Teesside University

Spørsmål og svar.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Ravn
Sted: Stockton-on-Tees, England
Kontakt:

Legg innav Ravn » ons 17 aug, 2011

PrefeX: Hadde vært greit å hvite hvilken grad du har tenkt på, og hvilke moduler. En ting jeg kan anbefale er å tenke deg litt om med sammensettningen av modulene dine. Selvom alle modulene (utenom hovedoppgaven) teller like mye, så er det STOR variasjon i hvor mye arbeid de krever. F.eks Creative Character Animation, Creative Animation, og Advanced Visual Effects kan alle kreve så mye tid og arbeid at det går på bekostning av hovedoppgaven og andre moduler. Etter min mening kan det hvertfall være lurt å ungå å ta to av de mere tidskrevende modulene, særlig om man har en ambisiøs hovedoppgave.

Når det gjelder transport:

fly til newcastle kan koste alt fra 50 til 500 kr, avhengig av når du bestiller. Fra newcastle airport anbefaler jeg trikken til Central Station, og tog derfra til Middlesbrough. Det er veldig greit, og koster til sammen ca 14 pund(ca 130 kr). 3 for trikken, 10 for toget. Du kan enten ta toget til Darlington og bytte der, eller ta direkte tog. Direkte toget tar ca 1 time og 20 min, mens via darlington er litt raskere. For min del syns jeg det var verdt det med 10 min mer togtur for å slippe og bytte.

Du kan sjekke togtider og priser på nationalrail.co.uk

Bilde

Uploaded with ImageShack.us

Brukeravatar

Stiansch
Kontakt:

Legg innav Stiansch » ons 17 aug, 2011

Anbefaler på det sterkeste å ta buss fra NCL til MBR istedetfor tog! Da slipper du å bytte på veien for det første, det kjører bare dobbeldekkere så det er mer å se på, toget bråker så mye at du ikke kan prate med sidemannen engang, det lukter helt jævlig og setene er så gamle og ekle at du nesten heller vil sitter på gulvet :P Begge koster omtrent det samme, men med buss kommer du også litt nærmere sentrum og skolen. Kjørte tog de første gangene før jeg visste at bussene gikk hver halvtime og direkte, men kommer aldri til å gjøre det igjen, be aware ;)

EDIT: Koster 6 pund for buss faktisk, så er jo nesten halvparten så dyrt ;) I såfall tar du metro / t-bane til "Haymarket", går 3 min til busstasjonen "Eldon Square" og buss derfra direkte til Middlesbrough sentrum.

Brukeravatar

3DJørgen
Sted: Bergen, Norway
Kontakt:

Legg innav 3DJørgen » ons 17 aug, 2011

Noen som hadde med seg stasjonær pc over? Vurderer å ta med min over, men er litt usikker på hvordan det er best å frakte den. Noen som har forslag?
“Think of me like Yoda, but instead of being little and green I wear suits and I'm awesome. I'm your bro—I'm Broda!”

3D Designer/Compositor hos Goontech. Medeier i Henchman & Goon AS.
http://goontech.no/ - http://henchmangoon.com/

Brukeravatar

Trådstarter
Andrews

Legg innav Andrews » tor 18 aug, 2011

@Ravn - trur de har gjort om hele greia. Etter hva jeg hørte, så kjører de 2 store oppgaver. En gruppeoppgave og en individuell oppgave. Så trur ikke de har det samme systemet med moduler også videre.

TRANSPORT

Enkleste måten å komme deg til Middlesbrough er og fly fra Rygge til Newcastle med Ryanair. Siden du sannsynligvis skal dra snart så koster nok billetten rundt 500kr. Husk og ikke ha overvekt da dette vil koste deg rundt 200kr per kilo. Og for guds skyld print ut boardningkortet ditt. Skulle du glemme det, så koster det deg 400kr.

Veit også at du kan fly fra Stavanger til Newcastle.
Noen valgte også og fly fra Oslo - Amsterdam - Middlesbrough

Bestille flybillett

Når du lander i Newcastle er det som nevnt 3 alternativer du har for å komme det til Middlesbrough, med mindre du vil gå.

Toget er som nevnt over ikke av verdens beste standard. Det lukter faktisk piss, men ikke alltid. Togene kan også fort være fulle. Du må ta "trikken" til Newcastle Central Station og derfra til Middlesbrough, eller til Darlington og bytte der til Middlesbrough. Dette vil koste deg ca 14 pund og ta deg i underkant av 2 timer når du tar med bytte av toget osv.

Derfra blir det Taxi til stedet du skal bo. 3 pund.

Bussen har jeg aldri tatt. Men som Stian nevner koster den halvparten og går direkte. Du kommer da til sentrum av Middlesbrough. Derfra tar du taxi til stedet du skal bo. 3 pund.

Taxi er for meg det beste alternativet. Men du må da bestille før du letter fra Rygge. Gjerne en dag i forveien og sjekk prisene så dere er på den sikre siden. Du får en fastpris på 40 pund når du ringer og bestiller. Så dere burde være 3-4 stykker.

Taxi

MAT

Skal du handle mat så er det veldig mange butikker som utlendinger driver, og disse er billige og har et greit utvalg. Du finner sannsynligvis en på nærmeste hjørne.

Men skal du handle på en "kjent" kjede der de har det meste du trenger, så er det Sainsburys som gjelder. Det ligger en liten Sainsburys (nummer 2 på kartet) i krysset mellom Linthorpe Road (hovedgata) og Prince's Street/Southfield Road (denne veien går rett igjennom universitetet). Denne butikken har ikke alltid like godt utvalg av alle varer, blir fort tomt.

Vil anbefale dere og gå opp til den store Sainsburys'en som ligger der Newport Road blir til Wilson Street. (nummer 3 på kartet. Scroll litt opp) Det tar dere ca 15min og gå dit fra skolen. Dette er en en stooooor butikk som har alt av mat og ting du trenger i huset. Derfra kan dere ta taxi tilbake. 3 pund som vanlig.

Mat-kart

Blir også fort aktuelt og bestille mat. Pizza Hut var det som ble mest brukt her i gården. Med de riktige rabat kodene så får du fort 2 store pizza + brus for rundt 20 pund levert på døra!

Pizza hut
Pizzahut Rabatt

SHOPPING

Du har 2 shoppingcentre i Middlesbrough. The Mall (85 Grange Road) og Hill Street Shopping Center(Unit Lsu1).
Disse ligger ikke langt unnda hverandre. The Mall ligger i enden av Linthorp Road.

På The Mall har du bokhandelen. Her kan du kjøpe det du trenger av skrivesaker og en del tegnesaker. Her har de også diverse 3d blader, 3d Artist og 3d Mag til 6pund.

Dere burde også dra innom Shakeaholic på the Mall og ta dere en milkshake. Alle mulig typer. Alt fra skittles til lovehearts, banan til jorbær.

Hill Street Shopping Center har først og fremst Argos. Mange av dere trenger sikkert datautstyr i løpet av oppholdet. Argos er da stedet og gå. Dette er en butikk der du søker igjennom lagret på datamaskinene deres, og ser ha de har. Har de det ikke inne, så kan du bestille det. Tar 1-2 dager.

Hvis de ikke har det der, så kan du prøve Currys Digital som ligger rett utenfor The Mall i Linthrop Road.

Ellers vil jeg anbefale dere og ta en tur inn til Metrocentre som ligger rett utenfor Newcastle. Går tog direkte fra Middlesbrough. Dette er et av Europas største shopppingcentre, om ikke det største.

Metrocentre

TRENING

Det er mange forskjellige aktiviteter som man kan melde seg på via skolen.

Her kan man blant annet melde seg på universitetets fotball lag, eller klatreklubben.
Det er også et eget treningscenter der. Melder du deg inn der får du en gratis innføringstime. Koster 80 pund for et år.
Du får også da tilgang til å booke Squash banen(får utdelt det du trenger) og fotball-banen. Koster ingenting ekstra.

Sports

UTELIV

Ja, hvor skal man starte?

Først og fremst så stenger alkohol salget i butikkene samtidig som butikken. Og de er oppe til 2300.

På campus ligger jo Terrace Bar og i andre etasje ligger The Hub. Terrace Bar er åpent som regel hele dagen og her kan spise lunsj hvis man vil. The Hub er mer som et diskotek og stenger 2-3 tiden. Disse 2 stedene er greie i starten av semesteret, som regel mye folk. Men etterhvert så finner folket fort ut at det er andre steder i byen også.

Verdt å nevne at du må gå på skolen for å komme inn på disse 2 stedene. Gyldig studentkort.

Student Union

Middlesbrough har en del utesteder. Mye kommer ann på hvordan musikk du liker og hvilken ukedag det er.

Mandag er det visst The Crow som er mest populært (Linthrope Road). Her spiller de mest rock hvis jeg ikke husker feil.
Tirsdag er det The Keys som er tingen. (Linthorpe Road det også). Husker ikke hvordan musikk.
Onsdag og Torsdag er jeg usikker på.

Mens i helgene er det mye og velge mellom. The Walkabout er en australsk bar med pop musikk. Pleier å være bra med mennesker i helgene og er 2 etasjer. Øverste etasjen er noen ganger stengt pga private party.

Men først og fremst er det nok Onyx og The Empire det samler seg mest mennesker på.

Onyx er 2 etasjer der de spiller forskjellige musikk i hver etasje. Mye pop/techno/trance. (Ligger i Albert Road, like ved togstasjonen)

The Empire kunne like godt være døpt om til "labyrinten". Her er det flere rom en jeg har fingre på hendene mine. I hovedrommet med det største dansegulvet og 2 barer, spilles det rock/indie og litt pop. Men ettersom du beveger deg rundt i labyrinten så finner du mange bortgjemte rom, f.eks et rom fult av mennesker som headbanger til metall musikk eller et rom fult av mennesker med lysende kjeder og "sticks" som flyter rundt i rommet til trance. (Ligger i Corporation Road, like ved the Mall)

Disse stedene stenger vel rundt 3. Hvis du fortsatt er keen kan du dra videre til The Arena. Kan holde oppe så lenge som til 5-6. Men spørr gjerne Taxi sjåføren om det er åpent før dere drar. Litt vanskelig å vite når de åpner, når de ofte bare stenger sånn helt uten videre.

Er du fortsatt keen, tar du nachspielet hjemme. Ikke fortvil om du ikke har noe å drekka igjen, fordi i England kan du få det på døra, nesten når du vil!

Booze

TURER

Når dere først er i England kan det være koselig å ta seg en tur litt utafor Middlesbrough. Du blir fort lei.

York er et koselig sted dere kan besøke. En liten, intim og ekstremt gammel by. Er som å rusle rundt i en Harry Potter film. Alt virker ekstremt engelsk. Absolutt verdt og få med seg. Direkte tog fra Middlesbrough

Ellers kan jo en tur til London være noe. Det går tog fra Middlesbrough, må bytte en gang. Hvis dere skal dit, er det viktig å bestille togbilletten i god tid. Bestiller dere nærme avreise så koster det rundt 100pund, men bestiller dere rundt en måned i forveien kan det koste så lite som 20 pund. Disse togene er ekstremt komfortable, og du kan reservere bord og strømutak når du bestiller billett. Togturen tar vel rundt 4 timer.

Tog i England

Hvis noen er fotballinteresserte så er Sunderland og Newcastle nærmeste by med Premier League fotball. Blackburn og Manchester ligger vel rundt 3 timer unna med tog. Middlesbrough har jo også et eget lag, men er desverre ikke i Premier League.

Er vel også verdt og ta seg en tur på en lokale kinoen, Cineworld.

Brukeravatar

Ravn
Sted: Stockton-on-Tees, England
Kontakt:

Legg innav Ravn » tor 18 aug, 2011

3DJørgen: Jeg hadde med meg stasjonær PC med 2 skjermer, printer, xbox, gitarforsterker, 2 gitarer og et lite elektronisk trommesett:P

Pappa kjørte meg fra oslo til england, så da gikk det greit:P På vei hjem så brukte jeg firmaet Tudor Freight. De tok ca 350 pund for å frakte 5 kasser på til sammen 120 kilo. Tok ca 2 uker å få det hjem, da det gikk med båt og bil, men ellers veldig pålitelig, og rimelig i forhold til andre alternativer jeg fant.

Brukeravatar

PrefeX

Legg innav PrefeX » man 22 aug, 2011

Her kom det mye bra info, setter pris på det :D
Kommer dere på annen grei info, for all del, spytt ut ;)

@Andrews: Den taxien til 40 pund, er det fra flyplassen, og hele veien til Middlesburogh?

@Ravn: Tenkte mer i retningen VFX på Creative Digital Media, men nå som de har endret hele studieplanen må jeg skaffe time med studieveileder for å få orientering om hva de tilbyr framover...

Btw, trengte du å gjøre noe annet enn å sette en adapter på støpslene for å få PC'n til å funke?

Brukeravatar

Trådstarter
Andrews

Legg innav Andrews » tir 23 aug, 2011

Ja, den taxien vil ta dere hele veien. Men har aldri tatt den fra flyplassen til Middlesbrough, bare motsatt. Men skal jo gånså lenge man bestiller ville jeg tro.

Adapter er det eneste du trenger ja. Kjøp en her i Norge, så du har en til du kommer fram. Så kan du gå på Poundworld/poundland i Middlesbrough og kjøpe fler. 1 pund for en istedenfor 50-100 som du betaler i Norge.

Gå tilbake til «Skole og utdanning»