Reflections som ikke blir med på render?

Diskusjoner, spørsmål, tips og triks

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Tormem
Sted: Olso
Kontakt:

Reflections som ikke blir med på render?

Legg innav Tormem » søn 20 apr, 2008

Hei

Jeg har puslet med dette tidligere uten å få det til. Vil gjerne ha en halv sphere med tekstur og litt eh.. incadesence? for å lage fine reflections og slikt. Jeg vil derimot ikke at det objektet skal være med på render. Vil bruke GI og raytracing, vil jeg tro. Tips og triks, rendergurus of norway?

Brukeravatar

kbotnen
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav kbotnen » søn 20 apr, 2008

Jeg skjønte ikke helt hva og hvorfor du vil gjøre det du planlegger. Du vil ikke ha med objektet, men du vil ha refleksjoner fra det? Refleksjoner kommer fra lys som møter en flate, så er ikke flaten synlig vil det bli veldig rart med refleksjoner fra den. Men jeg har sikkert misforstått deg litt her?

-K-

Brukeravatar

Medi8or
Sted: Lyngdal

Legg innav Medi8or » søn 20 apr, 2008

Er vel ikke så vanskelig å skjønne bruken. Tenk deg hvite plan rundt omkring for å gi fine refleksjoner i billakk. Du vil gjerne ha de for refleksjonene, men du vil ikke ha de synlige i kameraet...

Bruker ikke MR selv, så jeg vet ikke om det er snakk om en enkelt checkbox som i LW..
My dongle is small, hard, and purple.

Brukeravatar

christerb
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » søn 20 apr, 2008

Tror det er litt Software avhengig. I Maya har objektet en checkbox under Render Stats på shapenoden. "Primary Visibility".
Eller man har tilsvarende hvis man lager en IBL dome.

Brukeravatar

kbotnen
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav kbotnen » søn 20 apr, 2008

Velg spheren din -> Høyre museknapp -> Object properties -> Rendering control -> Visible to camera (ticker)?

EDIT: Dette er i 3ds max 9.

-K-

Brukeravatar

Trådstarter
Tormem
Kontakt:

Legg innav Tormem » man 21 apr, 2008

Hei, og takk for svar! Det er som Medi8tor sier, vil ha fine og fargerike reflections, ikke bare "døde" lys. Skal sjekke ut dette i morgen. Christerb: Du har helt sikkert rett, men jeg mener å ha fleipa rundt med den settingen der. Objektet forsvant fra render, selvfølgelig, det jeg er usikker på er om ikke reflections forsvant også. Uansett, ser på det snart.

Brukeravatar

christerb
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » man 21 apr, 2008

Du kan skru av alt utenom "Visible in Reflections" hvis du bare skal ha
det synlig i refleksjonene.

Brukeravatar

Trådstarter
Tormem
Kontakt:

Legg innav Tormem » tor 29 mai, 2008

Sorry, glemte å komme tilbake med svaret. Christerb har rett, så alle som måtte lure på det: Bare huk av Primary visibility, så beholder det alle andre egenskaper som skygger og raytracing. Velg vekk andre komponenter ved behov.

Gå tilbake til «Mental Ray»