Noroff FAQ

Spørsmål og svar.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

clayhead
Sted: tr.heim
Kontakt:

Legg innav clayhead » ons 09 apr, 2008

tenkte bare jeg skulle legge til at: de som søker fullt lån og stipend til noroff, automatisk søker om 50 k ekstra i støtte, dvs. at max stipend for noroff studenter ligger på ca. 133000 kr. (i 2007)

Btw. Selv om jeg ikke fikk plass på "pete draper", så var workshopen til Ed Hook`s veldig gøy. ^^,

Blir Teeside på meg til neste år!
<< Oh, those jazz guys are just making that stuff up while they play! >>

Brukeravatar

SveinKF
Sted: Karmøy
Kontakt:

Legg innav SveinKF » søn 09 nov, 2008

Har hørt at de har bare 3D spilldesign i Kristiansand? Er dette sant?
Jeg er litt usikker på hvilke av de to jeg skal gå andre året mitt, men virker som 3D Filmproduksjon som frister mest. Antar jeg kan få jobb i spill også om jeg tar filmproduksjon? Bare i tilfelle jeg ville det litt også, hehe.

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » man 10 nov, 2008

Hehe, jeg satt og hadde samme dilemmaet når jeg gikk på Noroff selv. Nå vet jeg ikke om de har oppdatert læreplanen de siste åra, men jeg endte på filmproduksjon. Jeg ville jobbe mer i 3dsmax, mens spilldesign baserte seg på UnrealEd, editoren til unreal motoren. Det virka også som hovedfokuset lå på leveldesign og ikke spilldesign i seg selv..

3D film er igjen et rent filmstudie. Det er ingen 3D-undervisning, men du lærer å skrive manus, tegne storyboard, cinematografi osv. Men igjen så får du jo jobbet med 3D gjennom året.

Jeg tenkte iallfall det siste var mest matnyttig. Litt filmerfaring kunne passe meg godt og samtidig fikk jeg mer trening med 3ds max. For meg var det iallfall et godt valg siden jeg fikk jobb på Qvisten rett etter skolen :)
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

SveinKF
Sted: Karmøy
Kontakt:

Legg innav SveinKF » tir 11 nov, 2008

Kult :)
Hvordan skaffet du deg den jobben da?
Har du noen tips til hva jeg kan gjøre for å komme meg ut å bli litt mer kjent i bransjen?
Andre året hørest ut som et år der du lærer mer om det tekniske med enten spill eller film, mens det første er å lære seg selve programmet.

Anbefales en viss skole eller er alle Noroff skolene ca samme kvalitet? Det er vel hva jeg gjør utav det uansett da.

Takk for svar! :)

Brukeravatar

Tronotrond
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » tir 11 nov, 2008

Hvordan skaffet du deg den jobben da?

Med en solid dose flaks 8-)
Jeg hadde ikke fått laget meg noen portefolie, men fikk ordna meg en måneds "utplassering". Etter jeg hadde vært der et par uker og fått vist litt hva jeg kunne sa jeg at jeg var interessert i videre arbeid og så gikk det igrunn slag i slag.
Ellers slang jeg med meg på det som skjedde av fester og møter med andre i bransjen. Det er for det meste de samme folka som går mellom jobbene i animasjonsbransjen i Oslo så når en blir litt kjent så blir en som regel oppdatert på hvilke firmaer som er på jakt etter folk o.l.

Er man i Oslo har man jo en klar fordel med at man enkelt kan slenge seg med på 3dhue og storedyret treff og div andre happenings. Etterhvert blir man jo da kjent med folk.. Er mange som ordner seg jobb den veien..

Andre året hørest ut som et år der du lærer mer om det tekniske med enten spill eller film, mens det første er å lære seg selve programmet.

Stemmer..

Anbefales en viss skole eller er alle Noroff skolene ca samme kvalitet? Det er vel hva jeg gjør utav det uansett da.

Heh, vanskelig å svare på. Det er lenge siden jeg har hørt noe særlig negativt om Noroff, og jeg tror Noroff generelt holder mye høyere kvalitet nå enn for en 4-5 år tilbake. Men kommer ann på læreren. Læreplanen deres er uansett veldig bra.
Jeg ble f.eks. spurt flere ganger om å bli lærer, men takket pent nei. Jeg hadde absolutt ikke vært bra for elevene :loll:

Asho

drikk

Legg innav Asho » tor 22 apr, 2010

d
r
u
k
e
n
Sist redigert av Asho den tir 27 apr, 2010, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar

clayhead
Sted: tr.heim
Kontakt:

Legg innav clayhead » tor 22 apr, 2010

På noroff så får du jo alt inn med tesje!
Studerer du i utlandet betaler du akkurat det samme og får se læreren 1 time to ganger i uka. (Det forventes at du skal studere)
Joda, Noroff er langt fra perfekt. (det har jeg hatt erfaringer med det selv.)
Men du kan ikke forvente å "bli lært" 3D.
Eneste måten er å sette seg ned å lese manualen.

På den annen side så må jeg si at det kan være vanskelig å vite hva man skal lese for å komme seg fra a til b. Må bla igjennom bra mye søppel før du finner akkurat den ene tingen som er nyttig for deg. Har over 400 GB med tutorialer på hardisken, men tar man bort alt som blir repetert så er det kanskje 1 % som er nyttig.
<< Oh, those jazz guys are just making that stuff up while they play! >>

Brukeravatar

EinarM
3D/VFX/Concept-artist
3D/VFX/Concept-artist
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav EinarM » tor 22 apr, 2010

Hvilken Noroff gikk du vanzada? Er man student så forventes det at man studerer og gir bra innsats selv. Det gjør det hvor som helst. Og jeg vil tro noroff har forelesninger mye oftere enn andre liknende skoler. Men ja, som clayhead sier. Langt fra perfekt. Er snart ferdig med 2 år selv. Jeg angrer hvertfall ikke. Man kan jo alltids finne bedre skoler. Men det som gjelder er at man står på selv =)

Brukeravatar

Misfortune
Sted: Norge, Kolbotn

Legg innav Misfortune » fre 23 apr, 2010

skulen æ heilt ræua..
Man få ikje hjelp te noko og ikje noko lærdom.
Æ anbefale utlandet!!!!!!

Kan du gi en litt grundigere grunn hvorfor?

Gikk du webstudent, eller var du på skolen med lærer og klasse?

Asho

Legg innav Asho » fre 23 apr, 2010

Det kan kanskje være annerledes i Bergen eller Oslo, men det er studenter som har gått på noroff krsand i snart 4 år.. Og mange av de har gått om igjen. Det er en grunn til det...

Nesten alt jeg har lært, har jeg lært på egen hånd. Og det skal jo være slik når man er student, men det forventes hjelp når studentene møter problemer, og var fall når man betaler nærmest 90.000 i året.. Derfor. Også om man har en del penger, så kan man konsentrere seg mer om skolen.

Hørt veldig mye positivt om idefag skolen.

Brukeravatar

NastyMix
Sted: moss

Legg innav NastyMix » fre 23 apr, 2010

det er studenter som har gått på noroff krsand i snart 4 år.. Og mange av de har gått om igjen. Det er en grunn til det...

Det jeg lurer på da, hvis dere i kristiansand er så misformøyede med studiet, så hvorfor fortsette å betale nærmest 90 000 i året og gå om igjen, og om igjen, og om igjen? Hva er grunnen til det?

skulen æ heilt ræua..
Man få ikje hjelp te noko og ikje noko lærdom.
Æ anbefale utlandet!!!!!!

Jeg kan forstå at mulig du hadde en uheldig arfaring mens du studerte på noroff, men dette her er en veldig "ræua" måte dele arfaringen på med andre.
"Det er sannsynlig at noe usannsynlig vil skje."

Asho

NastyMix

Legg innav Asho » fre 23 apr, 2010

Hvor lenge har du vært på noroff?
Yesterday is History, Tomorrow is a Mystery, Today is a Gift.

Brukeravatar

Misfortune
Sted: Norge, Kolbotn

Legg innav Misfortune » fre 23 apr, 2010

Jeg gikk på Noroff i Oslo i 2 år, og holder på å bli ferdig med år 4 i England nå. I klassen min det første året var det ca halvparten som bestod. Jeg vil si grunnen til at det var så mange som ikke bestod var på grunn av at de ikke møtte opp, eller kanskje ikke spurte læreren om hvordan å løse de problemene som de møtte på. Ellers burde en bruke en god del av fritiden sin på å bli flinkere.

Men jeg er helt enig med deg at prisen er veldig høy.

Jeg kjenner også en som gikk det første året på noroff i kristiansand ca 3 år siden. Hørte ikke så veldig mye ille fra han egentlig.

men det forventes hjelp når studentene møter problemer

Hva slags problemer var dette?

I min mening så syns jeg at 3D linjene er mer en samarbeid mellom lærer og elevene, om du skjønner.

Brukeravatar

Tronotrond
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » lør 24 apr, 2010

Hm, har også gått Noroff i Krsand. Nå begynner det å bli noen år siden, men jeg er iallfall veldig fornøyd. Gikk fra å ikke kunne noe til rett ut i jobb etter to år. Krevde mye, mye egeninnsats, men sånn er det når man skal prøve å "lære 3D" på så kort tid.

Halve klassen satt da også og spilte WoW, CS e.l. i timene da. De kom ikke særlig langt, men det kan de takke seg selv for. Sier ikke at det er tilfellet her, men stiller meg litt forundrende til måten du går frem på her og det virker litt useriøst. Mener hele klassen dette burde dere iallfall ta det opp med ledelsen.

Brukeravatar

Wistan
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg innav Wistan » lør 24 apr, 2010

Går selv på 3D Animasjon og Design på Noroff i Kristiansand. Er selv veldig fornøyd med det. Syns læreren er svært flink til å lære bort, og han er svært tålmodig (nesten litt for :P), og hvis det er noe han ikke vet svaret på der og da, finner han det til dagen etter eller i løpet av et par timer.
Personlig føler jeg at jeg har lært sinnsykt mye dette året.

Selv forstår jeg ikke hvorfor man vil gå igjen hvis man ikke består første gangen, ihvertfall ikke på noroff hvor det er såpass dyrt. 95000 svir nok én gang, om man ikke skal måtte ut med det to ganger.

Hvis man følger med i timen lærer man nok til en grei nok karakter. Skal man trekke seg opp til en B eller A, må man jobbe utenfor skoletida og finne en del svar selv. Synes det er en selvfølge at man skal forsøke å lære noe på egen hånd, ettersom hvis man brenner for noe såpass spesifikt som 3D må man bli god for å komme noe sted etter skolen.

(hvis noe av dette virker usammenhengende eller rablende er det nok rett... Er litt trøtt etter å ha vært på jobb i hele dag...)
The dragons are dead

Gå tilbake til «Skole og utdanning»