Finansiering av studier

Spørsmål og svar.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
zzzspawn
Sted: Sandnes
Kontakt:

Finansiering av studier

Legg innav zzzspawn » søn 13 feb, 2011

Hei, skolevalget nærmer seg kraftig; og jeg har mange spørsmål.. vender meg til forumet siden flere her har erfaring og kanskje vet mer en det jeg vet ;)

så til spørsmålet; hvordan finansierte dere utdanningen deres(spørsmålet går hovedsaklig til studenter ved Noroff/idefagskolen, eller andre skoler med lignende pris)? gikk dere ett år på skole for så å jobbe inn pengene, eller jobbet dere opp pengene etterpå, eller var det lite å betale etter at stipendpengene kom inn(:P), eller tok dere jobb etter endt utdanning og betalte ned studielånet? disse skolene koster en del å gå på, så jeg lurer på hvordan en klarer seg etterpå :)

vurderer selv å gå på Noroff sine nettstudier, siden de er billigere en å gå på skolen, er det noen som vet noe om forskjellen på disse veiene å gå? er prisen på nettstudiene verdt hva man får ovenfor hva man får om man betaler litt mer og går på skolen?

takk for alle svar :)

why walk if you can fly!

.\oO/
.../\
..|..|
...||

<0o>->

Brukeravatar

Hvit_Ravn
Sted: Jørpeland/Stavanger

Legg innav Hvit_Ravn » søn 13 feb, 2011

jeg har 200 000 i lån :P etter 3 årig utdannelse (finansiert av lånekassen) og litt feriejobbing

vi skal alle bli gjeldslaver, men min plan er å skaffe meg en fast jobb og ha enkeltpersonforetaket mitt på siden for ekstra inntekt...

anbefaler at du går klasserom, det får du nok mye mer ut av. Alltid masse man lurer på og da er det bra og ha lærer og andre studenter rundt seg.
Keep moving forward

Brukeravatar

Saberril
Sted: Oslo

Legg innav Saberril » søn 13 feb, 2011

Ikke for å si noe stygt om noroff webstudier, men da kan du like greit ta et som er på en amerikansk skole.

Når det gjelder hva lånekassen dekker, så får du 55 000 dekt i skole penger i året. dvs sånn som vi må, så får vi regning på 49 900 , og lånekassen gir oss 45 689 kr . Vi må selv stille med 4000 for å betale skolen + hus leie , strøm og penger til å leve med ;P
Freelance 3d Artist

Strandli

Legg innav Strandli » søn 13 feb, 2011

Har ikke erfaring med opplegget selv, men vil ikke anbefale nettstudier.
I dag har vi så mye gratis ressurser på nettet, og lett tilgjengelige trening-dvder fra Gnomon og lignende, at det ikke skal mye til for å lære seg ting på egenhånd.

Hva du betaler for på Noroff eller Idefagskolen er klasseromsundervisning, det å alltid ha noen der til å hjelpe deg, det å bruke utstyret du trenger og undervisning. Jeg ser ikke helt vitsen i å betale for nettstudie når du ikke får det som er fordelen med skoleundervisning. Enten tar du en skikkelig utdanning, ellers lar du være, slik jeg ser det.

Brukeravatar

Guilemo
Sted: Viborg, Denmark
Kontakt:

Legg innav Guilemo » søn 13 feb, 2011

Ang nettstudier: Jeg tok et anatomikurs forrige vår online. Det funket greit det, igrunn, men lærte at jeg ville aldri tatt utdanningen min på den måten. Dette var et 8 ukers langt kurs. Læreren var tilgjengelig over epost hele tiden og han svarte raskt, men likevel. Det blir ikke det samme som tradisjonell klasseromsundervisning. Er du i et klasserom er det veldig mye lettere å spørre læreren om små, men viktige ting enn over epost.

Et annet veldig viktig poeng er det sosiale. Sure, du kan sikkert bli kjent med folkene i klassen din om du tar et online kurs og, men det kan på ingen måte sammenlignes med å faktisk ha folk rundt deg. Hvilke folk du blir kjent med gjennom skolen kan være meget essensielt for om du får deg jobb senere.

Som Strandli sier, enten tar du en skikkelig utdannelse, eller la være. Vil du lære mye av nettstudier? Mest sannsynlig. Vil opplevelsen din være en helt annen om du er fysisk tilstedet? Garantert.
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

henning.sanden[at]gmail.com

Brukeravatar

forumsoldier

Legg innav forumsoldier » søn 13 feb, 2011

Jeg går noroff nå, får 143k i året av lånekassa, 45k per semester og resten kommer gjevnlig i måneden. Regningen i år var på 48k per semester. Jeg bor gratis hos bestemor å får dermed stipend i tilegg, så jeg sparer opp penger i år å tar andre året i oslo. Hadde nok ikke overlevd på 40k i året til mat og leilighet

Brukeravatar

Mikademius
Sted: Oslo, Norge
Kontakt:

Legg innav Mikademius » søn 13 feb, 2011

Har vi ikke diskutert dette opp og ned før?
Finansiering blir en blanding av Lånekassen og jobbing. Jeg jobbet nattevakt på HydroTexaco i helgene og det drar jo inn litt penger. Jeg er enig i at webstudier er en dårligere løsning enn en faktisk skole. Kurs online er greit, det har jeg god erfaring med. Men main skole det hadde jeg ikke gjort online.
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

danielodland

Legg innav danielodland » man 14 feb, 2011

Vil utifra andres erfaring ikke anbefale nettstudiene hos noroff. Som sagt, dette er andres erfaringer, men jeg vet at det fins en del misfornøyde studenter der =)

Jeg vil av egen erfaring anbefale å tjene opp så mye penger som mulig i forkant, og ha en liten jobb i helgene mens du studerer. Sørg for å ha nok til skolepengene i begynnelsen av semesterne.

Pass på at du velger en skole som passer til det du vil drive med. Noroff er veldig orientert rundt animasjonsfilm, mens jeg tror Idefagskolen jobber mer med VFX enn noroff gjør.

Les FAQ'ene nøye, og les fagplanene til begge skolene og ikke velg av geografiske hensyn.

Trådstarter
zzzspawn
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg innav zzzspawn » man 14 feb, 2011

wow! :D

syk respons fort! ^__^ hadde ikke forventa dette =D

uansett, ser hva dere mener :) nettstudier blir nok ikke det samme som ortodoks klasseromsundervisning nei :S

kongebra med forklaringer av stipendpengene. har allerede en jobb, så får nok spart opp en del penger :D

@danielodland: ja, heg skal lese opp masse om alle skolene, og se hvem av dem som holder mål for det jeg vil gjøre :)) tenker kanskje spill :P eller VFX :) men vil gjerne gå litt i utlandet, så må sjekke hva muligheter som åpner seg etter Idéfagskolen ^^

why walk if you can fly!

.\oO/

.../\

..|..|

...||

<0o>->

danielodland

Legg innav danielodland » man 14 feb, 2011

hvor i landet er du?

hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » man 14 feb, 2011

Vil som de fleste andre her fraråde nettundervisning. Man betaler masse for en rekke dårlige tutorials. Greit nok å få kritikk osv, men kjøper du tutorials fra cgAcademy (anbefales), Gnomon eller noe slikt for 4-5 tusen, så har du læremateriale av en HELT annen kvalitet enn de latterlige vidoene du får hos Noroff ihvertfall.

Når det gjelder finansiering, så greier du deg fint med studielån pluss jobb et par dager i uka. Bare studielån blir vanskelig når det koster 90k bare i skolepenger, og lånekassa betaler maks 52k. Det betyr at 38k forsvinner fra studielånet som ellers er ment til forbruk ...
if your not living on a killing ground, you better make your own

Loght
Sted: Sandefjord

Legg innav Loght » man 14 feb, 2011

Sitter selv i Wales på Swansea Metropolitan University og studerer BSc 3D Computer Animation.

Føler pengemessig så lever jeg bedre enn studenter i Norge. Får 83k hvert halvår hvor 40k går til skolen hvert halvår. Ca.12k for bo i halvåret. Så sitter igjen med 31k til å leve på hvert halvår - før jeg tar inn egen-tjente lommepenger.

Greia med studier i Norge er at du ikke får en grad, du får kun et diplom som sier at du har fullført 2 år ved skolen. For å få en Bachelor må du ta et tredjeår ved en av skolene i utlandet, eller gå 3år i utlandet fra starten av.

Idéfagskolen er en bra løsning, gå to år i Norge, skap et nettverk hjemme. Ta sisteåret i utlandet og legg til enda fler kontakter i nettverket ditt! Og det er utrolig lett for studenter ved idéfagskolen å komme inn på universiteter i England. Idéfagskolen har vel avtale med Teesside, men ville tatt en titt på Bournemouth university, eller Swansea Metropolitan.

lykke til =)

danielodland

Legg innav danielodland » tir 15 feb, 2011

Ja, syns det virker som alle ser teesside og melbourne som eneste alternativer til tredjeår siden det er der noroff iaffal har avtaler, men det betyr ikke at det er de eneste alternativene. så ikke la det være en faktor at noroff f eks har avtaler med skoler som kan gjøre overgangen enklere..

[edit]: dette kom ut litt feil, mente ikke at alle her ser det sånn, mente bare at i klassen vår f eks, er det de eneste skolene som diskuteres som tredjeår. Er litt dumt å basere valget på sånt=)

Brukeravatar

LuvMachine
Kontakt:

Legg innav LuvMachine » tir 15 feb, 2011

"Som Strandli sier, enten tar du en skikkelig utdannelse, eller la være. Vil du lære mye av nettstudier? Mest sannsynlig. Vil opplevelsen din være en helt annen om du er fysisk tilstedet? Garantert."

Må henge meg på og si meg enig med det meste som har blitt sagt. Gikk selv 2 år ved Noroff Oslo, og det var definitivt verdt pengene for min del. Om enn ikke bare for erfaringen med produksjon i en gruppe, og lærdommen man tar til seg fra andre studenter. (Var ganske heldig på det punktet selv føler jeg, med mange utrolig flinke mennesker da jeg gikk der.)
"There are very few personal problems that cannot be solved by a suitable application of high explosives."
http://failfactory.weebly.com/index.html

lageo
Sted: haugesund
Kontakt:

studium og software

Legg innav lageo » tir 26 apr, 2011

interessant debatt, vil også legge til viktigheten av softwareaktualisering og maskin etter eventuell studium. Med den vanvittige raske utviklingen i 3d må man også ta i beregning å lære seg nye ting hele tiden. Ta for eksempel ptex-teknologien-eller RT. Det er med sikkerhet lurt å spare opptil 10 000 i tillegg for bare software hvert år(subscription).

Gå tilbake til «Skole og utdanning»