Treider Fagskoler FAQ (Tidligere Idefagskolen)

Spørsmål og svar.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Athidi
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav Athidi » man 04 des, 2006

Vill bare si at jeg drev også med 3d studio max før jeg begynte på Idefagskolen, jeg så ikke det som noen som helst hindring. Og det tror jeg ikke andre burde heller.

Overgangen fra 3d studio max til Maya er easy. Personlig syntest jeg det er lettere å modellere i maya og jeg føler man jobber kjappere i maya.

Fordelen er seff å kunne begge ;) Og kast på Zbrush, photoshop også så er du i mål nesten :P

Jeg har veldig lite negativt å si om idefagskolen, går animasjon nå og har en tipp topp lærer der.

Ikke la penger være en hindring. Merkelig at jeg sier det ettersom jeg er en av de som strever seg gjennom året og jobber på siden. :) Men jeg er ikke i tvil om at jeg gjorde det rette valget.

Kom på de åpne dagene på Idefagskolen og sjekk det ut, gjør det samme med andre skolen du eventuellt skulle vurdere.

Jeg kom ihvertfall på åpen dag på idefagskolen, og følte meg "Right at home" med en gang.

Vill også nevne at Noroff har man fri hver fredag, dette er altså 4 dager i uken med undervisning, i motsetning til idefagskolen som har 5. Regn ut selv og se hvor dyr det blir på noroff viss de hadde hatt 5 ;) Og tar jeg ikke feil, så har de færre undervisningstimer per dag også.

Også er joh Idefagskolen åpent fram til 00:00 hver dag, og du har kort til å komme deg inn med. Alltid liv her. Også er det mye søte jenter! :P
Sist redigert av Athidi den man 04 des, 2006, redigert 1 gang totalt.
The right man in the wrong place can make all the difference in the world Mr.Freeman.

So, wake up, Mr. Freeman. Wake up and smell the ashes.

ChristerJames
Sted: Moss

Legg innav ChristerJames » ons 16 mai, 2007

Ok, nå lurer jeg på om hvordan jeg skal unngå denne situasjonen med lånekassa. Jeg vil helst ikke måtte slite gjennom tiden på skolen som mulig kommer til å påvirke mitt arbeid.

Brukeravatar

Kelemvor
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » tor 17 mai, 2007

Hvilken situasjon med lånekassen?

ChristerJames
Sted: Moss

Legg innav ChristerJames » tor 17 mai, 2007

oi...sorry, feil post, jeg snakket om situasjonene til en av elevene i år 05/06 som hadde det problemet at lånekassa pengene kom etter at "deadlinen" til betaling av skolen var forbi...

Brukeravatar

Kelemvor
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » tor 17 mai, 2007

Når det gjelder det så er det en fordel å enten ha spart opp noen tusen før skolestart slik at man har noen ekstra penger når pengene fra lånekassen kommer.. Men når det gjelder det økonomiske ved skolen så ville jeg anbefale deg å ta kontakt med Laila.. Du finner nummeret til henne og e-posten hennes via Idefagskolens sider.

Brukeravatar

christerb
Kontakt:

Legg innav christerb » fre 18 mai, 2007

det problemet at lånekassa pengene kom etter at "deadlinen" til betaling av skolen var forbi...

Det er et fullstendig latterlig system som i hvertfall JEG ikke ble informert
om på forhånd.
Det sto sikkert et eller annet sted, men syns skolen enten burde informere
søkere om dette, eller gjøre noe med det så folk slipper å tenke over det.
"Ja vi er støttet av lånekassen, men det hjelper deg ikke siden du ikke får
pengene tidsnok til skolestart." er en merkelig policy.
Menmen.. jeg gikk to år åkke som, og er veldig fornøyd med det valget. :)

Brukeravatar

Kelemvor
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » fre 18 mai, 2007

Vi informerer om det på informasjonsmøtene, men dessverre så er det ikke alle som møter opp slik at vi kan få informert de om det..

Brukeravatar

christerb
Kontakt:

Hvilke møter?
Det burde uansett ha blitt gitt klar beskjed om det. Vil tro det er et
problem for mange studenter hvert år.

Brukeravatar

Kelemvor
Kontakt:

Det som i hin gamle dager het intervju.. Der får de et ark som viser når de får stipend, hvor mye de får og når skolen skal betales og hvor mye det koster.. Så de får god orientering om det skriftlig, i tillegg til at de tar en prat med rektor om det..

Jeg vet ikke hvordan de gjør det med de som ikke møter på informasjonsmøter, men jeg har på følelsen av at de får samme informasjonen..

Brukeravatar

severin
Kontakt:

Legg innav severin » fre 18 mai, 2007

Jeg skal begynne på 3D Design til høsten, og var på et sånnt møte tidligere i år.
Det ble gitt tydelig beskjed(Muntlig og skriftlig) om flere praktiske ting, blant annet økonomi. Jeg forsto det sånn at det nå har blitt gitt tilbakemelding om at det har vært problematisk med at penger kommer for sent fra lånekassen, og at skolen venter med å ta betalt til stipend/lån er kommet.

edit: Altså at man betaler skolepenger etter at første utbetaling er kommet fra lånekassen. Det er jo fortsatt et lite mellomlegg som mangler...

Brukeravatar

l_o_s_b
Sted: Bergen

Legg innav l_o_s_b » fre 18 mai, 2007

Altså at man betaler skolepenger etter at første utbetaling er kommet fra lånekassen. Det er jo fortsatt et lite mellomlegg som mangler...
Det var slik eg og forstod det.

Brukeravatar

Kelemvor
Kontakt:

Og det er slik det er.. heldigvis er det ikke så veldig mye, uten at jeg skal uttale meg som 100% sikker på beløpet.. Tror det er noe rundt 6000 eller noe, og det er jo ikke så veldig ille i det store og hele.. Jeg tror veldig mange ser på prisene til både Noroff og Idefagskolen og tenker at det er veldig dyrt, men jeg kan ærlig talt ikke si meg enig med den tankegangen der..

Greit nok, det koster 100 000 kr, og det er jo mange penger, men hvis vi tar for oss Visual Merchandising (som er de eneste tallene jeg har sånn ca i hodet) så har 16 av ca 20 fra fjorårets kull fått jobb innen profesjonen, og hatt det en stund.. Uten å være helt sikker så tror jeg nesten jeg kan si at Noroff har det på samme måte..

Til sammenligning så kan vi se på masteroppgraden til broren min.. Jeg vet om i alt tre kull som har tatt den utdanningen, den tar minimum 5 år, og det det vil medføre seg av studielån.. Hittil har jeg hørt om 3 som har fått jobb innen profesjonen av ca 20..

Spørsmålet er da: Vil du betale 100 000 kr for en skole og kanskje ende opp med studielånn på 100 000 kr, og kanskje et lite banklån på 50 000 kr mens du i bunn og grunn er sikret jobb, sett at du jobber hardt for å tilegne deg kunnskapene du trenger? Eller vil du bruke 3 år for å få en bachelorgrad, legge opp ca 250 000 kr i studiegjeld og i tillegg ikke være sikret jobb, samme hvor hardt du jobber?

Brukeravatar

christerb
Kontakt:

Problemet er jo at "mellomlegget" ikke er et beløp man smeller opp helt
uten videre. Syns det er rart at man ikke bare kan få alt på en gang.
Menmen.. Jeg er ferdig med det, så jeg skjønner ikke hva jeg klager over.

Brukeravatar

Athidi
Kontakt:

Legg innav Athidi » man 21 mai, 2007

grunnen til at vi ikke får alt på en gang er vell fordi personer som meg drikker alt bort første uka :D
The right man in the wrong place can make all the difference in the world Mr.Freeman.

So, wake up, Mr. Freeman. Wake up and smell the ashes.

Brukeravatar

christerb
Kontakt:

Legg innav christerb » man 21 mai, 2007

haha. Høres ut som en kjempesmart grunn. ;)

Gå tilbake til «Skole og utdanning»