Ta et "stand" mot gratisarbeid

Aktuelle nyheter

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Ta et "stand" mot gratisarbeid

Legg innav hardrock_ram » fre 22 aug, 2014

if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

Sigmo
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Legg innav Sigmo » søn 24 aug, 2014

For studenter eller folk som har set som hobby kan det være ideelt for å skape et navn for seg, men for profesjonelle blir det ganske uhøflig.. Føler jeg.
Sigrid Mohn
mail: Sigrid.mohn@gmail.com
portefolio: http://dropr.com/sigmo (veldig fortsatt under arbeid:P)

Brukeravatar

Medi8or
Sted: Lyngdal

Legg innav Medi8or » søn 24 aug, 2014

Hvis du er god nok til at de vil ha arbeidet ditt, så er du god nok til å få betalt. Er ikke verre enn det...

Det gjelder uansett om du er profesjonell, student, eller amatør.
My dongle is small, hard, and purple.

Brukeravatar

Sigmo
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Legg innav Sigmo » man 25 aug, 2014

Sant men for å få en fot innenfor så er exposure viktigere for studenter slik at det kan være verdt delta i en ubetalt konkurranse. De vet jo ikke alltid om studenter er gode nok til at de vil ha arbeidet heller de har også mindre erfaring. Men ja er jo sikkert forskjellig meninger på dette.
Sigrid Mohn

mail: Sigrid.mohn@gmail.com

portefolio: http://dropr.com/sigmo (veldig fortsatt under arbeid:P)

Trådstarter
hardrock_ram

Legg innav hardrock_ram » man 25 aug, 2014

Rene konkurranser er selvsagt greit. Her snakker vi om å bli bedt om å gjøre gratis arbeid av folk som på et eller annet vis vil tjene penger på arbeidet ditt. Og dette er det tydeligvis helt greit å spørre studenter og folk som prøver å komme inn i bransjen om.

Det er blitt en sånn greie i denne bransjen, at unge folk tror de "må påberegne noe gratisarbeid". Slike holdninger er med på å trekke bransjen ned i gjørma, og denne "exposuren" er som regel ikke verdt noe som helst. Det som i hovedsak teller er portføljen din, uansett hvordan du fyller den.

Trådstarter
hardrock_ram

Legg innav hardrock_ram » man 25 aug, 2014

En annen morsom link

Could you use the time you would spend on this project to do your own, much cooler project?
Could you use the time you would spend on this project to further you art education through classes? Could you use the time you would spend on this project to improve your portfolio so you have a better chance of getting ACTUAL, paying commissions?
Do you have even a shred of self-respect?

If you said yes to any of these, then don't take the project.

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » fre 29 aug, 2014

En kompis som da jobbet som designer i et lokalt reklamebyrå hadde en liten historie som jeg synes sier litt om hva slags oppfatning enkelte har om design. Altså han jobbet ikke som freelancer, men som fulltidsansatt.
En godt voksen mann kom inn på kontoret og spurte om de kunne lage visittkort til firmaet hans. Såklart kom han uten noe materiell. Logo (lavoppløst såklart) kunne bare kopieres fra websiden. Noe annet hadde han ikke, og så ville han ha navn, tittel og telefonnummer.

Så min kompis prøvde så etter beste evne å regntegne logoen og få den til å fungere på print og satte sammen et utkast.

Da han fakturerte kr 500 (+ print) for jobben fikk han med en gang spørsmål om hvordan i helvete han kunne kreve betalt for å slenge et par linjer med tekst på et papir? Det måtte holde å betale for printen (som var sendt ut til et annet printbyrå)..

Det er vel denne innstillingen vi alle vil bort fra. Tanken om at vi sitter på en magisk "make beautiful"-knapp. Gratisarbeid ødelegger bransjen for andre og deg selv. Det finnes såpass mange på nettet som arbeider på en kortfilm, en spillmod e.l. og trenger hjelp. Alle jobber på dugnad og er i samme båt. Det er i mine øyne mye bedre å evt. hjelpe på noe slikt.
Dessuten kan du jo faktisk ende med å få vist en kortfilm på en festival :)
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

Mikademius
Sted: Oslo, Norge
Kontakt:

Legg innav Mikademius » tor 22 jan, 2015

Could you use the time you would spend on this project to do your own, much cooler project?
Could you use the time you would spend on this project to further you art education through classes? Could you use the time you would spend on this project to improve your portfolio so you have a better chance of getting ACTUAL, paying commissions?
Do you have even a shred of self-respect?

If you said yes to any of these, then don't take the project.

This...
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Brukeravatar

Guilemo
Sted: Viborg, Denmark
Kontakt:

Legg innav Guilemo » tor 22 jan, 2015

Jeg er helt enig i hva Martin postet over her. ^ Aldri har jeg sett at gratisarbeid har vært verdt det når det kommer til "exposure". Om du gjør gratis arbeid tiltrekker du deg "kunder" som ikke betaler.

Om du vil ha exposure, lag et drit-bra personlig prosjekt som går verden rundt på forum, 3D Magazines, osv. Dette gir uendelig mye mer exposure enn ubetalt arbeid noensinne vil.
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

henning.sanden[at]gmail.com

Brukeravatar

alflovvold
Sted: Vestfold
Kontakt:

Legg innav alflovvold » tor 22 jan, 2015

Enig med sistnevnte der - endog, ikke alltid så lett da å si nei når man sitter i den båten litt tidlig i karieren..

Foroovrig en "morsom" artikkel.

:-)

Brukeravatar

OlaHaldor
Sted: Rykkinn
Kontakt:

Legg innav OlaHaldor » søn 25 jan, 2015

Jeg har selv vært borti noen jeg etterhvert vil kalle skurker, fordi de gjentatte ganger prøver seg på det samme. Om ikke bare til meg, også ovenfor andre.

Jeg har jobbet med video, TV og film i over 10 år tross ung alder, så jeg vil ikke påstå jeg er ny lenger. Så når noen kommer til meg og sier "du jobber til kr. 0,- denne gangen, men neste gang.." og begrunner det med at "et sted må man jo starte" blir jeg mildt sagt potte sur. :D/

Ikke bare er det urettferdig for meg som skal utføre jobben - men også ovenfor deres egen kunde som (antakeligvis) har betalt dem for å gjøre produksjonen. Skal den nåværende kunden deres slippe unna med å ikke betale for jobben jeg gjør, bare fordi de som kontakter meg har vært skrekkelig dårlige på å planlegge budsjett eller undersøke hva tjenesten koster?

Det er også urettferdig for neste kunde som da må betale mer, fordi jeg nå er med i beregningen vs. sist utførte prosjekt.

Jeg har opp gjennom blitt spurt om å delta på mye rart - pro bono - men så viser det seg at produksjonen er solgt her og der, og det må jo ligge noe penger i det som ender opp alle andre steder enn i siste ledd med fargekorrigering og mastering.

Hva har det gjort med meg? Jeg blir brutalt ærlig og skeptisk. På grensen til at jeg er redd for at jeg oppleves som en drittsekk, også blandt de gode folkene i bransjen. Jeg håper jo naturligvis ikke at det er tilfelle. :)

Nå nylig ble jeg spurt om å jobbe på en film, til kroner null, mens filmen er solgt til en distributør og den skal ut på kino. Det morsomme er at det er tidligere bransjefolk som jobber som lærere, som står bak filmen. De burde jo tenkt lenger enn snuten sin og gå frem som et godt eksempel på at man betaler for tjenestene man trenger. Jeg svarte ganske kontant at jeg ikker er interessert i idealistisk arbeid, og at de til den prisen kan lære opp en elev til å gjøre samme jobb. :roll:
Generalist @ Qvisten

Brukeravatar

FXdal
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav FXdal » man 26 jan, 2015

Jeg har egentlig aldrig hatt noe spesielt problem forhold til dette og må si at det er temmelig uaktuelt og synes det er en krenkende forespørsel.

Spesielt å be folk om å gjøre første prosjektet gratis og kanskje få muligheten til jobbe med dem senere, blir litt som å si til en elektriker at han kan legge opp strøm i garasjen min gratis så kan vi se om du kan få prøve deg på stua en gang i fremtiden.
Det viser en mentalitet der de ikke respekterer fagfeltet.

Om du gjør en gratis jobb for å få eksponering så blir du bare exponert som en gratis eller billig ressurs og det vil ta lang tid før man blir tatt seriøst.
Øyvind Fiksdal
http://www.fxdal.com

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » man 26 jan, 2015

Jeg blir nok spurt om dette 1-2 ganger i året. Om de som spør på en ok måte kan jeg godt hjelpe til med å svare på spørsmål og slikt. Sist i sommer fikk jeg forespørsel om å være med på en filmproduksjon mot mulig betaling senere. Jeg takket nei, men var alikevel behjelpelig med en del spørsmål på telefon og mail.

Nå sidetracker jeg mulig litt, men jeg er litt nysjerrig på om andre har erfaringer med å gi fastpris på en "skissert arbeidsoppgave". Når man får oppgaven så er det lagt til såpass mye at det gjerne dobler arbeidsmengden, eller værre. Jeg synes dette er kjipt å drive å ta opp med kunder, men føler det av og til er noen som bevisst prøver å utnytte slike ting.

Kan jo ta forbehold i det vide og det brede eller bare prise seg høyt, men det kommer gjerne feil ut i en "kjapp prisspekk"..?
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

OlaHaldor
Sted: Rykkinn
Kontakt:

Legg innav OlaHaldor » man 26 jan, 2015

Jeg får ofte prosjekter hvor det er en veldig stram økonomi, og dermed en satt pris - allerede før jeg blir spurt hva jeg tar pr. dag eller hva jeg kan gi i tilbud på et prosjekt som går over lengre tid.

Da pleier jeg å svare med å fortelle 'dette er dagsraten min - basert på det jeg vet om prosjektet nå, må vi kutte noen hjørner - kan vi prate mer i detalj?'

Noen ganger takker de for seg og leter videre. Men de som er oppegående og forstår at de kanskje ber om hakket for mye for summen de kan betale, og tar gjerne en samtale sånn at jeg får et bedre inntrykk av hva som skal gjøres, og hva de kan forvente i resultat basert på materiellet jeg får levert. Det er disse kundene jeg oftest ser igjen senere.

Opplever også at det kan lønne seg at en potensiell kunde tar med seg noe materiell så jeg kan vise dem hvor stor forskjell det blir, og hvilket potensiale som ligger i materiellet deres. Ikke alltid det slår gjennom med en gang, men de som tar seg tid til det 'bryet' ser fort verdien i jobben jeg gjør, og tar kontakt når de har fått i stand et budsjett som dekker min del av jobben.

Brukeravatar

Mikademius
Sted: Oslo, Norge
Kontakt:

Legg innav Mikademius » tir 27 jan, 2015

Det er jo ganske vanlig at man har et budsjett og en visjon. Halve jobben er å finne ut hva man kan gjøre innenfor rammene og hvordan man kan gjøre noen shortcuts, evt. andre metoder eller uttrykk, for å få fortalt story'en. Om kunden ikke er villig til å en gang snakke om det så blir kundeforholdet sikkert ikke så stilig down the road heller.

Dersom man har priset en skisse som forandrer seg såppass at det er snakk om helt annen mengde arbeid har ikke kunde forholdt seg til avtalen og dere skisser opp en ny avtale basert på dette. Det er en av grunnene til at store studios som R&H kan gå konkurs samme året som de får en Oscar for VFX. Man priser et shot basert på ditt og datt og så blir shottet helt utrolig tungt og det er allerede priset så studio tar kosten. I tillegg har man ofte dårlige deals på antall korreksjoner man har mulighet for å gjøre. Her er det ofte helt texastilstander...
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Gå tilbake til «Nyheter»