Erfaringer med Modo vs Max el. Maya?

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
eroraas
Sted: Kongsberg

Erfaringer med Modo vs Max el. Maya?

Legg innav eroraas » søn 25 apr, 2010

Virker som det stort sett går i tungvekterne når det gjelder programvalg her på forumet, noe som sikkert er helt naturlig.
Lurer imidlertid på om noen har erfaringer med Modo, og kunne si litt om hvordan denne løsningen skiller seg fra f.eks. Max eller Maya? Noen som har tanker om hvor programmet har styrker og svakheter osv....?

Brukeravatar

EinarM
3D/VFX/Concept-artist
3D/VFX/Concept-artist
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav EinarM » søn 25 apr, 2010

har ikke personlig erfaring i programmet. Men i modo så har du ikke ting som animasjon, rigging og partikkelsystem så vidt jeg vet. Ellers får du nok samme resultat dersom du skal lage et 3d bilde

Zbrush 4 (launch 2010) kommer med animasjon og riggemuligheter. Utrolig morsomt =)

Brukeravatar

Guilemo
Sted: Viborg, Denmark
Kontakt:

Legg innav Guilemo » søn 25 apr, 2010

Modo har jeg ganske god erfaring med. Det er mitt førstevalg når det kommer til 3d. Jeg bruker også 3ds til enkelte ting.

Einar har delvis rett. Du har rigging og animasjon i modo, men du har ikke skinning, eller partikler. Hovedfokuset til modo er modellering, texture painting og rendring. Modelleringen og rendringen er nydelig. Noe av det beste jeg har brukt noen sinne. Modelleringen er veldig straight forward. Ting skal gjøres på ferrest mulig klikk. Om du har f.eks jobbet i 3ds vet du at der er det mange ekstra klikk for å gjøre en del ting.

Modo er og utrolig bra til organisk modellering. Det har sculpting tools, men de er ikke på langt nær like god som Zbrush sine. Det de derimot kan brukes til er å lage gode base meshes utrolig fort og effektivt. Jeg våger å påstå at organisk modellering i 3ds ikke kan sammenligne seg med modo.

Noen nøkkelpunkter i modo er:
- Meget, meget rakst preview vindu. Her ser du et preview av hvordan det endelige resultatet blir. Det er svært godt intigrert og er noe jeg virkelig savner når jeg jobber i 3ds.

- Replicators: Instances på steroider. Er vel noe lignende til vray scatter. Utrolig bra.

- Veldig rask og effektiv modellering.

++

Se mer her.
http://www.luxology.com/modo/

Bare å spørre om du lurer på noe :)
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

henning.sanden[at]gmail.com

Gå tilbake til «Modo»