganger
atmos2.PNG
(263.62 kiB) Lastet ned 1042 ganger
atmos4.PNG
(439.88 kiB) Lastet ned 1042 ganger
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

artifushion
Sted: Norge
Kontakt:

Legg innav artifushion » ons 10 des, 2014

Det er jeg som tuller. Det ville jo ikke gjøre noe med lysvinkelen nei.
Men det kan jo være verdt å prøve ut en litt høyere polycount?
www.amvfx.com

Brukeravatar

Trådstarter
codexdelux

Legg innav codexdelux » man 15 des, 2014

Hei,

@tronotrond ja oppskytningene er gode referanser på atmosfære. En ting du ser ganske fort der er forresten at det ikke er mye glow. Dvs, den er litt overdreven av at dette er en fisheye linse, så kurvaturen på kloden blir overdrevet og dermed kan man kanskje lese det feil.
Men øverste bilde hvor vi er lengre ute har lite glow i forhold til nederste, som er lavere. Mine bilder i klippet er med en vidvinkel, men ikke fisheye linse (28mm) og er mye mye lengre unna kloden, og dermed mye mindre glow. (fortsatt et estetisk smaken og baken valg dog)

@artifushion polycount er på 200 segments tror jeg, så burde vel ikke trenge å gå høyere.

Gå tilbake til «Ferdige arbeider stillbilder»