Hvor mange modo-brukere her?

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Ezben
Sted: En øy vest for Bergen

Legg innav Ezben » tor 09 des, 2010

Hmm.. lagde en plain på 1x1 og kastet noe som lignet på tiger hår og fikk opp "Geometry cache size limit exceeded.".
Gikk inn på System>Preferences>Display>Rengering og endret Geometry cache size til 2-4-8 GB uten at dette hjalp..

Noe tips ang dette?
The road to success is always under construction.

Brukeravatar

Trådstarter
Guilemo
Sted: Viborg, Denmark
Kontakt:

Legg innav Guilemo » tor 09 des, 2010

Om du har ram-problemer kan det hjelpe å aktivere Write Buckets to disk, under Shader tree, Frame, Buckets. Mest sannsynlig har du bare lagt til en haug med fur, noe som gjør at scenen spiser opp ram. Det er veldig sjelden jeg faktisk trenger å gjøre noen endringer på Geometry cache-sizen. Also, om du render hår må du _aldri_ bruke IC. Her må du bruke monte carlo. IC skal generelt ikke brukes om du har mye geometri i scenen. Fur og IC lager enormt lange rendertider.
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

henning.sanden[at]gmail.com

Brukeravatar

Kelemvor
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » fre 10 des, 2010

IC/Monte Carlo kan også stiller pr materiale, slik at man kan få det beste fra begge verdener..

Brukeravatar

Trådstarter
Guilemo
Kontakt:

Legg innav Guilemo » fre 10 des, 2010

IC/Monte Carlo kan også stiller pr materiale, slik at man kan få det beste fra begge verdener..

Jepp. Viktig å vite.
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

Brukeravatar

Ezben

Legg innav Ezben » fre 10 des, 2010

Morsomt at du nevner dette, for det var den eneste plassen jeg fant noe innstilling ang. monte carlo :D

Håper jeg får testet det mer i helgen, men det ser dårlig ut da det er julebord i kveld og bursdags selskap i morgen kl 12 og jule middag/innflyttings fest i morgen kveld.
Tror søndagen går i å daffe på sofaen til det er tid å legge seg igjen hehe

Brukeravatar

caveman

Legg innav caveman » tir 21 des, 2010

Bruker modo også, men stiller jo i entusiast-klassen - kun hobby for meg.

501 er lansert (og kjøpt)... DOF har fått skikkelig kvalitets/hastighets bedring. Preview render og RayGL er mega. Den nye occlusion prosesseringen vil være ekstremt nyttig for å til mer realistisk slitte/værbitte/dirty teksturering - pluss enkelt å "bake" til en image map som kan brukes til å styre alt fra material-miksing til "Fur Density". Bump og displacement kraftig forbedret osv, osv... alt i alt kan man kalle det detaljer, men det er viktige detaljer og har absolutt sansen for at fokus har vært på hastighetsøkning.

Apropos "out of memory" - bedringer der også: LINK

Brukeravatar

Trådstarter
Guilemo
Kontakt:

Legg innav Guilemo » tir 21 des, 2010

Ikke glem sculpting og add loop. Sculptingen er faktisk veldig solid, selv om den ikke er i samme klasse som ZBrush.
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

Brukeravatar

caveman

Legg innav caveman » tir 21 des, 2010

Joda, testet de litt nå. Absolutt brukbare, men mangler nok litt på Zbrush ja... Personlig hadde jeg heller sett at de hadde brukt kreftene på å inkludere Bullet Physics motoren el. lign. ettersom kombinasjonen Zbrush/Modo fungerer så godt...

5min maltraktering av kube med flatten, carve og smooth (alle funker rimelig bra) - fulgt av 2min 35s render med lett modifisert variant av medfølgende occlusion materiale :)
[img=right]http://www.3dhue.com/files2/1887_test1_1.jpg[/img]

At de har inkludert Enhance shaders er forresten ikke dumt, men skulle gjerne sett enda mer nytt i medfølgende innhold

Brukeravatar

Trådstarter
Guilemo
Kontakt:

Legg innav Guilemo » tir 21 des, 2010

Tingen er at de ikke bare kan implimentere en physics engine uten videre. Jeg er veldig glad for at de bygget videre på sculpting toolene i stedet for å lage legge til et nytt physics system.

Og sculptingen er ikke ment som noe erstatning for Zbrush. Greien med sculptingen er at du raskt skal kunne gjøre modellene mer organiske. F.eks går det veldig raskt å legge til folds i klær, skrapemerker osv på diverse modeller. Dette er noe som er vanskelig å gjøre effektivt uten sculpting, og det gir ikke mening at du skal punge ut mye penger for et nytt program, og bruke tid på å lære deg dette.

Hvilke mer innhold ønsker du? Kommer mye forskjellig med. Om du ser under sculpt mappen ligger det blant annet et sett tenner jeg har laget *shameless plug*
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

Brukeravatar

caveman

Legg innav caveman » ons 22 des, 2010

Se der ja! Hmm, tenner + pelsdott pluss litt lys... der fikk du litt å tygge på tenker jeg... :)

Bilde

Fra spøk til revolver så var det vel mest materialer jeg tenkte på. Enhance:Modo er fint, men litt flere materialer hadde ikke vært dumt... man kan selvfølgelig laste ned og/eller tilpasse mye, men det er bekvemmelig med et større standard bibliotek. F.eks. bundlet med et større utvalg automotive og archviz materialer hadde vært fint.
Sist redigert av caveman den ons 22 des, 2010, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar

Trådstarter
Guilemo
Kontakt:

Legg innav Guilemo » ons 22 des, 2010

Virker som dette er midt i blinken for deg! :)

http://www.luxology.com/store/product_auto_design_presets/

Det er ikke sikkert det funker 100 prosent i 501 ettersom bump-mappingen er drastisk annerledes. Yazan holder på å fikse det though, og så snart han er ferdig får du det oppdaterte.
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

Brukeravatar

caveman

Legg innav caveman » ons 22 des, 2010

Joda, var nettopp noe slikt jeg tenkte på - men med den lille forskjellen at det hadde vært en fin prikk over i-en om noe a la dette var inkludert istedenfor å måtte kjøpes separat til $125.

Men misforstå meg rett - synes 501 inneholder nok av forbedringer til å forsvare prisen for oppgradering!

Brukeravatar

Ezben

Legg innav Ezben » fre 07 jan, 2011

Endelig fått prøvd 501 og render tiden og render view har blit redusert drastisk på tiden.. ikke det at den var treig før men nå er den betydelig raskere!
Gleder meg til å se hva annet som er forbedret

Brukeravatar

Trådstarter
Guilemo
Kontakt:

Legg innav Guilemo » fre 07 jan, 2011

Previewet er og betydelig raskere, og RayGL gjør livet lettere og. Prøv de ut :)
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

Brukeravatar

Ezben

Legg innav Ezben » lør 08 jan, 2011

Ja testet det og det er sant som du sier! Sett en del video tutorialer og føler jeg begynner å få svar på de så tingene jeg har lurt på og funnet ut hvor bra målsetting og sånt er i modo. Tror jeg har tvangstanker når det kommer til dette og derfor ikke er noe serlig på organisk og heller velger det andre når jeg tenker ut nye prosjekt.

Gå tilbake til «Modo»