Teesside University

Spørsmål og svar.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Andrews

Teesside University

Legg innav Andrews » tir 12 okt, 2010

Heya folkens.

Grunnen til at jeg lager denne tråden er at jeg lovet Thomste i denne tråden Her! at jeg skulle gi han en liten update på hvordan det er her. Men siden jeg savnet en del informasjon når jeg søkte meg til Teesside, så tenkte jeg at det er sikkert mange andre i samme situasjon som har en del spørsmål.

Så jeg foreslår at folk som har spørsmål angående Teesside University, bosteder, utelivet osv som er relevant for studier på Teesside, bare slenger de ut her, så kan de om har gått der, eller vi som går der, komme med våre synspunkter på ting! Så har vi alt samlet på et sted.

Jeg kan jo starte med å fortelle om mitt første inntrykk av skolen. Alt startet med en dag der vi blir fulgt rundt og de viser oss alle byggene som skolen holder til i. Man får utdelt et skjema der man har viktige ting som man må igjennom før man kan bli ordentlig medlem av skolen og få studentkortet sitt. Alt er veldig godt organisert og man føler at de har peiling på hva de driver med. Skolen er gigantisk, og har blant annet et Tv Studio med greenscreen, Motion Capture og Lydstudio.

Blant annet må man ta en engelsk test der man må ha A (70% eller mer) for å ikke ha englesk undervisning ved siden av skolen. Noe som kanskje ikke er så dumt. Er jo tross alt gratis.

Det skjer mye rundt skolen den første uka, men lite som har så mye med selve fagene å gjøre. Man får litt forlesninger på hvordan det er å være en student fra utlandet i England. Noe som kommer godt med når man prøver å tilpasse seg en litt annen kultur enn hjemme. Det er "freshers week" de 2 første ukene og da skjer det noe hver kveld hvis man er keen på å dra ut.

Forøverig har ikke skolen startet helt ordentlig opp enda, men kan komme litt tilbake til det når det har satt seg ordentlig.

Håper flere kan dele deres opplevelser på Teesside, og at folk spørr om det man lurer på!
Sist redigert av Andrews den ons 13 okt, 2010, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar

krth8

Legg innav krth8 » tir 12 okt, 2010

Fint inlegg!

Må du fortsette å oppdatere utover skoleåret da! :)
Russia is not a country, it's a lifestyle...

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

Brukeravatar

JørgenH
Admin
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav JørgenH » tir 12 okt, 2010

Veldig god idè, dette her!

Første spørsmål: Er engelsktesten muntlig, skriftlig, eller begge deler?

Brukeravatar

Trådstarter
Andrews

Legg innav Andrews » tir 12 okt, 2010

Må du fortsette å oppdatere utover skoleåret da!

Selvfølgelig. Det var det som var planen:) Vi er i gang med den første uken med fullt kjør nå, så må bare la det gå litt før jeg kan fortelle om hvordan alt foregår og hvordan det er.

Men kan komme med en update seinere i dag, eller i morgen angående bo muligheter og sånn:)

Første spørsmål: Er engelsktesten muntlig, skriftlig, eller begge deler?

Den var skriftlig. Litt merkelig etter min mening siden man kan bruke mange hjelpemidler når man skal skrive en rapport osv. Er vel på en presentasjon at engelsk-kunnskapene virkelig blir satt på prøve.

Oppgaven var å skrive et essay. Om de bare så på engelsken eller om de også la vekt på strukturen på selve teksten vet jeg ikke.

Brukeravatar

EinarM
3D/VFX/Concept-artist
3D/VFX/Concept-artist
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav EinarM » tir 12 okt, 2010

Bra tiltak Andreas :) håper du og de andre gutta trives godt. Skal nok følge med på bloggene fremover, så keep em updated ;) Hils :)

Einar

Brukeravatar

Trådstarter
Andrews

Legg innav Andrews » ons 13 okt, 2010

Bra tiltak Andreas Smil håper du og de andre gutta trives godt. Skal nok følge med på bloggene fremover, så keep em updated Wink Hils Smil

Einar

Takker. Skal hilse de vettu!

Etter som jeg har skjønt så skal det ikke blogges der, men via Blackboard og lignende. Men skal nok se om jeg får opp et par poster på sia mi etterhvert, men for øyeblikket er ikke det en prioritet;) Men kommer nok et par WIP tråder her etterhvert. Gleder meg stoort til å komme igang med Advanced VFX oppgaven:D

Brukeravatar

thomste

Legg innav thomste » ons 13 okt, 2010

knall andrews :y:
har ikke tid til og skirve så mye nå, da jeg er på skolen nå...
men jeg drev og googlet teeside for en tid tilbake siden og en del av rewiews jeg fant sa mye negativt om boforholdene og lærere, kansje litt tidlig å si noe om det nå hvis du nettop er startet...

nå skal det da sies at jeg fant ikke ut når dette var skrevet, sto en del om kriminalitet on campus og.

valget står mellom teeside og university of hertfordshire, og jeg er litt usikker.
(og har en del tidspress virker det som iamed jeg var innom rådgivern for en stund siden å han var gira, en av de mest energiske personene jeg har møtt hehe)

Brukeravatar

3DJørgen
Sted: Bergen, Norway
Kontakt:

Legg innav 3DJørgen » ons 13 okt, 2010

Herlig tråd! Skal selv begynne på Teeside til neste år, så kommer til å følge med på denne tråden. Var på Animex i fjor, så jeg har fått svar på en del spørsmål. (gleder meg forresten sykt til neste Animex! :D) Men jeg har et spørsmål.. Hvilket studie er det du tar?
“Think of me like Yoda, but instead of being little and green I wear suits and I'm awesome. I'm your bro—I'm Broda!”

3D Designer/Compositor hos Goontech. Medeier i Henchman & Goon AS.
http://goontech.no/ - http://henchmangoon.com/

Fanzypantz
Sted: Trondheim

Legg innav Fanzypantz » ons 13 okt, 2010

Hva er best? Noroff 2+3 løsninga eller gå tre år på Teeside?
Kom arbeidslyst og treng deg på. Her skal du motstand finne. - Flåklypa

Andreas Halvorsen Tollånes - https://andreastollanes.wordpress.com/

Brukeravatar

thomste

Legg innav thomste » ons 13 okt, 2010

har lurt på det jeg og, men jeg fant ut at det beste er nokk 3 år i utlandet
imaed etter det jeg har lest er 2 år på noroff akreditert opp mot 2 linjer på teeside...
for meg virker det som om man går glipp av noe + er en opplevelse å gå i utlandet og det ser bra ut på en cv

Brukeravatar

Trådstarter
Andrews

Legg innav Andrews » ons 13 okt, 2010

har ikke tid til og skirve så mye nå, da jeg er på skolen nå...
men jeg drev og googlet teeside for en tid tilbake siden og en del av rewiews jeg fant sa mye negativt om boforholdene og lærere, kansje litt tidlig å si noe om det nå hvis du nettop er startet...

nå skal det da sies at jeg fant ikke ut når dette var skrevet, sto en del om kriminalitet on campus og.

Har forløpig ikke så mye å utsette på lærerne. Men dette er jo totalt forskjellig fra norsk klasseromsundervisning. Her må man ta det man vil ha. Vil man ha feedback på arbeid osv, må man gå til dem, de kommer ikke til deg. Man har egne "sessions" der man er rundt 20 studenter på 1 lærer. Her er det nok viktig å bruke tiden godt. Eller så er lærerne tilgjengelig på mail, og man kan sikkert stikke innom kontoret deres.

Når det gjelder kriminalitet på campus, så har jeg ikke sett noe til det. Passer man på tingene blir det ikke borte. Og det er en del vakter om kvelden når det skjer noe i The Hub, som er et 2 etasjers party lokale/spisested drevet av Student Union. Her skjer det noe hver kveld, året rundt.

Å bo i England er veldig forskjellig fra Norge. Kom som et lite sjokk for meg. Gass og alt det surret der, man føler seg veldig langt hjemmefra de første dagene, men man blir vant til det. Du har to valg når du skal finne et sted å bo, du kan gå igjennom skolen sitt system, eller bruke private selskaper. Vi var en del stykker som ville bo sammen, så da kunne ikke skolen tilby oss noe. Så vi brukte Campus Lifestyle. Vi har leid 2 hus, vi bor 3 i hvert hus. Koster oss £55pund i uka + regninger per pers. Nabostrøket er nedslitt og vi bor i noe av de verre strøkene i Middlesbrough. Alt i alt så går det helt fint ann å leve og kose seg her.

Skal du bo aleine ville jeg nok latt skolen få ordne det, så bor du på campus og det føles nok litt mere trygt. Hvis det er noe mer angående det temaet du vil vite, let me know;)

Men jeg har et spørsmål.. Hvilket studie er det du tar?

Creative Digital Media. Det mest populære blant norske studenter siden man kan få en god mix av det man vil ha.

Dette er hva jeg har:
• Practical Project
• Advanced VFX
• Studio Practice and Business
• Portfolio
• Creative Animation

Hva er best? Noroff 2+3 løsninga eller gå tre år på Teeside?

Er nok ikke i stand til å gi deg et konkret svar på det, siden jeg ikke har prøvd begge. Men kan prøve å forklare litt hva jeg har hørt og sett er forksjellig.

Først så kan du lese om kursene du kan ta innenfor Animation, Games og Computer Graphics Her.

Ved Teesside så har du muligheten for å begynne å skreddersy moduler fra det første året, og sånn fortsetter det helt til det 3. året. Er du keen på å være i bransjen, så er det mulighet for å ta år 1 og 2 på skolen,og så dra ut i bransjen et år, for og så komme tilbake til skolen for det siste året. Hvis du tror du greier å pushe deg selv til å jobbe hardt og godt, så kan man jo ta 3 år på Teesside.

På Noroff starter man med veldig basice ting i 3ds max og man jobber seg oppover og lærer mer og mer. Gidder du å sitte på skolen lenge, teste og prøve nye ting så kommer man langt. Noe man får på Noroff og som man ikke får på Teesside, er det samholdet man får i klasserommet. Det sosiale på Noroff var utrolig bra, og man lærer av alle rundt seg, noe som er litt vanskeligere på Teesside.

Men det er opptil deg og finne ut hva du er ute etter og hva du vil. Veit ikke om arbeidsgivere setter en utdannelse i utlandet høyere enn utdannelse i Norge? Noen som vet?

Håper det besvarte litt av det du lurte på.

Brukeravatar

Tubasatan
Sted: Oslo, Norway
Kontakt:

Legg innav Tubasatan » ons 13 okt, 2010

Jeg vil bare legge til at hvis du virkelig vil unngå mye av den værste kriminaliteten her så kan det være en fordel å sørge for at man bor et sted hvor det er mest studenter rundt.

Jeg bor i samme gate som Andreas men ikke samme hus og vi har en del trøbbel med naboene. De har frem til nå spilt en del høy musikk og vært relativt truende når vi har prøvd å ta dette opp med dem. Blant annet trusler om fysisk vold. Etter en del kontakt med politiet har det roet seg en del.

Det vi har fått vite er at vi er endt opp ved siden av to hus med en stor familie hvor de fleste både bruker og selger dop.

Nå skal det sies at etter nesten en mnd her så tror jeg at vi har hatt skikkelig uflaks og havnet ved siden av noen av værstingene i Middlesbrough.

Kriminalitenen er mye mer fremtredende her en den er i Oslo, men så skal det sies at Oslo er en relativt trygg liten by sett med Europeiske øyne. Som Andreas sa, så lenge man passer på og ikke er helt idiot (lar vinduer stå åpne når man går ut osv) så er det ikke noe stress.

Alle andre lokale folk jeg har hatt kontakt med er kjempekoselige og imøtekommende. Men som sagt så er det nok ikke så dumt å bo et sted hvor det er mest studenter rundt.

Brukeravatar

3DJørgen
Sted: Bergen, Norway
Kontakt:

Legg innav 3DJørgen » ons 13 okt, 2010

Var det vanskelig å finne seg leilighet synes dere? Og begynte dere å lete lenge i forveien? Har ikke fått snakket med noen av 2 klassingene fra Bergen enda, har dere noe kontakt med de forresten?

Edit: Har faktisk ikke sett på Creative Digital Media før nå, men så lovende ut. Liker vfx faget, var ikke klar over at de hadde det :D
“Think of me like Yoda, but instead of being little and green I wear suits and I'm awesome. I'm your bro—I'm Broda!”

3D Designer/Compositor hos Goontech. Medeier i Henchman & Goon AS.

http://goontech.no/ - http://henchmangoon.com/

Brukeravatar

Trådstarter
Andrews

Legg innav Andrews » tor 14 okt, 2010

Var det vanskelig å finne seg leilighet synes dere? Og begynte dere å lete lenge i forveien?

Er ikke så vanskelig nei. Går du igjennom skolen, og er tidlig nok ute, så får du et bra tilbud etter det jeg har forstått.

Vi gikk jo igjennom et privat selskap som skolen anbefalte. Startet midten av juli trur jeg. Hvis ikke det var seinere. Var jo ikke no stress, mye ledig her og der, men hadde vi vært enda tidligere ute kunne vi fått et litt bedre sted og bo.

Saken var at vi egentlig skulle bo i Teesside House. Pene leiligheter der man kan bo opptil så mange som 5-6 sammen. Men en nekta å flytte ut, så da blei det ikke der.

Har ikke fått snakket med noen av 2 klassingene fra Bergen enda, har dere noe kontakt med de forresten?

Litt usikker på hvem av de som er fra bergen, men har jo pratet med en del nordmenn. Vi er rundt 50 nordmenn som driver og herjer rundt på Campus. Vi setter våre spor 8-)

Brukeravatar

Minimus
Sted: Trondheim

Legg innav Minimus » tor 14 okt, 2010

50 nordmenn ja. ikke værst :P

Veldig flott tråd og forresten. Faktisk fått svar på ting jeg har tenkt på selv allerede :)

Lykketil videre hva en dere nordmenn hærjer med :P
Det som ikke dreper deg, gjør deg sterkere.

Gå tilbake til «Skole og utdanning»