Adobe CS vil kun eksistere som en skytjeneste

Aktuelle nyheter

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Adobe CS vil kun eksistere som en skytjeneste

Legg innav hardrock_ram » tir 07 mai, 2013

LINK

Fantastisk ... Hvilke alternativer eksisterer? Gimp?

EDIT: Betyr dette at man kjører det som en skytjeneste, eller laster man fremdeles ned hele applikasjonen?
Om dette kjøres på nettet dukker det jo opp et tonn av potensielle problemer. Hva om har en deadline, og internett faller ut? Hva om man ikke kan betale en måned pga. uforutsette utgifter?
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

Kelemvor
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » tir 07 mai, 2013

CS blir til CC (Creative Cloud) som inneholder en del cloud-baserte tjenester som deling/lagring av assets osv. Programmene er fortsatt slik at du laster ned og installerer, men lisensen endres fra å kjøpe programmet til månedlig abonnement. For aktivering så må du ha internett, også mener jeg å huske at den sjekker hver 15. dag, så det er ikke nørdvendig å ha nett når du jobber med det. Det skal uansett fortsatt gå an å kjøpe applikasjonene hver for seg uten abonnement, men de kommer til å presse hardt med abonnement-systemet.

Du kan også kjøpe abonnement på enkeltprogrammer for rundt 200kr/mnd, mens hele pakken koster ca 500kr/mnd. Med abonnement så får du også oppdateringene med en gang, slik som man gjør med Autodesk sin ordning.

Se her: adobe.com

Håper dette er litt oppklarende og at jeg ikke sprer så mye feil informasjon. :)

Brukeravatar

Mikademius
Sted: Oslo, Norge
Kontakt:

Legg innav Mikademius » tir 07 mai, 2013

Selv synes jeg dette er kanon. Jeg har kjoert CC fra start og er meget fornoeyd. Jeg er usikker paa hvor ofte den sjekker. Jeg har kun opplevd at jeg maa online for aa validere 2 ganger paa nesten 2 aar. Man installerer applikasjonene fra en app manager og den donwloader og installerer. Lisenser er soemloese og man merker ikke noe til dem. Akurat slik det skal vaere for sluttbruker. No more serials og skit. Dette er et skritt i riktig retning
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Brukeravatar

Kelemvor
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » tir 07 mai, 2013

Et raskt søk viser at CS6 koster rundt 21000 kr fra Proshop, og for den prisen kan du ha Creative Cloud i rundt 42 måneder, og innen den tid så har vel photoshop blitt oppdatert slik at man må oppdatere. :D

Personlig synes jeg at dette er er kjempebra tiltak.

Strandli

Legg innav Strandli » tir 07 mai, 2013

Jeg kan skjønne at mange vil kaste armene i været over dette, men tror det var et nødvendig skritt.

Programmene er jo svindyre, og at de har klart å overleve til nå er jo bare fordi Adobe har en veldig god posisjon i industrien. Men prøv å selg disse produktene til noen som ikke ønsker å leve av det, men bare trenger det noen ganger i året. Da er det mye lettere å selge en måned med Photoshop for 200kr, i stedet for å kreve flere tusen kroner.

Hvor mange kjenner vel ikke noen som har "trengt" Photoshop, men ikke er villig til å betale for det lille behovet de har, og ber noen om å finne et alternativ til å betale? :P Dessuten, om noen betaler dyre dommer for en CS pakke, så er sjansene store for at de ikke kommer til å oppgradere på 2-4 år, og det gir jo ikke helt mening for Adobe.

Med denne løsningen kan de fokusere på å tilby en tjeneste verdt å beholde, i stedet for å lage et produkt de må selge om igjen til samme bruker med jevne mellomrom. Det gir bare mer mening.

Brukeravatar

v@la
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Legg innav v@la » tir 07 mai, 2013

Dette her er ett skritt i riktig rettning! Genialt!
3D Designer / Animatør
www.mediateam.no
www.3dvala.com

zoneman

Legg innav zoneman » søn 02 jun, 2013

Ikke alle er like glade for dette, fordeler og ulemper tenker jeg. http://www.youtube.com/watch?v=5aiM9luLwkA

Brukeravatar

Medi8or
Sted: Lyngdal

Legg innav Medi8or » tir 11 jun, 2013

Kelemvor skrev:Et raskt søk viser at CS6 koster rundt 21000 kr fra Proshop, og for den prisen kan du ha Creative Cloud i rundt 42 måneder, og innen den tid så har vel photoshop blitt oppdatert slik at man må oppdatere. :D

Personlig synes jeg at dette er er kjempebra tiltak.
Det er vel de færreste som kjøper en ny fullversjon hver gang de skal oppgradere...?
Adobe tar 4800,- for oppgradering av Master collection, eller 3600,- for Design/Web. Det gir CC i underkant av 10 måneder, eller litt over 7 måneder. Jeg visste ikke at Adobe skulle klare å spytte ut nye fullversjoner så raskt...

Hvordan ser det ut når Adobe skrur opp prisen på CC?

Det er sjelden lønnsomt å leie i stedet for å eie. Adobe gjør jo ikke dette for at det skal bli billigere for brukerne, men for at Adobe selv skal tjene mer penger.
Tidligere kunne du hoppe over både en, to og tre versjoner hvis du ikke følte at du trengte de nye funksjonene. Det påvirket ikke din mulighet til å bruke den versjonen du hadde kjøpt lisens til. Ved kjøp av en oppgradering betaler du for et forbedret program, nye funksjoner eller noe. Det er da i Adobes interesse å lage noe som folk er villige til å oppgradere til.
Med CC betaler du for oppgraderinger uansett om du trenger dem eller ikke, men enda viktigere, du betaler for å fortsatt få lov til å bruke programmet i det hele tatt. Slutter du å betale, så kan du ikke fortsette å bruke versjonen du har installert på det tidspunktet. For Adobe er det jo en fordel, siden brukerne må betale uansett om oppdateringene er nyttige eller ikke...
My dongle is small, hard, and purple.

Gå tilbake til «Nyheter»