Softimage (XSI) skal dø

Aktuelle nyheter

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Softimage (XSI) skal dø

Legg innav hardrock_ram » tor 06 mar, 2014

http://www.autodesk.com/products/autode ... e/overview

Personlig har jeg aldri prøvd dette programmet, men har skjønt at det er ganske brukbart. Det har ihvertfall dype røtter i industrien, så det er synd at Autodesk kutter ut en såpass habil og veletablert pakke. Forhåpentligvis vil ikke brukerne gå over til May eller 3dsmax, men isteden forlate Autodesk til fordel for andre selskaper.
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

tassel
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tassel » tor 06 mar, 2014

Hadde jeg vært offer for dette hadde jeg gått over til modo umiddelbart.
Jeg har allerede tenkt og forlate AD, men det er desverre slik at bedriften min bruker 3dsmax til det meste vi jobber med.

Det var vel ikke direkte overraskende at dette kom til å skje da nesten hele teamet som jobbet med xsi/ ice ble kastet over til maya ;)

Jeg var igrunnen i ferd med å gå over til xsi da AD kjøpte det opp, med da dette skjedde lot jeg være.

Jeg skal ivertfall prøve og gå over til modo på sikt, men så gammel som jeg er så faller jeg vel fort tilbake på max ;)

Brukeravatar

Mikademius
Sted: Oslo, Norge
Kontakt:

Legg innav Mikademius » fre 07 mar, 2014

Tror det blir vanskelig for kundene aa IKKE gaa over til Maya eller Max. Om du har 100 lisenser i pipelinen din faar du naa migrert til Max eller Maya (du velger) . Det koster ganske mye for en bedrift aa hoppe over til Modo pga politikk her. Tipper de fleste tar den dealen.
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Trådstarter
hardrock_ram

Legg innav hardrock_ram » fre 07 mar, 2014

Joa, men nå er mange programmer ganske billige i forhold til Max og Maya. En ting er innkjøpspris, men man skal jo fortsatt betale subscription.
Jeg tviler ikke på at mange bedrifter kommer til å velge Max eller Maya, men jeg tror det vil være av andre grunner enn prisen for å kjøpe selve programmet. Å velge noe annet kan fort være økonomisk lønnsomt sett over noen få år.
En annen ting man bør ta i betrakning er Autodesk sin horrible "support". JEG burde fått betalt av Autodesk for å fortelle dem om sine egne produkter. Om ikke jeg fikk noe som helst ut av samtalene, så lærte jeg ihvertfall AD sitt supportpersonell et par ting underveis. Slik er det IKKE hos Thinkbox og theFoundry ...

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » man 10 mar, 2014

Ryktene om dette har jo svirret en stund, så kom ikke som noen stor bombe. Men det er utrolig synd..

En liten avsporing; Vi har kikket litt på Modo det siste året. Nå har vi bestemt oss for å prøve å gjøre en skikkelig test med det (så fort vi har tid iallfall..).

Vi tror nok ikke det kan ta over hele pipelinen vår, men det er mange misfornøyde her med 3dsMax, Autodesk og retningen de tar (eller mangel på retning). På enkelte prosjekter snakker vi fort om timer per bruker, per dag som går til å se på at Max står som "Not Responding". Det er ingen hjelp å få fra Autodesk. Det sammen med et ganske ubrukelig Reference og pipeline-system gjør at det hadde vært forfriskende med et alternativ.

Om vi kan få til en raskere workflow med Modo, og det takler scenene våre, så kan det fort bli et reelt alternativ å bytte. Siden vi bruker Nuke til comp så er det også interessant å se hva som kan skje mellom de programmene.

For å ta ett konkret eksempel så importerte vi en CAD modell til både Max og Modo.
Max brukte 50 minutt på importen. Modo brukte 3 minutt med sin CAD loader. Modo var inkl. en god del automatisert optimalisering av modellen også.
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Trådstarter
hardrock_ram

Legg innav hardrock_ram » man 10 mar, 2014

Hadde vært interessant å høre om hvordan Modo passer inn i pipelinen deres når dere prøver det … Vi opplever stort sett det samme som dere, naturlig nok. 3dsmax2014 fungerer bedre enn tidligere utgaver, men allikevel er det MYE venting.
Vi bruker også Nuke til comp, så Jørn hos Megafront har naturlig nok nevnt pakkene hvor disse er bundlet. Jeg er fristet til å prøve å ordne en lisens på en slik bare for å ha Modo.

Det hadde vært utrolig godt å vært helt fri fra å ha med Autodesk å gjøre ...

Brukeravatar

tassel
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tassel » tir 11 mar, 2014

Mikademius: Du har sikkert rett mtp. større selskaper, men her til lands så er det ikke slik at man sitter med 100 lisenser i pipelinen.

Vi sliter også med "Not Responding" hos oss, og dette er igrunnen noe som er blitt værre og værre for hver versjon som har kommet etter 2010 (2014 er vel kanskje noe bedre)

Brukeravatar

Mikademius
Sted: Oslo, Norge
Kontakt:

Legg innav Mikademius » ons 12 mar, 2014

Det er sant. De store i Norge er sub 50 mann. Naar man har kjoept lisenser til XSI for hva de naa koster saa er jo det en kostnad man gjerne vil spre utover. Dersom man kan migrere til Maya eller Max er dette en besparelse i forhold til Modo. Verdien av god support er dog ikke medregnet her. Jeg har ikke hatt saa mye med Autodesk aa gjoere paa support fronten, men de er grusomt byraakratiske ellers saa jeg kan tenke meg hvor daarlig supporten er. The Foundry har superb support. Hvertfall paa Mari fronten saa jeg regner med at det er det samme paa modo/nuke
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Gå tilbake til «Nyheter»