Treider Fagskoler FAQ (Tidligere Idefagskolen)

Spørsmål og svar.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Howii
Sted: Oslo

Legg innav Howii » tir 30 sep, 2008

Når kan man begynne å søke for studiet 2008/2009? :P

greit å prøve å søke så tidlig som mulig, siden jeg allerede har bestemt meg for å satse på 3d :)

kan du fortelle litt om maskinvare dere har på skolen? er ganske lei trøtte pentium 4 skolemaskiner, med 19" daff skjerm som vi har her på UiA hvor jeg går nå :S og har dere tablets til maskinene, eller er det lov å ta med egen?

Brukeravatar

Trådstarter
Nebel
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Nebel » tir 30 sep, 2008

Du kan søke når som helst, men det er ikke før på nyåret at vi pleier å kontakte søkerene så det holder at du søker i f.eks. januar.

Når det gjelder utstyret så har vi nettopp kjøpt inn nye maskiner. Alle maskinene har Quad Core (9300 mener jeg det er), 4 GB ram og kjører Vista 64 bit. Av skjermkort bruker vi Quadro FX 1500 og 1700. Når det gjelder skjermer har vi 24" wide. Vi har golden license agrement med Autodesk dvs. at vi får ny versjon av Maya mer eller mindre den dagen det slippes på markdet.

Bare ta kontakt med meg dersom det er noe mer du lurer på anngående studiet.

Brukeravatar

l_o_s_b
Sted: Bergen

Legg innav l_o_s_b » tir 30 sep, 2008

har dere tablets til maskinene, eller er det lov å ta med egen?
Det er ikkje tablets fra skulens side, men det er lov å ta med eige utstyr. Trur det er rund halvparten av animasjons klasen som har med seg tablets.

Brukeravatar

Hattemaker
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg innav Hattemaker » ons 28 jan, 2009

hmm, ser dere tar i mot søknader hele året, men det lønner seg vel å ha søkt før slutten av februar, hvis man skal med i 09/10. ^^"

Håper dere ikke har noe i mot at jeg søker på flere forskjellig linjer samtidig. :D
Sett at jeg blir godtatt på alle jeg søker på for 09/10, når ville fristen ha vært for å velge eller da svare ja på en av linjene?

Jeg lurte også på om det er noen mulighet for å få en årsplan eller noe lignende som viser ca. hvor mange timer / uker det er med de forskjellige fagemnene. (for Mediedesign, 3d design og 3d animasjon.)

På 3d linjene er jeg bare interessert, men på Mediedesign hadde det vært fint å ta en kikk på noe sånt for å finne ut om dette virkelig var noe å bruke 100k på. =/

mest fordi jeg ser det står blant annet: Medier og kommunikasjon og lyddesign. (fagenmer på mediedesign) Akkurat nå føler jeg at rundt 50% av de timene jeg har på videregående (medier og kommunikasjon) bare er bortkastet tid. Jeg kunne rett å slett ikke brydd meg mindre om å intervjue en random dude om noe jeg ikke bryr meg om, eller lage et radio program om noe jeg bryr meg enda mindre om.. ](*,)

Det virker jo egentlig som et bra og intensivt år, men jeg har ikke lyst til å betale 100k for å dunke hode i veggen halvparten av tiden. xD

Hadde jeg måte betale for videregående hadde jeg aldri gått MK, da hadde jeg prøvd å finne noe med bare Grafisk/web design, film/motion og 3d... :)
JSundt.no
"The only thing they have in commen, is that they don't have anything in commen." - Seth Godin

Brukeravatar

Trådstarter
Nebel
Kontakt:

Legg innav Nebel » tir 03 feb, 2009

Ja, da vi er en liten skole så lønner det seg å søke tidlig på våren for å sikre seg plass. Blir du tilbydt plass på flere linjer kan du velge selv hvem du vil takke ja til. Alle de som søker blir invitert til å komme til skolen for å prate med faglærerne og da får du sikkert svar på alt det du lurer på av andre ting. Du får også hjelp til å ta det valget som er rett for deg. Når det gjelder Mediedesign så tror jeg faglærer skal få svare på dette, men vi er mye mer software rettet enn MK.

Brukeravatar

EinarM
3D/VFX/Concept-artist
3D/VFX/Concept-artist
Kontakt:

Legg innav EinarM » ons 15 apr, 2009

dere har latterlig gode pcer i forhold til oss gitt.. misunnelig her:P

Brukeravatar

Howii

Legg innav Howii » fre 17 apr, 2009

Lurer på hvorfor boligformidlingen på nettsida deres er tom? Ingen ledige lenger eller datt den ut ved forrige oppdatering av sida? :?

Og et lite spørsmål til studenter som går der nå, mulig å finne en grei plass til rundt 3k ?(gjerne under, ikke mange av dem på finn.no nå men) :)
3d generalist - Storm Studios

Brukeravatar

Kelemvor
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » fre 17 apr, 2009

Etter det jeg var opplyst om var ingen av de boligene som sto der ledige, så derfor ble de fjernet. Sjekk tilbake om litt for da blir det sikkert lagt inn en del igjen.

Boligformidlingen følger som regel skoleåret mtp hva som er ledig.. :)

Jeg tenkte forresten at jeg skulle legge inn en 'ingen ledige boliger' på siden, men har ikke fått market meg til det ennå..

Brukeravatar

Trådstarter
Nebel
Kontakt:

Legg innav Nebel » lør 18 apr, 2009

Ja når studentene slutter i midten av juni så blir det masse ledige boliger :)

Asho

Hei.

Legg innav Asho » fre 27 nov, 2009

Må man kjøpe mage bøker til første året?
Fagbøker osv. Kjøpe selv?
Yesterday is History, Tomorrow is a Mystery, Today is a Gift.

Brukeravatar

Sinx
Kontakt:

Legg innav Sinx » fre 27 nov, 2009

Må man kjøpe mage bøker til første året?
Fagbøker osv. Kjøpe selv?

Man trenger ikke å kjøpe noen bøker nei, vi har kompendier på det aller meste første året her.

Men en gang i blant anbefaler vi noen bøker, hvis man ønsker å lære mer om noen felt.

MvH

Odd
Lærer 3D avdelingene
Idefagskolen
Odd Smith-Jahnsen

http://smithjahnsen.com/

Brukeravatar

Koma

Legg innav Koma » fre 01 jan, 2010

Jeg gikk på 3D Design på Idefagskolen fra 07 til 08, men valgte å ikke ta 3D animasjon rett etter, siden jeg ble innkalt til militæret og det var noe jeg ville gjøre. Nå har jeg dimitert og tenkte å vende tilbake til Idefagskolen for å ta 3D Animasjons året, men er det slik å forstå at jeg må ha generell studiekompetanse nå? Hadde vært kjipt hvis jeg må gå almenn påbygg for å fortsette min utdanning når jeg ikke trengte det først og det tar nokså lang tid å skaffe seg det

Brukeravatar

Kelemvor
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » fre 01 jan, 2010

Skulle tro at du kan gå under realkompetanse ettersom du har gått 3d design. Mitt råd er å søke også snakke med lærerene og rektoren.

Brukeravatar

Trådstarter
Nebel
Kontakt:

Legg innav Nebel » lør 02 jan, 2010

Siden du har gått 3D design tidligere så teller det som realkompetanse og du kan begynne rett på 3D animasjon uten generell studiekompetanse. Bare legg inn en søknad på nettsidene våre så tar jeg kontakt :)

Brukeravatar

Koma

Legg innav Koma » man 04 jan, 2010

Det var en lettelse... Er det bare å søke med en gang eller? Hvor stor er sjansen for å få en plass a? Jeg husker at 3D Animasjon klassen er mindre enn 3D Design klassen og jeg antar at de som går 3D design nå blir prioritert og spart av plass hvis de vil ta det andre året rett etter.

Gå tilbake til «Skole og utdanning»