Idefagskolen VS. NITH

Spørsmål og svar.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
Siggii
Sted: Holmestrand

Idefagskolen VS. NITH

Legg innav Siggii » man 30 aug, 2010

Hadde i grunn tenkt meg på NITH for å gå 3D design neste år, men så begynte jeg å lese litt om Idefagskolens 3D-tilbud også.

Er generelt vanskelig å finne noen særlig nyttige tilbakemeldinger på disse linjene på hvordan tidligere elever syntes det er, så jeg følte det på sin plass å lage en egen tråd.

Så. Har noen noe nyttig å fortelle meg om en av disse skolene? Positive sider og negative sider? Ville du valgt skolen du gikk eller skulle du ønske du valgte en annen istede?

Alt mottas med takk og bukk!

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » tir 31 aug, 2010

Idèfagskolen og Noroff har rene 3D linjer. NITH er mer ett sammensurium av det meste man kan jobbe med innen spill. Tror også de har hovedfokus på programmering, men skal ikke si dette sikkert.

Er det 3D som interesserer deg vil du nok få et bedre "fundament" fra Idèfagskolen, mens NITH nok vil gi deg en mer all-round utdanning og en bedre forståelse av selve spillproduksjonen.
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

Guilemo
Sted: Viborg, Denmark
Kontakt:

Legg innav Guilemo » tir 31 aug, 2010

Jeg så og på NITH, men fant ut at det var alt for teknisk for meg. Om jeg skal jobbe med 3D har jeg virkelig ikke bruk eller interesse for programmering.
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

henning.sanden[at]gmail.com

Brukeravatar

Nebel
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Nebel » tir 31 aug, 2010

Jeg har vært lærer ved Idefagskolen i 10 år og jeg har hatt flere studenter som har gått NITH og som har tatt 3D design på Idefagskolen etterpå fordi at de ikke føler at de lærer nok 3D på NITH. Så som det er nevnt tidligere her så gir nok NITH en god all-round utdannelse med en del programmering, men du får nok aldri tid til å jobbe så mye med 3D at du rekker å bli skikkelig god i dette. Som rene 3D studier og som er praksisrettet er det nok bare Idefagskolen og Noroff. Hvis du leser litt tilbake i eldre poster i Skole og utdanning forumet her så ligger det ganske mange poster fra både tidligere studenter både på Noroff og Idefagskolen.

Trådstarter
Siggii

Legg innav Siggii » tir 31 aug, 2010

Ja, leste omtrent i hele natt, og det var vel det jeg fikk misstanke om etterhvert - at NITH driver med mye annet i tillegg.

Det er vel for det meste 3d-delen som gjør at jeg vil gå i denne retningen, selv om jeg har drevet litt smått med enkel programering og syntes dette også er morsomt på sitt vis, tviler jeg på at det er noe jeg klarer å holde interessen for hvis det er noe jeg gjør daglig.

Men et lite spørsmål til, vet jeg kan finne svar på det andre steder, men håper noen har noe vettugt å svare likevel :)

Idefagskolen virker i grunn mest attraktivt, men det er det at det ligger i Tønsberg. Selv bor jeg i Holmestrand, og hadde litt lyst til å komme meg litt lenger hjemmefra under studietiden. Oppleve nye steder og nye mennesker, føler at skole i Tønsberg er litt for nære hjemme.

Og samtidig har jeg hørt endel negativt om Noroff, at lærere ikke møtte opp til timen osv - generelt at elevene ikke følte de fikk det produktet de betalte for. Dette er riktignok et par år siden, og har hørt at det ikke er slik lenger nå. Hvordan er kvaliteten på linjene på Noroff nå? I forhold til Idefagskolen?

Og er det noen som vet om noen gode steder i utlandet? Leste et tips om en skole i Irland, men bortsett fra denne?

Forresten: Takk for svar :)

Brukeravatar

oophus

Legg innav oophus » tir 31 aug, 2010

Jeg går på Noroff nå, akkurat begynt på andre året og de eneste negative kommentarene jeg kan komme med til nå er at skolestartene (både i stavanger og oslo) har startet litt tregt. Dvs PC'er og slike ting ikke er helt satt opp med 3ds max installert og slike ting allerede fra dag én.

En annen sak er at de lett kan legge ned et studie ved en plass.
De la ned andre året for 3D Film i stavanger i år f.eks, slik at jeg ble nødt til å flytte på meg igjen for å få med meg siste året nå i Oslo, selv om jeg søkte for å gå 2 år i stavanger.
Grunnen til at de gjør det er fordi de må se an hvor mange som søker enten spill eller film fra første året. Og siden det nå er flere som ønsket seg å gå spill i stavanger, så vurderer de nå å starte opp et spill studie istedet for film der oppe.
Dog det positive i det er jo at jeg får møtt flere folk. Noe som alltids er en bra sak når man holder på med 3D.

Resten skal de ha skryt for. Har ingenting å klage på angående lærere samt skolegangen sånn generelt forutenom småting. PC'ene kunne kanskje ha vært litt raskere.. ^^ Men man får jo aldri bra nok PC, så uansett er vell dette noe en kanskje alltid vil klage over.

Så for en som går på Noroff nå, så ville jeg personlig anbefalt det.

EDIT: Sånn Noroff vs Idefagskolen kan jeg ikke si noe om. Men jeg må jo si at jeg er litt misunnelig på læreplanen deres i år.
Mudbox samt litt motioncapture godteri skulle jeg likt å fått med meg.

Brukeravatar

Guilemo
Kontakt:

Mens man snakker om Noroff: Lærer man noe om kunst der? Fargelære, form, proposjoner, perspektiv, komposisjon, anatomi osv? Eller er det kun det tekniske i 3D man lærer? I såfall er det synd.
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

Brukeravatar

oophus

Har jo fått en ny lærer i Oslo nå som virker å være rimelig flink til det du snakker om Guilemo. Hu er vell på forumet her et sted, så det skal vell være mulig å fiske opp hjemmesiden hennes.

http://www.marielyshol.com/#/content/start/

Brukeravatar

Guilemo
Kontakt:

Kjenner til Marie ja. Utrolig dyktig. Men spørsmålet mitt er mer om kunst-basics er en del av pensum. Kan tenke meg at selv om man får en lærer som kan det utrolig godt, er det begrenset hvor hjelpsomt det er med tanke på at læreren har et stort pensum å gå gjennom og bør hovedsakelig fokusere på det.
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » tir 31 aug, 2010

Gikk selv første året på Noroff, men fortsetter heller på egenhånd. Vi hadde en dyktig (pedagogisk) lærer, men fordi de regner med at elevene ikke har noen forkunnskaper, så er det begrenset hva man får ut av det hvis du kan en del fra før.

En konkret ting jeg er misfornøyd med er timeantallet i uka. 4 timer med undervisning 4 dager i uka er for lite! Det er riktignok "arbeidstid" ellers hvor læreren er på skolen, men det burde definitivt vært mer undervisning. Annet enn det var skolen ganske kurrant.

Jeg gikk i Kristiansand med David som lærer.

EDIT: En ting å tenke på er at det kan være greit å gå på NITH for å lære andre ting som vil hjelpe deg å skille deg ut. Det kommer jo haugevis av elever både fra Noroff og Idefagskolen hvert år, i tillegg til de som lærer seg dette på egenhånd. Det er jo en liten bransje ...
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

Guilemo
Kontakt:

Et stort problem med å være selvlært er at man ikke får noen grad, noe som hjelper ufattelig mye om man skal søke etter visum i f.eks USA.

Skal si jeg er overrasket over hvor lite undervisning det er da. 4 timer 4 ganger i uken hørtes ikke spesielt mye ut.
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

Brukeravatar

oophus

Det var vell 2 uker med litt slikt første året. Altså ikke så mye.
Men jeg regner med at det handler litt mer om det nå på andre året, så der kan jeg jo igrunn ikke svare med et godt svar ennå. Vi får se hvordan det er Guilemo om et år. :)

hardrock_ram: Er nok enig i det du sier. For meg som ikke hadde et fnugg anelse rundt dette dog, så var det passende at det gikk så grunnleggende til gangs.

Angående det med timer ser jeg ikke problemet med. Jeg var alltid på skolen til etter klokka 16 og vell så det og jobbet for meg selv samt med andre medelever. Både som reputasjon av det vi hadde hatt for dagen, samt litt egenlære. Noen dager så var det mye å ta inn, mens andre lite.
Så de dagene jeg følte at jeg hadde kontroll på det vi lærte, så gikk jeg inn for å teste ut diverse ting jeg var nysgjerrig på selv.

Ofte fikk vi som ikke dro hjem med engang "læretiden" var over litt "tips'n triks" fra lærerne selv, selv om det var utenfor pensum.

Brukeravatar

l_o_s_b
Sted: Bergen

Legg innav l_o_s_b » tir 31 aug, 2010

Trur Noroff har blitt bedre, hugser det var store problemer på visse avdelinger. Men lærere har blitt bytta ut og avdelinger har blitt lagt ned. Men det er sikkert best å sjekke nærmere på ein avdelig visst du tenker på det.

NITH er som ein del nevner meir teknisk. Du får ein bachlor grad som kan vere greit i visse situasjoner, men det er kva du kan lage som gjer at du blir annsatt.

Har gått på 2 år Idefagskolen og lærte veldig mykje. Spesielt førsteåret følte eg var givande. Er ikkje alltid det er dumt å vere nært heim.

Tok eit år på Noroff webstudent og det kan eg ikkje anbefale. Høyrere det er blitt bedre, men sjølv om du har forum slik som dette er det veldig bra å komme i eit klasserom og jobbe med andre.

Uansett kva du velge så må du bruke mykje tid på 3d for å bli bra, var forskjell på dei som jobba med 3d på fritida og dei som tok seg fri.

Trådstarter
Siggii

Legg innav Siggii » ons 01 sep, 2010

Takk, veldig mange gode svar her! Ikke at det egentlig gjør valget noe enklere, for det virker som alle de tre har gode og dårlige sider.

Jeg er instillt på mye selvstudie og pusling. Har jo gått medier og kommunikasjon på VGS, og vil vel tro at selve måten å gå på skole på kan være mye av det samme.

Har også tenkt litt på utlandet, tror det kunne vært morro!

Brukeravatar

Andrews

Legg innav Andrews » fre 03 sep, 2010

Har selv gått på NITH, dog bare et halvt år. Jeg skjønte at jeg hadde valgt helt feil, da jeg ville lære 3D.

3d spill-linjen til NITH består av 1 år som er felles for ALLE linjene til NITH.
Altså null 3d det første året. Man sliter seg igjennom java programering, et kreativt fag og et fag der man lærer om data generelt.

Jeg fikk høre at 3d spill-linjen deres går mer ut på det bak spillet, lage historie til spill og karakterprofiler. Noe som ikke fristet i det hele tatt.

Tok meg da et år fri og endte opp på Noroff Oslo. Hadde en god opplevelse med 3d Animasjon og Design. Kunne litt 3ds max fra før, men følte at jeg lærte ekstremt mye nytt og følte at jeg vel fikk det jeg betalte for.

Videre gikk jeg på 3d filmproduksjon med en utrolig dyktig lærer. Linjen der er mer basert på film og alle tingene man må igjennom før man har det ferdige produktet. Man får en grundig gjennomgang og lærer masse.

Grunnen til at jeg valgte Noroff var jo fordi de tilbyr 2+1, altså 2 år i Norge og 1 år i utlandet så man får en bachlor. Jeg vil ha en grad å vise til.

På de 2 årene på Noroff så var vel kanskje det sosiale det beste. Vi hadde ingen problemer med å sitte på skolen i 12timer. Og selvom lærerern har gått, så lærer man av alle de andre. Føler at jeg har fått i meg masse nyttig informasjon på denne måten. Alt dette mister du ved webstudent.

Nå har jeg sett en del arbeider fra Noroff og Ideafagskolen, og for meg virker det som om du vil lære mer 3d og litt flere programmer på Idefagskolen enn du vil på Noroff. Men etter det jeg har skjønt, så får du vel ikke en 2+1 løsning hos Idefagskolen?

Jeg ville anbefalt deg og ta et møte med alle skolene du har i tankene. Det hjelper mye.

Gå tilbake til «Skole og utdanning»