Idefagskolen VS. NITH

Spørsmål og svar.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

clayhead
Sted: tr.heim
Kontakt:

Legg innav clayhead » fre 03 sep, 2010

Sier meg enig med de fleste her,
og mye bra i det Andrews skriver.

Noroff har også sammarbeid med diverse skoler i utlandet som gjør at du kan få deg en master etter 4 år. ;)
Ellers så tror jeg at det vill være det samme om du studerer på noroff eller på idefagskolen, det som virkelig gjelder er hvor mye av fritiden din du invisterer i utdanningen din. (c:
<< Oh, those jazz guys are just making that stuff up while they play! >>

Brukeravatar

Nebel
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Nebel » søn 05 sep, 2010

Som clayhead sier: det som virkelig gjelder er hvor mye av fritiden din du invisterer i utdanningen din.
Idefagskolen har undervisningstid fra 8:30 - 15:30 fem dager i uken. Skolen er tilgjengelig for studentene mellom klokken 07:00 - 24:00 hver dag hele uken så hvis man bruker den tiden fornuftig og er villig til å bruke av fritiden så kan man nå veldig langt på et (evnt. to år).

Trådstarter
Siggii
Sted: Holmestrand

Legg innav Siggii » tir 14 sep, 2010

Veldig bra svar alle sammen, tusen takk for det. Det det i hvertfall virker som både her og andre steder jeg har lest om er at NITH tydeligvis ikke er det de selv skriver i katalogen, og etter en liten runde med meg selv heller jeg mer mot Idefagskolen eller Noroff. Noroff virker greit i og med at man får en Bachelor å vise til da, og det kan jo være greit, selv om det kanskje ikke er det vigtigste, for jeg ser jo den at dette er noe som krever tid og innsats for å bli god i.

Men tusen takk alle sammen :)

Brukeravatar

Andrews

Legg innav Andrews » tir 14 sep, 2010

NITH tydeligvis ikke er det de selv skriver i katalogen

akkurat den følelsen jeg satt igjen med etter jeg hadde startet der :)

Brukeravatar

st.opsh
Sted: Oslo

Legg innav st.opsh » man 10 jan, 2011

Nebel skrev:Jeg har vært lærer ved Idefagskolen i 10 år og jeg har hatt flere studenter som har gått NITH og som har tatt 3D design på Idefagskolen etterpå fordi at de ikke føler at de lærer nok 3D på NITH. Så som det er nevnt tidligere her så gir nok NITH en god all-round utdannelse med en del programmering, men du får nok aldri tid til å jobbe så mye med 3D at du rekker å bli skikkelig god i dette. Som rene 3D studier og som er praksisrettet er det nok bare Idefagskolen og Noroff. Hvis du leser litt tilbake i eldre poster i Skole og utdanning forumet her så ligger det ganske mange poster fra både tidligere studenter både på Noroff og Idefagskolen.

Jeg synes det er rart at du kan ha hatt studenter som har gått 3D-grafikk på NITH. For det som er faktum er at 3D-grafikk er et helt nytt studie på NITH. Jeg går nå i første klasse, som nevnt før er felles for alle linjene, og er første kullet som begynner med 3D neste år. Så jeg skjønner ikke helt hvor du/dere har dette fra. Det ser ut for meg som om Andrews her har søkt på "SpillDesign" i tro om at de skulle lære 3D-grafikk, men da kan han ikke ha lest studiekatalogen, for det er nemlig ikke det de driver med. Så jeg synes det er dårlig at dere avviser 3D-grafikk ved NITH som et godt alternativ. Grunnen til at jeg valgte NITH er at de tilbyr et solid it-fundament(vi skal faktisk jobbe innenfor it), og de ser ikke kun på 3D-grafikk til bruk i underholdningsbransjen, men også arkitektur. OG man får en bachelorgrad. Så for meg virker det som en bredere utdannelse enn andre skoler tilbyr. For meg er det for risky å kun peile meg inn på spillbransjen(som jeg forøvrig har veldig lyst å jobbe innenfor) og tro at jeg får jobb med en gang jeg er ferdig. Man må ha andre strenger å spille på.

Brukeravatar

Andrews

Legg innav Andrews » man 10 jan, 2011

Det ser ut for meg som om Andrews her har søkt på "SpillDesign" i tro om at de skulle lære 3D-grafikk, men da kan han ikke ha lest studiekatalogen, for det er nemlig ikke det de driver med.

Stemmer.

Vi trodde det. Var en del av oss.
Grunnen er at de som var på utdanningsmessen snakkes varmt om 3d der osv. Katalogen nevnt vel aldri at det ikke var 3d. Men kanskje aldri heller at det var det.

Og på informasjonsmøte før man søkte, så fikk man ikke noe mer informasjon.

Jeg kan ærlig inrømme at jeg ikke gjorde nok research, og på den måten kastet jeg bort mange tusen.

Men når fristen for og si opp plassen sin på det 2.semester er 1. desember, og informasjonsmøte om det neste semesteret og de 2 siste årene er 5 desember. Så blir man litt irritert. Spesielt når man åpner dette møte med, "Jeg vet det er mange av dere som tror dere skal lære 3d her, men dette skal vi ikke". Da føler man seg lurt.

Brukeravatar

st.opsh

Legg innav st.opsh » man 10 jan, 2011

Det at studiekatalogen ikke nevnte 3D betyr ikke at det er 3D undervisning der eller omvendt. Og du kan ikke si at du føler deg lurt når du sier selv at du ikke har gjort nok research. På nettsiden og i katalogen så står det hva spilldesign går ut på, og på nettsiden til NITH står det hvilke fag kurset inneholder, og det står ikke noe om 3D-grafikk på spilldesign. Jeg tror du hadde blitt enda mer snurt hvis de IKKE sa ifra på møtet om at de hadde hørt om studenter som ikke har fått med seg hva kurset de har meldt seg på innebærer, og du hadde fortsatt inn i 2.året i uvitenhet.

Er ikke meningen å gå hardt ut mot deg her, men jeg føler at NITH har fått et dårlig rykte her inne og at jeg må forsvare. Jeg liker NITH veldig godt, og er glad for at jeg valgte den. Ja første året er tøft, men jeg synes det er viktig og ha et godt it-fundament når det er bransjen man skal jobbe innenfor. Jeg tror det er bedre å ha bred kompetanse enn å bare drive med det som er gøy. Husk at man som regel ikke skal jobbe alene og skal kunne kommunisere med kolleger som jobber innen for andre grener. Det er f.eks ikke helt på trynet å kunne grunnleggende programmering når man er 3D-artist på et spillprosjekt og skal jobbe side om side med programmerere som man skal kommunisere med.

Brukeravatar

Athidi
Kontakt:

Legg innav Athidi » man 10 jan, 2011

Jeg tror det er bedre å ha bred kompetanse enn å bare drive med det som er gøy. Husk at man som regel ikke skal jobbe alene og skal kunne kommunisere med kolleger som jobber innen for andre grener. Det er f.eks ikke helt på trynet å kunne grunnleggende programmering når man er 3D-artist på et spillprosjekt og skal jobbe side om side med programmerere som man skal kommunisere med.

Jeg er enig i deg at det å ha en bred kompetanse alltid er bra, men når det kommer til 3d artistens posisjon i et spillprosjekt, så tviler jeg sterkt på at det å kunne grunnleggende programmering er noe stort.

Kommer kanskje litt ann på størrelsen på projektet, men i et større spillselskap har du (som 3dartist) aldri noe med programmerene å gjøre.. Du forholder deg til artistene, spesielt game designere, concept artistene og leadsa innen GFX.

I mine 3 år i funcom snakka jeg kun med en programmerer 3 ganger og da snakka vi ikke om noe grunnleggende koding, jeg ga han bare en problem stilling, han fiksa det. Resten av tiden forholdt jeg meg til gamedesignerne, concept artistene og gfx leadsa.

I min erfaring fra spillbransjen er programmering og det å være en 3d artist to helt seperate ting (med untak viss du skal scripte i mel eller max) :P
Sist redigert av Athidi den man 10 jan, 2011, redigert 2 ganger totalt.
The right man in the wrong place can make all the difference in the world Mr.Freeman.

So, wake up, Mr. Freeman. Wake up and smell the ashes.

Brukeravatar

Andrews

Legg innav Andrews » man 10 jan, 2011

st.opsh skrev:Det at studiekatalogen ikke nevnte 3D betyr ikke at det er 3D undervisning der eller omvendt. Og du kan ikke si at du føler deg lurt når du sier selv at du ikke har gjort nok research. På nettsiden og i katalogen så står det hva spilldesign går ut på, og på nettsiden til NITH står det hvilke fag kurset inneholder, og det står ikke noe om 3D-grafikk på spilldesign. Jeg tror du hadde blitt enda mer snurt hvis de IKKE sa ifra på møtet om at de hadde hørt om studenter som ikke har fått med seg hva kurset de har meldt seg på innebærer, og du hadde fortsatt inn i 2.året i uvitenhet.

Er ikke meningen å gå hardt ut mot deg her, men jeg føler at NITH har fått et dårlig rykte her inne og at jeg må forsvare. Jeg liker NITH veldig godt, og er glad for at jeg valgte den. Ja første året er tøft, men jeg synes det er viktig og ha et godt it-fundament når det er bransjen man skal jobbe innenfor. Jeg tror det er bedre å ha bred kompetanse enn å bare drive med det som er gøy. Husk at man som regel ikke skal jobbe alene og skal kunne kommunisere med kolleger som jobber innen for andre grener. Det er f.eks ikke helt på trynet å kunne grunnleggende programmering når man er 3D-artist på et spillprosjekt og skal jobbe side om side med programmerere som man skal kommunisere med.

Snurt?

og ja jeg er klar over at det er min egen feil. Ikke noe problem å innrømme det.

Men..

Når folk på undervisningsmessen reklamerer med 3d modellering, så føler man seg litt lurt ja.
Og at de ikke kunne informere oss før fristen gikk ut, når de faktisk visste at det sitter studenter der som går på en smell, er bare tull. En simpel måte å tjene penger på.
Og det at de vet at folk har søkt feil, betyr at de også vet informasjonen fra deres side kan gjøres bedre.

Husk at ting kan ha forandret seg fra den gangen jeg gikk der, og den gang du gikk der. For alt jeg vet, så kan det være bedre nå.

Greit at du vil ha et it-fundament. Trur det kan være smart hvis du vil jobbe innenfor VFX eller f.eks rigging. Men ikke alle ser det som en fordel å bruke 1 år på og sitte og lære å programere, når de vil jobbe på den kreative biten av 3d bransjen.

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » man 10 jan, 2011

Jeg tror nok det mange av oss her prøver å formidle er at selv to år på skole med kun 3D-undervisning vil i stor grad ikke være flink nok til å gå ut i de fleste 3D-jobber. Det krever i tillegg en stor egeninnsats og at man setter av flere kvelder i uka for å jobbe og bli flink.

Derfor om man *vil* jobbe med 3D bør du velge noe som gir deg mest mulig undervisning i det.

Såklart er du usikker eller vil jobbe med andre ting så er det jo klart at det finnes andre alternativer som passer bedre.
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

st.opsh

Legg innav st.opsh » tir 11 jan, 2011

Nå var det med programmering bare et eksempel. Poenget mitt er, for dere som vil studere 3D: ikke legg NITH på hylla med en gang. Ta en titt på hjemmesiden deres og se hvilke fag kurset inneholder. Kan jo være flere der ute som deler mitt synspunkt.

Jeg skjønner hva dere sier og hvorfor dere sier det, men jeg forbeholder meg retten til å ikke være helt enig :) Selv om man drømmer om f.eks å jobbe i Funcom eller lignende så må man være realistisk og tenke fremover. Det kan faktisk hende at man ikke får jobb i Funcom med det første og da er det godt å ha ferdigheter innenfor andre områder innen 3D(og it generelt). Å lære om kreativitet, prosjektarbeid og data(som er verktøyet vårt), ser jeg på som et pluss.

Men på en annen side så skal det være sagt at vi som begynner på 3D neste år er de første, så foreløpig kan jeg ikke si noe om kvaliteten på utdanningen, men jeg har tillit til NITH. Så vi kan si det sånn at vi fortsetter denne samtalen om to og et halvt år så kan jeg gi dere full utredning :wink:

Andrews: Ja det kan godt ha forandret seg mye. Er jo ganske idiotisk at de reklamerer med 3D på messe og så er det ikke tilfelle, det er bare trist. Det pleier å ofte å være studenter som har stand på disse messene og hvis ikke alle linjene er representert så er det selvfølgelig noen som må uttale seg om ting de ikke har greie på. Du snakket sikkert med en av dem. Det har skjedde meg når jeg var på utdanningsmesse i fjor.

Brukeravatar

Andrews

Legg innav Andrews » tir 11 jan, 2011

st.opsh skrev:Andrews: Ja det kan godt ha forandret seg mye. Er jo ganske idiotisk at de reklamerer med 3D på messe og så er det ikke tilfelle, det er bare trist. Det pleier å ofte å være studenter som har stand på disse messene og hvis ikke alle linjene er representert så er det selvfølgelig noen som må uttale seg om ting de ikke har greie på. Du snakket sikkert med en av dem. Det har skjedde meg når jeg var på utdanningsmesse i fjor.

Var sikkert en av de ja :)

At Nith har startet med 3D linje visste jeg ikke før du skrev det, vil gjerne høre hva du lærer der og hvordan det er lagt opp når du starter. Lykke til.

Brukeravatar

st.opsh

Legg innav st.opsh » tir 11 jan, 2011

st.opsh skrev:
Andrews: Ja det kan godt ha forandret seg mye. Er jo ganske idiotisk at de reklamerer med 3D på messe og så er det ikke tilfelle, det er bare trist. Det pleier å ofte å være studenter som har stand på disse messene og hvis ikke alle linjene er representert så er det selvfølgelig noen som må uttale seg om ting de ikke har greie på. Du snakket sikkert med en av dem. Det har skjedde meg når jeg var på utdanningsmesse i fjor.

Var sikkert en av de ja

At Nith har startet med 3D linje visste jeg ikke før du skrev det, vil gjerne høre hva du lærer der og hvordan det er lagt opp når du starter. Lykke til.

Will do! Takk :)

Brukeravatar

Nebel
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Nebel » ons 12 jan, 2011

st.opsh: Sorry, var ikke klar over at NITH har startet egen 3D linje, studentene jeg har hatt fra NITH tidligere har gått Multimediateknologi hvor 3D var et fag i studiet, men hvis det 3D utdannelse fulltid så er saken en ganske annen :)

Brukeravatar

st.opsh

Legg innav st.opsh » fre 14 jan, 2011

st.opsh: Sorry, var ikke klar over at NITH har startet egen 3D linje, studentene jeg har hatt fra NITH tidligere har gått Multimediateknologi hvor 3D var et fag i studiet, men hvis det 3D utdannelse fulltid så er saken en ganske annen :)

Det går helt fint, tenkte bare jeg måtte klarne opp i akkurat det så det ikke blir noen misforståelser blandt kommende 3D-artister:) Gleder meg veldig, håper det blir bra!

Gå tilbake til «Skole og utdanning»