Treider Fagskoler FAQ (Tidligere Idefagskolen)

Spørsmål og svar.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Nebel
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Nebel » man 04 jan, 2010

Vi skal nok finne plass til deg :) Men det er lurt å søke litt tidlig ja. Vi er allerede i gang med opptak for neste år.

Brukeravatar

trillan

Legg innav trillan » tor 21 jan, 2010

Hvordan er opptaksmulighetene? Er det sånn at jo tidligere man søker, hvor større sjanse? Eller har det ikke noe å si på når man søker? At dere går for den som skiller seg ut, så sant fravær og denslags er i orden?

Jeg er veldig keen på å gå 3D design der til høsten!

Brukeravatar

Sinx
Kontakt:

Legg innav Sinx » fre 22 jan, 2010

det er slik at hvis det er meget stor pågang på kursene, så kan vi gå tom for plasser. Her ved skolen er det såkalt løpende opptak, når vi får inn søkere som kommer innenfor våre opptakskrav, så blir man kontaktet av oss.

Det vi ser på når man søker er mest om du har litt generelle datakunnskaper, og fravær o.l.

Hvis du har noen flere spørsmål, så er det bare å ta kontakt med avdelingsleder Henning på henning(a)idefagskolen.no evnt. meg på odd(a)idefagskolen.no

Mvh

Odd

Lærer 3d avdelingen
Idefagskolen
Odd Smith-Jahnsen

http://smithjahnsen.com/

Piotrtheman

Legg innav Piotrtheman » man 22 mar, 2010

Hei

Jeg er en gutt på 16 år, som gleder seg utrolig mye til å studere etter videregående, selvom det er fortsatt 4 år til:(
En ting jeg lurer mye på: Hvor gode karakterer bør man ha for å komme inn på idefagskolen 3D design eller animasjon? Ser dere på karakterer eller ser dere bare på fravær og slikt? Jeg gleder meg som en liten unge, men er så redd for at jeg har for dårlige karakterer. Så langt ligger karaktersnittet mitt på ungdomskolen på 4,4, tror dere det er bra nok? Kan skjønne at det varierer sikkert en del fra år til år, men å få vite hvordan gjennomsnittet sånn ca. er fra år til år hadde vært kjekt;)
Har også en del gode kunnskaper til 3ds max, men uheldigvis ikke så mye til maya da:( Hadde også vært kjekt å fått vite hva snittet er på Noroff, selv om dette kanskje ikke er den rette tråden

Brukeravatar

Trådstarter
Nebel
Kontakt:

Legg innav Nebel » man 22 mar, 2010

Hei,

Som fagskole er det et krav om at søkeren må ha generell studiekompetanse eller real kompetanse.
Dvs. at man må ha bestått videregående skole eller ha tidligere erfaring fra faget. Utover dette så ser vi ikke så mye på karakterer, men et snitt på 4,4 høres jo bra ut. Det som er viktig er at søkeren er motivert og har kunnskap eller ferdigheter rettet mot faget som f.eks. tegneferdigeheter, gode dataferdigheter eller andre kreative evner.

Maya og 3ds Max er ikke så veldig forskjellig og alle 3D lærerne ved Idefagskolen har grunnleggende kunnskap innen 3ds max og vi har undervist og omgjort mange MAX folk gjennom tidene :)

Når du spør om snitt, hva tenker du på da karaktersnitt eller kunnskapsnivå på skolene etter endt utdannelse? Når det gjelder karaktersnitt så bestemmer skolene selv hvor nivået skal ligge for de forskjellige karakterene og karakterene blir gjerne satt ut i fra snittet i klassen så det blir vanskelig å sammelikne Idefagskolen og Noroff når det gjelder karakterer. Men beste måten å avgjøre dette på er nok å se på sluttoppgavene fra skolene og se på nivået på studentene som går ut fra skolene og evnt. snakke med bransjen (de bedriftene som du drømmer å jobbe hos i fremtiden).

Piotrtheman

Legg innav Piotrtheman » tir 23 mar, 2010

Takk for godt og utfyllende svar :)

Godt å høre at det ikke er så veldig stor forskjell mellom 3ds max og Maya, og at dere ikke ser så mye på karakterer:P

Brukeravatar

Gal_ape

Legg innav Gal_ape » søn 13 jun, 2010

Halla!
Jeg har komt inn ved Idéfagskolen (woho), men har det slik at jeg nok ikke har mulighet for å betale registrerings-avgiften P: Hva gjør jeg? Får tilbake på skatten i slutten av måneden så da burde det lett løse seg!
Mulighet for å få det utsatt litt?

Brukeravatar

severin
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav severin » søn 13 jun, 2010

Da vil du jo slite med semesteravgiften!;)

Jeg går ut ifra det fortsatt er Laila som styrer med dette, og adressen hennes finner du her

http://idefagskolen.no/omskolen/personale
<a href="http://3dartist.no">3D Artist</a> - <a href="http://gimpville.no">Gimpville</a>

Brukeravatar

Trådstarter
Nebel
Kontakt:

Legg innav Nebel » tir 15 jun, 2010

Ja ta kontakt med Laila så blir dere nok enige om en løsning :)

Brukeravatar

Gal_ape

Legg innav Gal_ape » ons 11 aug, 2010

Aaand i'm back.

Hadde egentlig bestemt meg for å vente et års tid med å ta studiet, har til og med sendt en mail til skolen for å si at jeg sa fra meg skoleplassen.
Men i dag pratet jeg med rektor, som sa at det er fullt mulig å lage en egen ordning dersom jeg har smått problemer med å betale semesteravgiften.

Man får 45059kr ved første utbetaling, og rektor sa til meg at det lett går å betale kun 45000 og finne en ordning for de siste 4990kr utover. (nedbetaling via månedlig stipend ol.)

Men jeg ser allikevel for meg at det kan bli problematisk å skulle betale hybel og sånt i begynnelsen, spesielt hvis det er snakk om depositum på eks. 10 000kr :\
Noen som aner om noe lite og billig som kan være med i en realistisk ordning uten å måtte jobbe ræva av seg på den lille tiden man ikke er på skolen?

*edit*
Fant ut at skolen har egen boligformidling på hjemmesiden!

Brukeravatar

DrHawkins
Sted: Egersund

Legg innav DrHawkins » ons 11 aug, 2010

du kan få opptil 54 000kr i skolepenge støtte av lånekassen ;)
det er kun til skolepenger altså, så få du ekstra utenom,
i de 45 000 i første utbetaling er vel 26 000 til skolepeng og resten i lån eller har du gjort det slik at du får det i reine skolepeng?

Brukeravatar

Gal_ape

Legg innav Gal_ape » ons 11 aug, 2010

Nei har ikke regnet på den måten. Det som er viktig for meg er hvor mye jeg får utbetalt i første omgang, det skal jo tross alt gå til skolepenger OG til leie av hybel.

Fanzypantz
Sted: Trondheim

Legg innav Fanzypantz » tor 03 feb, 2011

Hva er hovedoppgavene på 1. og 2. året på Idefagskolen? Noroff har skrevet dem opp. men idefagskolen har bare emner. Hadde vert greit å vite hvilke oppgaver man kommer til å gå gjennom de(t) året/årene man kommer til å gå der :P Har sett litt forskjellige oppgaver her på 3dhue, men en liste hadde vert greit :)
Kom arbeidslyst og treng deg på. Her skal du motstand finne. - Flåklypa

Andreas Halvorsen Tollånes - https://andreastollanes.wordpress.com/

Brukeravatar

Saberril
Sted: Oslo

Legg innav Saberril » tor 03 feb, 2011

Vel de fleste oppgavene er emne basert i hennhold til hva vi har gått igjennom.

Først året 3d-design.

1 oppgaven er modelering oppgave, skal bare vise om du har forstått de basice prinsippene med modellering.

2 oppgave er Animasjons oppgave, der man skal vise at man har forstått basicsa med animasjon.

3 oppgaven er Realisme oppgaven, der oppgaven fokuserer på rendering.

4 oppgaven er Karakter animasjon , som er ment for at du skal kombinere det du har lært av de 3 siste oppgavene. Men også bruke blendshapes og litt mere avanserte rigger. Eller Mocap.

5 oppgave er VFX, lage en trailer til en film. Det blir det brukt fusion / Ae eller andre ting. bruk av particals, fluids osv.

6 oppgave er Semestern, der skal man egentlig bare vise hva man har lært det året.

Alle oppgavene er valgtfritt emne, så du kan lage akkurat det du vil så lenge du får med de punktene i oppgaven.

Hver av de oppgavene 1-5 er det en tids frist på 3-5 uker.
Oppgave 6 : semestern har vi ca 3.5 månder på give or take et par uker :).

Vi fikk også utlevert en ukes oppgave hver uke før jul, der man skal modellere de tingen som er vist på arket.
Freelance 3d Artist

Brukeravatar

Trådstarter
Nebel
Kontakt:

Legg innav Nebel » søn 06 feb, 2011

Takk Magne for et veldig korrekt og utfyllende svar :)

Jeg kan også legge til at det er så forskellig hva studentene ønsker å spesialisere seg innen så vi er veldig fleksible når det gjelder oppgavene. F.eks. er det ei i klassen som ønsker å bli god på visualisering av interiør og arkitektur og hun løser da alle oppgavene rettet mot dette. Andre ønsker kanskje å spesialisere seg mot animasjonsfilm, spillgrafikk eller spesialeffekter i film.

Gå tilbake til «Skole og utdanning»