Hvor mange modo-brukere her?

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

oblivian

Legg innav oblivian » søn 18 mar, 2012

Modo bruker her også... siden 301. Bruker også C4D ganske mye. Er veldig fornøyd med Modo og er egentlig litt overrasket over at så få på dette forumet har oppdaget Modo, ihvertfall som en del av en pipeline. Nå er vel Modo størst på produkt shots og stills, men det endrer seg vel etter 601 vil jeg tro. Min oppfatning er at Modo konkurrerer mer mot C4D (og kanskje ZBrush) enn Max/Maya, og det virker uansett ikke som det er så mange C4D brukere her heller. Ser forøvrig på Lux forumene at det er veldig mange som kommer fra AD til Modo, så noe må jeg "være bedre på den andre siden av gjerdet". :-)

danielodland

Legg innav danielodland » søn 18 mar, 2012

Har forelsket meg litt i Houdini, og foreløpig liker jeg alt ved programmet med unntak av modelleringen. Enkelte ting er veldig smart å modellere i H (ting som er veldig "gjentagende" og generelt hadde hatt godt av litt semi-automatisering) men stort sett er karaktermodellering ganske awkward. Derfor begynte jeg å se meg om etter en annen pakke som var knall på modellering, og jeg begynte å snuse litt på Modo nå i det siste. Det ser ut som om det er svaret for meg i alle fall. Polymodelleringen ser veldig rask og behagelig ut, programmet har god retopo og man har fine sculpteverktøy innebygd. I tillegg evner programmet å painte og teksturere forøvrig, og renderingen er såpass enkel og blir så raskt fin at det er supert til å kjøre ut progressrendere til presentasjoner osv.

Modo ser for meg ut som en knall partner til Houdini.

hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » søn 18 mar, 2012

Da mangler du fremdeles noe for ordentlig rigging og animasjon, gjør du ikke? Bare interessert i å vite hva man trenger for å erstatte Max\Maya fullstendig ... :)
if your not living on a killing ground, you better make your own

danielodland

hardrock_ram skrev:Da mangler du fremdeles noe for ordentlig rigging og animasjon, gjør du ikke? Bare interessert i å vite hva man trenger for å erstatte Max\Maya fullstendig ... :)

Vel..utifra det jeg har sett ser ikke houdini helt dum ut for rigging. Det ser ut som at prosessen med skjelettsetup, kinematics og animasjonskontrollere kan gjøres ganske kjapt og godt. Skinningen tror jeg er god, og jeg har hørt at muscles systemet er minst like bra som andre systemer. Animasjonsmessig er jeg ikke helt sikker på hva som utgjør et godt program, men det å sette keys på individuelle parametre (kun rot y f.eks) er veldig effektivt (bare holde alt og klikke på parameteret). Sitter med et inntrykk av at godt riggeprogram = godt animasjonsprogram, men kom gjerne med noen forslag til hva en animatør ønsker seg utover raske og bugfrie metoder for å sette og editere keys og tangents. Graphvinduet ser like bra ut som alt annet jeg har vært borti.

Merk at mye av min kunnskap om Houdini bygger på demonstrasjoner, jeg har ikke kommet mye lengre enn at jeg fortsatt setter meg inn i interfacet og workflowen og har gjort noen tester. Har egentlig ikke nok førstehåndserfaring til å legge ned harde fakta.

Anyway, ikke meningen å spore av. Modo=) Want it=)

Brukeravatar

tassel
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tassel » søn 18 mar, 2012

Jeg testet Modo 401 å ble fort superfornøyd med modelleringsbiten, uten å egentlig ha testet så mye mer. For min del så jobber jeg med 3ds max til daglig, så det er naturlig for meg å bruke dette hjemme også. Hadde jeg drevet med visualisering/stilbilder på egenhånd/freelance el.l. så hadde absolutt Modo vært et program jeg hadde tatt en titt på mtp. den ganskel så snille prisen.

Helt til slutt; Hvordan er det med utvikling av egne plugins i modo? Har det noen scriptspråk det støtter el.l ?

danielodland

tassel skrev:Jeg testet Modo 401 å ble fort superfornøyd med modelleringsbiten, uten å egentlig ha testet så mye mer. For min del så jobber jeg med 3ds max til daglig, så det er naturlig for meg å bruke dette hjemme også. Hadde jeg drevet med visualisering/stilbilder på egenhånd/freelance el.l. så hadde absolutt Modo vært et program jeg hadde tatt en titt på mtp. den ganskel så snille prisen.

Helt til slutt; Hvordan er det med utvikling av egne plugins i modo? Har det noen scriptspråk det støtter el.l ?

Såvidt jeg vet støttes Python (som i alle andre pakker for tiden..=p), Perl og LUA. I tillegg fins det en SDK.

Brukeravatar

Nils
Sted: Her og der

Legg innav Nils » tir 24 jul, 2012

Modo bruker her og, sidan 301. Har akkurat oppgradert til 601 (via 401 og 501). Blir meir og meir glad i programmet. Kjapt, lettkjørt og elegant og ikke avskrekkende dyrt. Faktisk så kjører eg fortsatt 301 på nattskiftene i Nordsjøen direkte frå ein liten portabel harddisk på ein sliten kontor pc uten nevneverdige problem.
Kun entusiast/hobbybruker.

Gå tilbake til «Modo»