Treider Fagskoler FAQ (Tidligere Idefagskolen)

Spørsmål og svar.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

ChristerJames
Sted: Moss

Talent.

Legg innav ChristerJames » tir 21 aug, 2007

Et lite men uhyre viktig spørsmål her. for å designe på data for spill, film eller tv må man ikke være veldig talentful i tegning da? jeg mener de som egentlig ikke er så flinke til å tegne men er mulig greie, vil ikke de ha sløst bort 100.000 på en utdanning som aldri kommer til å funke?

Brukeravatar

Athidi
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav Athidi » tir 21 aug, 2007

Nei, man trenger ikke å være veldig talentfull/flink til å tegne.
Det er selvsagt en fordel at man kan tegne, men jeg vill ikke si at det er superviktig.

Jeg gikk på idefagskolen selv. Tegner enda fyrstikk menn. Men jobber for Funcom med 3d Modellering. :P
The right man in the wrong place can make all the difference in the world Mr.Freeman.

So, wake up, Mr. Freeman. Wake up and smell the ashes.

Brukeravatar

Kelemvor
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » tir 21 aug, 2007

Er vel igrunn stor forskjell på en konsepttegner og en modellør. Man trenger ikke å kunne tegne for å jobbe med 3d, men det er jo et pluss. Personlig kjenner jeg mange som ikke kan tegne men som jobber med 3d.

ChristerJames
Sted: Moss

Legg innav ChristerJames » tir 21 aug, 2007

Takk, det var det jeg ville høre, jeg har gått på tegning form og farge i tre år så, er vel egentlig brukbar. har veldig lyst til å jobbe med å lage spill for spill konsoler og pc.

Brukeravatar

decs

Legg innav decs » tir 21 aug, 2007

Kreativitet er i så måte viktigere enn tegneferdigheter så fremt du ikke sikter deg inn mot konsepttegning :)

Brukeravatar

Trådstarter
Nebel
Kontakt:

Legg innav Nebel » tor 31 jan, 2008

Jeg har fått noen spørsmål om man må ha generell studiekompetanse for å gå på Idefagskolen så her kommer svaret på det:

Etter at Idefagskolen ble godkjent av fagorganet Nokut så har vi fått en del nye regler vi må følge og en av disse er at det er krav om generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Realkompentanse går da spesielt mot kunnskap opp mot faget, har man arbeidserfaring relatert til faget eller har hatt faget som hobby (og dermed noe kunnsakp om faget) kan man bli tilbydt studieplass uten krav om generell studiekompetanse. Realkompetansen blir vudert av lærerene ved f.eks. ved arbeidsprøver og en samtale.

Jeg kan også opplyse om at vi nå under Nokut kommer til å gi karakterer i tilknyttning til innleveringer og hovedoppgaver.

Vi er i full gang med å ta i mot søknader for kommende skoleår så ta bare kontakt dersom dere har spørsmål eller vil komme på besøk til skolen.

Brukeravatar

dboydesign
Moderator
Sted: Lillestrøm
Kontakt:

Legg innav dboydesign » lør 12 apr, 2008

har bare skumlest igjennom, så beklager vis det er allerede har blitt svart på.
Men krever idefagskolen Studie Kompetanse?
Sist redigert av dboydesign den lør 12 apr, 2008, redigert 2 ganger totalt.
3D/VFX Artist
Storyline Studios AS
Storyline Studios

personal:
WEBSITE

Brukeravatar

Kelemvor
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » lør 12 apr, 2008

Alle fagskoler i Norge som er godkjent hos NOKUT krever dette.. Den eneste alternative måten å komme inn på er hvis man har nok realkompetanse, altså relevant kompetanse på området..

Meld

Legg innav Meld » ons 28 mai, 2008

Hei.

Hvor mange elever er det plass til på 3D design? Ser det er ledig nå, men får ikke bestemt meg om jeg skal søke nå eller vente et år for å fullføre min 3årige høgskoleutdanning. x_x

Klassemiljø? Hvordan pleier kjønnsfordelingen å være? Hvor gamle er folk? Hvor mange tar 3D animasjon i tillegg året etter?

Fikk heller ikke helt 200% svar på om man må kjøpe Maya eller holder gratisversjonen?

Hvis man er superivrig og interessert - hvordan er jobbmulighetene til slutt? Ser det reklameres med jobber i Funcom, Qvisten osv, men det gjelder vel ikke alle :)

Er det enkelt å få seg hybel på Nøtterøy? Er kanskje ikke så stive priser heller.

Tusen takk! xD

PS. Mitt første innlegg. Hurra.

Brukeravatar

Trådstarter
Nebel
Kontakt:

v

Legg innav Nebel » ons 28 mai, 2008

Hei,

Vi har som regel 25 studenter på 3D design og det er noen ledige plasser enda.

Klassemiljø er alltid veldig bra. Siden skolen er åpen til 23:59 om kvelden så er det som regel alltid noe som skjer på kvelden. 3D folka er forøvrig de som er flinkest til å bruke skolen om kvelden også (3d prosjekter, film på storskjerm, spilling, spleising på pizza osv.) :)

Når det gjelder kjønnsfordelingen så er det som regel flest gutter, sånn typisk 20 gutter og 5 jenter eller der omkring. Totalt på skolen er det som regel ca like mange gutter som jenter (vi har en dekorasjonslinje og interiør linje som som regel bare har jenter).

Vi har studenter fra 18 og oppover, snittet ligger på rundt 20+. I år er det 15 studenter fra 3D design som skal ta 3D animasjon til høsten.

Vi har studentversjoner av Maya på skolen og skolen er som sagt åpen fra 7 om morgenen til 23:59 så de fleste velger vel å bruke Maya på skolen (hver student får tildelt sin faste maskin med all nødvendig programvare). Hva man gjør hjemme er oppe til hver enkelt, man har gratis versjon av Maya med vannmerke (ulempen er at man ikke kan åpne Maya filer fra denne verjsonen i fullversjonen). Autodesk tilbyr også studentversjoner som man kan kjøpe så lenge man er student, men det er noen år siden jeg har gjort dette, tror prisen ligger på et par tusen.

Hvis man er superivrig og interessert så er jobbmulighetene veldig gode. 3D bransjen er i sterk vekst og det er flere animasjonsfilmer og filmer med VFX i produksjon i Norge til en hver tid og mange av våre tidligere studenter havner i disse produksjonene. De firmaene som har flest studenter fra Idefagskolen er Filmkameratene, Storm Studios, Qvisten animasjon, Gimpville og FunCom. Filmkameratene har hatt gått over 20 tidligere studenter fra Idefagskolen ansatt på Elias produksjonene. Flere av studentene ved 3D animasjons klassen har jobb allerede før studiet er ferdig. Skolen har kontakt med en rekke firamer i bransjen og anbefaler ofte studenter til bransjen.

Det er masse hybler i nærheten av skolen og de fleste studentene ved skolen leier i nærheten. Når sommeren nærmer så dukker det som regel opp en rekke ledige hybler her: http://www.idefagskolen.no/boligformidling/

Ta bare kontakt med meg igjen hvis det er noe mer du lurer på.
Det er selvførgelig mulig å komme for å se på skolen og få en omvisning hvis du ønsker det.

Meld

Legg innav Meld » tor 29 mai, 2008

Tusen takk for utfyllende svar. Har bestemt meg for å gjøre ferdig Bachelor-graden og spare opp penger til jeg evt. søker på Idéfagskolen. Så det betyr at jeg med relativt stor sjanse vil søke om et år. Gleder meg allerede!

Hyggelig at du kan ta meg med på omvisning. Bor nå på andre siden av fjorden. Sender deg muligens PM senere hvis jeg vet jeg skal innom Vestfold sånn at jeg får tatt en titt.

Bare en siste ting: Må man kjøpe bøker? Isåfall hvilke?

Brukeravatar

Trådstarter
Nebel
Kontakt:

Legg innav Nebel » fre 30 mai, 2008

Vi skriver stortsett alt av kompendier selv så det er ikke krav om noe bøker. Vi har også en del bøker på skolen som du kan låne når du er student. Man finner jo som regel tutorials på det aller meste på nettet, men er jo ikke så dumt å ha noen bøker å bla i heller.

Brukeravatar

Gal_ape

Legg innav Gal_ape » tir 02 sep, 2008

Hvor mye kan man forvente å lære seg på Idefagskolen?
Sett at en person som aldri har vært borti 3D i noen form før, hva vil denne personen ha lært i slutten av hele semesteret?

Brukeravatar

Kelemvor
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » tir 02 sep, 2008

Det kommer mye an på egeninnsatsen. Ingenting i denne verden kommer uten at man jobber for det og sånn er det også med 3d, selv om man går på skole. Det vi gjør er å legge forholdene til rette for deg slik at du skal kunne lære så mye du ønsker, og hva du ønsker innen feltet 3d.

Mange av våre tidligere elever har kommet inn uten noen forkunnskap til 3d, og går ut igjen ett eller to år senere rett ut i bransjen. Dette er da folk som jobber flittig med 3d på dagen, og i tillegg sitter utover kveldene og jobber videre med egne prosjekter, eller gjennomgår det vi har lært bort i løpet av dagen.

I stedet for å prate meg bort så viser jeg heller et bilde som en elev gjorde etter et semester (altså 5 mnd). Denne eleven hadde lite forkunnskap, om noen, før han startet: Bilde

Jeg vil bare gjenta det jeg sa innledningsvis; jobber du for å bli god, så blir du god!

Brukeravatar

Mikademius
Sted: Oslo, Norge
Kontakt:

Legg innav Mikademius » søn 28 sep, 2008

Hvor mye kan man forvente å lære seg på Idefagskolen?
Sett at en person som aldri har vært borti 3D i noen form før, hva vil denne personen ha lært i slutten av hele semesteret?

Et spørsmål som ikke har noe konkret svar. Som Kelemvor sier er det egeninnsats som er nøkkelen til suksess her. Selv satt jeg 14 timer om dagen i gjennomsnitt vel og det føltes helt ok :) Benytte seg av lærere og medelever er lurt ettersom mangfoldet er noe av det man burde plukke med seg. Folk kan forskjellige ting. Jeg kunne lite fra før, men føler at etter idefag hadde jeg hatt en enorm læringskurve. Når man kommer i jobb blir den mangedoblet. Kjør på så hardt du kan så kommer du deg dit du vil :)
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Gå tilbake til «Skole og utdanning»