Noroff FAQ

Spørsmål og svar.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
l_o_s_b
Sted: Bergen

Noroff FAQ

Legg innav l_o_s_b » tor 30 mar, 2006

Siden det er eit par tråder om Noroff og korleis det funker så tenkte eg at eg skulle skrive ein liten faq om det.

Her er dei trådene eg sikter til:
Spørsmål til Noroff internett/klasse studenter
Hvilken skole?
NOROFF

Edit: "Noroff Kristiansand har fått MoCap studio, som første skole i Norge"(takk larsem8)

Kva er Noroff.
-Det er ein skule med fleire forskjellige linjer, men siden derre er på dette forumet så er det mest sansynleg 3d studiene derre lurer på.

Så kva klasser er det å ta og kor mangen år er det?
-Noroff har ein klasse kalt "3D Design og Animasjon" som er første året. Når du er ferdig med det kan du gå videre visst du vil, men du er ikkje nøyd. Etter du er ferdig med det første året kan du velge mellom "3D Filmprodusjon" og "3D Spilldesign". Når du er ferdig med andre året så er du ferdig på Noroff.

Men går det ikkje ann å ta Bachelor grad?
-Noroff har avtaler med andre skuler om å ta Bachelor grad. For øyeblikket er det Teesside University i England og Deakin University i Australia Noroff har avtale med

Og då er eg ferdig utdanna?
-Ja, men du kan sjølvsagt gå eit år til og ta master grad(visst du tar Teesside University)
MASTERGRAD PÅ KUN 4 ÅR!
Noroffstudenter som ønsker å studere videre etter fullført bachelorgrad, kan ta et siste år ved Teesside og oppnå en mastergrad. Denne muligheten er utelukkende for Noroff-studenter.

Kor mykje koster det?
-Det koster 83 000kr for klasserom student og 50 000kr for webstudent i året. Skal du studere vider(bachelor/master) så koster det meir.

Er skulen støtta av lånekassen?
-Ja

Så kva er webstudent?
-Då tar du samme året som klasseroms studenten, berre det at du tar det over internett.

Korleis funkere webstudent?
-Du har ein nettside er du logger inn og har alle karakter, oppgåver, infomasjon samla på ein plass. Du kan nå læreren ved hjelp av e-post.

Kva med eksamen for webstudent?
-Du må finne ein plass der nokon kan garanter for at du ikkje jukser. Denne plassen må vere godkjent av Noroff(for å forhindre at du finner nokon som lar deg jukse). Du kan for eksempel spøre den lokale skulen(kva som helst skule).

Kor lenge kan eg ta studie over internett?
-Du kan ta webstudent så lenge du går på noroff. Det vil sei første og andre året. Som sagt er bachelor graden ved ein annan skule, og dei ikkje har dette tilbudet.

Men visst det er blilliger og du får nett det samme kvifor tar ikkje alle webstudie?
-Det er visse forskjeller sjølvsagt. I klasse romet får du øyeblikklig hjelp av læreren. Det er og mangen andre med samme interesse for 3d som deg der, og du kan lære tips og triks fra dei. Når du er webstudent må du sjølv passe på at du får gjort dei oppgåvene du skal gjere, og at dette skjer slik at du blir ferdig med alt før skuleåret er over.

Men visst eg ikkje tar webstudent kor kan eg gå på skulen?
-Noroff har fleire avdelinger rund om kring i landet. Ikkje alle av desse har 3d design. Oslo, Fredrikstad, Kristiansand, Stavanger og Bergen er dei plassene som har 3d design.

Så kva program er det dei bruker?
-Noroff bruker 3ds max.

Får man tilgang til 3ds max plugins under studie tiden?
-Nope, men 3ds max er stort nok til mangen år åleine. Plugins er laga for å gjere bestemte oppgaver lettere, og det er mange forskjelige av dei. For dei fleste funker max heilt bra åleine. Det einaste plugin du kan komme bortid er vray free(render engine).

Men visst eg bruker ......(program)?
-Læreren på Noroff bruker 3ds max og kan det. Læreren kan ikkje hjelpe deg med andre program sjølv om ein del kan vere likt i andre program, så er det nok lurt å bruke max. Oppgave laga til max og funksjoenen i max. Og på eksamen får du max relaterte spm. Du får heller bytte seiner når du kan tekniker og teorier i 3d.

Kor mykje koster max?
Det koster rund $3499(ca 24 000kr), studentversjone får du får 1200kr.

Wow, fullversjonen er dyr!?
-Det er eit profesjonelt program laga for profoesjonele som tener store penger på store prosjekt, så sjølvsagt koster det så mykje. Det finnest andre program som er billiger, men max har kun ein pris. Sjå denne posten for meir info om forskjelige program.

Er dette den einaste 3d skulen i Norge?
-Nei, du har og Idefagskolen som bruker Maya. Den koster 110 000kr. Meiner det er ein offentlig skule og, men den er ikkje lett å komme inn på.

Så kvifor har du lage ein faq om Noroff og ikkje Idefagskolen?
-Eg går på Noroff og har ingen erfaring med Idefagskolen. Visst nokon vil skrive litt info om den skulen så er hadde det vert veldig bra. Men det blir litt feil av meg å snakke om ein skule eg har ingen erfaringer med, og ingen info om anna enn pris og kva program dei bruker.

Så visst eg har spm angående Noroff kva gjer eg?
-Du kan stille dei her, men det er ingen lærere fra noroff her så den informasjonen vi kan gi er muligens ikkje heilt korekt. Det lurerste er nok å ta kontakt med Noroff ved hjelp av telefon eller e-post(eller vanlig post :? )

Kva skal eg gjer visst eg ser ein feil i det du skriver?
-Svar, e-mail, msn eller pm meg.

Takk til Trondtrond for info og rettelse.
Takk til larsem8.
Sist redigert av l_o_s_b den lør 27 mai, 2006, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar

larsem8
Sted: Kristiansand

Legg innav larsem8 » lør 27 mai, 2006

Her kan man jo legge til at Noroff Kristiansand har fått MoCap studio, som første skole i norge :)

Brukeravatar

Mikademius
Sted: Oslo, Norge
Kontakt:

Legg innav Mikademius » søn 28 mai, 2006

-Nei, du har og Idefagskolen som bruker Maya. Den koster 110 000kr. Meiner det er ein offentlig skule og, men den er ikkje lett å komme inn på.

Idefagskolen er en privatskole som er støttet av lånekassen og den er ikke så veldig vanskelig å komme inn på.

Idefagskolen har to linjer når det kommer til 3d. 3d design og 3d animasjon. Første tar for seg det grunnleggende i tillegg til å gå litt gjennom de fleste aspekter maya kan by på.

Andre året (valgfritt ettersom idefagskolen er ettårig) retter fokus på animasjonsdelen og blir litt mer teknisk.

I tillegg er det ofte mange søte jenter der :)
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Brukeravatar

Zuckron
Sted: Vennesla/Kr.Sand

Legg innav Zuckron » man 29 mai, 2006

larsem8 skrev:Her kan man jo legge til at Noroff Kristiansand har fått MoCap studio, som første skole i norge :)

nais.. !! :D og der som jeg hadde tenkt til å gå ;)

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » man 29 mai, 2006

Kan jo legge til at maks lån og stipend du kan få fra lånekassen per skoleår er rett over kr 100 000,-. Er du hjemmeboer er alt lån, mens 20 000,- blir gjort om til stipend dersom du er borteboer.

Når du består eksamen blir også litt av lånet slettet.

Akkurat dette er noe av det tåpelige med lånekassen og privatskoler. Studerer du i utlandet dekker lånekassen skolepenger opptil rett i overkant av kr 100 000,- + du får vanlig stipend/lån, mens i her i Norge må du betale for skolen selv av stipendet ditt og da blir det ikke mye å leve av til slutt... #-o

Brukeravatar

Trådstarter
l_o_s_b
Sted: Bergen

Legg innav l_o_s_b » tir 30 mai, 2006

Mikademius skrev:

Idefagskolen er en privatskole som er støttet av lånekassen og den er ikke så veldig vanskelig å komme inn på.

Har tydlegviss skreve det litt rotete. Det eg meinte at i tillegg til Idefagskolen og Noroff så er det ein offentlig skule og den er det vanskelig å komme inn på. Merk deg at det er komma etter "og" ikkje før ;)

I tillegg er det ofte mange søte jenter der :)

Eg valgte feil skule då :P

Brukeravatar

Pietas
Sted: London

Legg innav Pietas » tir 30 mai, 2006

Eg valgte feil skule då :P

De bare gjør at du drar fokus fra det som er viktig! nemmelig 3d. Så du valgte nok riktig skole :wink:

Brukeravatar

Mikademius
Sted: Oslo, Norge
Kontakt:

Legg innav Mikademius » tir 30 mai, 2006

Da var det jeg som valgte feil skule da. doh!
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Brukeravatar

christerb
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » tir 30 mai, 2006

Du valgte feil PLASS du. =P~

Brukeravatar

Trond
Sted: Melhus, Sør-Trøndelag

Legg innav Trond » ons 31 mai, 2006

er det sånn at man trenger å ta noe spesielt på vidregående før dette, eller kan man nesten hoppe over vidregående?
:bank:

Brukeravatar

Nebel
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Nebel » ons 31 mai, 2006

Man bør alltid ha videregående i grunnen samme hva du skal gjøre her i livet.

Brukeravatar

christerb
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » ons 31 mai, 2006

Men man klarer seg uten. :) Det har hvertfall jeg gjort så langt. Jeg har til
gjengjeld 4 år på vgs, da jeg skiftet studieretning etter 2 år, fikk gått to nye
år på den nye studielinjen, men kom ikke inn siste året pga reformen.
Hurra for skolesystemet! =D>

Brukeravatar

larsem8
Sted: Kristiansand

Legg innav larsem8 » ons 31 mai, 2006

Man kan hoppe over videregående for å gå på privatskole. Men for å få skolepenger i utlandet må du ha studiekompetanse.

På noroff må du fullføre bachelorgrad eller mastergrad i utlandet, så derfor er det nok lurt å ha studiekompetanse. Jeg manglet noe fra videregående som jeg tok som privatist før jeg begynte på noroff :)

Brukeravatar

v@la
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Legg innav v@la » ons 07 jun, 2006

Man kan også legge til at Noroff nå jobber hardt med å implementere besøk til Animex festivalen i England i studie året. Alle 3D studentene som hadde bittelitt penger i lommeboken hadde muligheten til å reise nå i vinter, og vi heldige fikk være med på noen fete workshops med blant annet Pete Draper.

(dette vil ikke være en gratis tur, men å reise til england koster ikke mye).

Er du interesert i 3D og vil utdanne deg i Norge og få muligheten til å reise og oppleve verden samtidig som du får en bachelor/master på er Noroff løsningen. Så det er sagt! :)
3D Designer / Animatør
www.mediateam.no
www.3dvala.com

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » tor 08 jun, 2006

Den turen var absolutt verdt pengene i år! Hadde det utrolig gøy der borte og fikk jo møtt masse av de andre noroff studentene og lærerene rundtom i landet. Flybiletten fra Torp tur/retur kosta vel kr 31,- når vi bestilte. (+avgifter)

Var selv på workshop om skuespill med Ed Hooks :y:

Gå tilbake til «Skole og utdanning»