Noen som BRUKER Blender her på forumet?

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
KrisBerg
Sted: Oslo
Kontakt:

Noen som BRUKER Blender her på forumet?

Legg innav KrisBerg » fre 23 mai, 2008

Morsomt å se en god samling med 3D mennesker igjen! Storedyret har vært borte fra mange av oss lenge nå, og man kan jo ikke vente i evigheter heller, aldri så lojal man prøver å være :)

Jeg tenkte å spørre om det var noen mennesker her på forumet som faktisk bruker Blender fremfor bare å "teste" det... Jeg prøver i hvertfall å pushe meg selv til å gå for endel gratisløsninger (free as i freedom)/ Open Source, og har kommet opp med en god workflow:

Blender - http://www.blender.org/ - Enormt med features og de har kommet langt på vei. Inneholder også sculpting tool for de som ikke visste det. Enormt lett å lære. (Om du synes Z-Brush er litt knotete så er Blender et kjempealternativ) Har bestilt DVD av BigBuckBunny også nå, og gleder meg som en kid på julaften!

SunFlow Render - http://sunflow.sourceforge.net/ - Genial multiplatform render engine laget i Java :) Enormt raske OG gode previews, og er plugin-støttet av mange 3d apps (Maya, 3dsmax, Blender ++ )

Inkscape - http://www.inkscape.org/ - Beste vektorprogrammet ever! (personlig mener jeg det slår Adobe Illustrator) Fin til å skisse, shapes etc.

Om DU er interessert i å utveksle litt erfaring av Blender, så hadde det vært flott!

Cheers,
Kristoffer-
------------------------
www.muxmedialab.no

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » fre 23 mai, 2008

Hei og velkommen :)

Jeg er nok ingen Blender-mann selv, men kjempebra at du poster slike linker! Fint å ha gratisalternativer å velge mellom. Er nok mange som føler at Max, Maya o.l. blir alt for dyrt som kanskje burde kikke litt her ..
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Trådstarter
KrisBerg
Kontakt:

Legg innav KrisBerg » fre 23 mai, 2008

Takk for varm velkomst :)

Listen er lang over geniale programmer, og det dukker opp nye hver dag. Sitter du i tillegg med Ubuntu eller andre Linux-distroer får også automatiske oppdateringer. Jeg elsker min nye tilværelse med fri programvare, men veien er litt hard på noen felter.

Flaskehalsen for meg har vært primert 2 programmer som jeg ikke klarer å være forruten. Photoshop er selvfølgelig det ene. Det er raskere, enklere og inneholder *fler* nyttige/kritiske funksjoner enn Gimp, desverre, og jeg skulle ønske Gimp kom stormende inn slik Inkscape har gjort som et alternativ til Adobe Illustrator. Det trenger ikke være lik GUI som Photoshop, men tekst-verktøyer, hatighet ved "transform" etc må bli raskere :)

Det andre programmet jeg ikke klarer å legge helt fra meg er 3DS MAX. Jeg har lisens på MAX 9, og jeg elsker å modellere i det. Jeg har prøvd å gå over til Blender 100%, men poly-modellering i Blender synes jeg er langt fra så effektiv som den er i MAX. (Dog har Blender noen fantastiske poly-edit-funksjoner som ikke MAX har etter det jeg vet).

Det ble nylig lansert 2.46 av Blender, og den har kommet seg enormt! Mye på grunn av kortfilmen BigBuckBunny. Sjekk ut videoene her!
http://www.blender.org/development/rele ... ender-246/
------------------------

www.muxmedialab.no

Brukeravatar

l_o_s_b
Sted: Bergen

Legg innav l_o_s_b » fre 23 mai, 2008

Velkommen.

Bruker ikkje blender eg heller og veldig lenge siden eg testa det. Men det virker som det blir bedre og bedre med kvar oppdatering. Har testa det meste og er einig i at gimp mangler litt for mykje til å komme i samme klasse som Photoshop. Og det hadde nok ikkje skada å gjort interfacen litt bedre ;) (testa gimpshop men det var ikkje spesielt stabilt hos meg).

Trur og blender taper litt på at interfacen er så veldig forskjelig fra max/maya. Det er jo sjølvsagt berre å bruke litt tid på å lære seg det, men trur mangen føler at dei får ikkje så mykje igjen for det siden dei fleste bedrifter i norge bruker max eller maya.

Trådstarter
KrisBerg
Kontakt:

Legg innav KrisBerg » man 26 mai, 2008

Takk l_o_s_b :)

Jo, du har nok rett i at Blender mister nyskjerrige 3d-mennesker på interfacen, og jeg var veldig nære på å gå vekk fra Blender fordi jeg rett og slett ikke takla GUI'n. Jeg søkte opp og ned for å finne en "oppskrift" på å få Blender til å bli mer "3DS MAX" i gui, og fant forsåvidt noen tips om hvordan man kan sette opp mer eller mindre likt GUI.

Sjekke denne Blender-theme posten. Den gjør så det kan se (og "oppføre" seg) ut som MAX / MAYA, men etter å ha satt meg ned å pressa meg selv til å prøve litt av det orginale Blender-oppsettet, så vil jeg faktisk fraråde MAX/MAYA-mennesker å bruke noe annet enn den orginale Blender-GUI'n.

Her er noen grunner til det:
- Omtrent alle tutorials (html + pdf og videos) på nettet er fra det orginale, og du vil mest sannsynlig forvirre deg selv av å ha noe helt annet enn det som blir vist i turorials.
- Blender GUI'et ER faktisk veldig bra lagt opp om du lærer deg noen av de mest fundametale HotKeys. Skriv dem ut, noter mens du lærer deg nye ting så du ikke glemmer dem (man husker også bedre om man skriver det :)
------------------------

www.muxmedialab.no

Brukeravatar

TomR
Sted: Bergen

Legg innav TomR » tor 29 mai, 2008

- Blender GUI'et ER faktisk veldig bra lagt opp om du lærer deg noen av de mest fundametale HotKeys. Skriv dem ut, noter mens du lærer deg nye ting så du ikke glemmer dem (man husker også bedre om man skriver det Smil

Trur og det er der blender mister mange nye brukere og.

Eg har prøvd å BRUKE blender meir det siste halvåret. Eg liker blender meir og meir. Også det at det begynner å bli ein del resurser på netter etter kvart som gjør det lettere. Foreksempel ManCandy FAQ som er 6gb med info om rigging og animation i blender. Og den er gratis hvis du ikkje vil betale for den :-o
TomR.

Trådstarter
KrisBerg
Kontakt:

Legg innav KrisBerg » tor 29 mai, 2008

Ja, ManCandy er en dødsbra resurs! Jeg har bare såvidt sett litt på den, og den virker fantastisk. Så hyggelig å se at det er noen her også som bruker Blender.

Har noen forresten sett BigBuckBunny ennå? Jeg fikk min i posten for 3 dager siden, og jeg må si jeg er MEGET imponert over kvaliteten. Å se den i 1080 med surround var helt på høyde av pixar-kvalitet til tider spør du meg.

Story'n var kanskje ikke heeeelt i toppsjiktet, men milevis bedre enn Elephants Dream. (for den er litt for spaced out for min del :)
------------------------

www.muxmedialab.no

Brukeravatar

awisur
Sted: fredrikstad
Kontakt:

Legg innav awisur » tor 29 mai, 2008

Jeg er en flittig bruker av Blender, og jeg må si jeg flytter punkter og polygoner MYE fortere i blender enn max eller annet 3D program jeg har drevet med (LW og Maya), er genialt pga. alle hurtig tastene. Rendering etc. er selvfølgerlig en oppgave for et tyngre program. UV mapping er vel kansje det jeg liker absolutt mest av alt i blender, det er fantastisk lett! Kan virke knotete til å begynne med, men les to tutorials og du ser hvor fantastisk resultatet blir. Jeg har brukt blender til alt 3D arbeided på siden min, men alt er rendret i max med MR. Rigging og animasjon skjer også i max for min del, men modelering og UV mapping, er blender suveren på!

http://www.3dgrounds.com
<a href="http://www.3dgrounds.com"> www.3dgrounds.com </a>

Brukeravatar

Gaute
Sted: Geilo
Kontakt:

Legg innav Gaute » tir 10 jun, 2008

Jeg bruker blender til daglig :)
Har brukt blender i hele min 3d "karriere" (1,5 år), har altså ikke så veldig mye å sammenligne med, men har sett på Maya og 3dsmax og har ikke skjønt en dritt av GUI'et! Kan være enig i at det blir litt vanskelig å begynne med blender pga. GUI'et, men når man først kommer inn i det, går det ekstremt raskt å bruke.
For min del synes jeg faktisk BBB er bedre enn pixar til tider... Detalj nivået på noen av scenene er helt sjukt (du må nesten se filmen en del ganger for å se hva jeg mener). Men er enig i at storyen kunne vært bedre. Men er veldig imponert over lyden og musikken. Det skal nokk litt til for å lage stumfilm med musikk.
Enig i at Elephants Dream har en ganske spessiell handling. skjønner den ikke helt selv, men hvis du ser den en del ganger så får man tak i mer av handlinga.
Den nye blenderversjonen har også veldig mange nye flotte verktøy :) som partikkelsystemet, og klessimulatoren.

Er helt enig i at UV mappinga i blender er utrolig enkel. Gikk utrolig fort å lære seg, og er helt genial :)

Jeg er med å prøver å bygge opp et norsk blender community: http://www.blender3d.no/

Trådstarter
KrisBerg
Kontakt:

Legg innav KrisBerg » tir 10 jun, 2008

Kult Gaute! Moro at dere vil være med å bygge opp Blender i Norge. Jeg bidrar gjerne med ting for site'n. Det å informere folk om relaterte programmer etc for en totalpakke som kan i stor grad erstatte kommersielle programmer tror jeg er viktig.

Jeg vet ikke om noen her har vært borte i SunFlow eller Lux render her, men det kanskje vært en ide å forklare en workflow med Blender og disse for f.eks arkitekter/viz folk kunne bruke disse geniale renderne, som etterhvert går mot kvalitetsnivået til Maxwell / Vray.

Om noen forresten er interessert i å bidra litt til Sunflow Blender exporter så hadde det vært genialt! Det er ikke lenge før denne renderen kommer med en liten omstrukturering av kodene, og i den forbindelse trengs det en del jobb med exporteren. Akkurat nå mangler vi litt folk på akkurat den biten.

SunFlow-galleri for folk som er interessert:Galleri

Legger ved noen renders som ikke har kommet inn i galleriet ennå:
http://sunflow.sourceforge.net/phpbb2/v ... .php?t=521
http://sunflow.sourceforge.net/phpbb2/v ... .php?t=482
http://sunflow.sourceforge.net/phpbb2/v ... .php?t=430
http://sunflow.sourceforge.net/phpbb2/v ... .php?t=426
http://sunflow.sourceforge.net/phpbb2/v ... .php?t=384
------------------------

www.muxmedialab.no

Brukeravatar

Gaute
Sted: Geilo
Kontakt:

Legg innav Gaute » ons 11 jun, 2008

Jeg bruker Luxrender, men har aldri vært borti sunflow. Lux har forbedret seg veldig den siste tiden, men for min del har jeg brukt indigo mer. Yafray har jeg også brukt flittig.
Kikket på bildene fra sunflow, ser veldig bra ut... tror jeg må teste ut det mer etterhvert.

tror jeg glemte å si det, men vi har også et forum (http://forum.blender3d.no/). Det ligger under en link på toppen av portalen.

Brukeravatar

Marsan
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg innav Marsan » tor 12 jun, 2008

Bruker blender, men henger ikke her så mye. Virker som det er på dette forumet flinkisene henger og de som er inne i det kommersielle markedet innenfor 3D. Ser mye bra i Portfollionen!! =D>

Jeg tror (og vet) at blenderfolket holder seg innenfor sine egene rammer. Det er fint med blandingsforum også men ideologien bak blender er helt ulik mange av andre programpakkene. Hvis du googler på blender så finner du sikkert Norske blendercommunitys som tar varmt i mot deg :D/

Trådstarter
KrisBerg
Kontakt:

Legg innav KrisBerg » tir 24 jun, 2008

Hei Marsan :)
Jeg har kommet litt i kontakt med Gaute, og har sett litt på sidene til blender3d.no, og tror det kan bli moro etterhvert. Jeg kommer definitivt til å registrere meg der og bli med på et norskt Blender-forum.
------------------------

www.muxmedialab.no

Brukeravatar

cet
Sted: Brøttum
Kontakt:

Blender er blitt voksent.

Legg innav cet » fre 26 sep, 2008

Heisann, jeg har brukt blender i 1.5 år nå, og har flyttet over fra 3dsmax, som jeg har brukt i 8 år ca. Synes at blender er blitt såpass voksent at det lett kan brukes i produksjoner.. Har brukt blender til å lage 3d til våre hjemmeproduserte filmer, og gjør det fortsatt. Det er også et program som heter voodoo, et 3d trackingprogram som er ganske fiffig å bruke sammen med blender. Har også gjort dette for å mixe sammen 3d og real-life footage.. Interfacet er annerledes, ikke vanskelig. For de som begynte med å bruke blender fremfor f.eks max, maya eller xsi, så føles det motsatt. Så det handler vel litt mer om hva man er vant med.. Blenders interface vil jeg betegne som genialt når man forstår hvordan det virker. Er et utrolig fleksibelt interface og program i så måte med muligheter som rekker fra 3d modelering og helt til compositing og redigering av video og nå også en oppdatert game-engine/editor som faktisk begynner å bli ganske fiffig.

Blender er faktisk bra program, og når man ser på hva som ligger i pipelinen hos programmererne, så har man jammen nok å glede seg til, med ekte volumetrics (endelig), customizable keyboard (i versjon 2.5, endelig) physics simulator for røyk.. fluidsimmen er også ganske fin.. :) For de som jobber med 3d, så er blender verdt å ta en titt på.. armatures(bones) er også velutviklet og fleksibelt. Med mulighet for walkcycles langs en path og mye mer.. :)

Det er vanskelig å skjule min entusiasme for programmet. Det har et lite footprint (14-15Mb nedlastning), Har søkk og kav av funksjonalitet, modellereren synes jeg er bedre en Max's sin, med versjon 2.5 kommer også non-destructive editering, hvilket gjør ting enda mer fleksibelt.. Det jobbes også med et bedre API som gjør det lettere å "plugge" inn andre rendere på en enkel måte.. OG det jobbes med integrering av V-ray for de som elsker den renderen.. :)

jaja, jeg skal ikke mase mer om det, blender er bra, så enkelt er det..

mvh
-c-

Mathiasbk
Sted: Vestfold

ja!

Legg innav Mathiasbk » lør 18 apr, 2009

jeg bruker blender, og jeg Elsker det! :D

Gå tilbake til «Blender»