Treider Fagskoler FAQ (Tidligere Idefagskolen)

Spørsmål og svar.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Nebel
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Treider Fagskoler FAQ (Tidligere Idefagskolen)

Legg innav Nebel » tir 30 mai, 2006

Hva er Idefagskolen
-Idefagskolen er en fagskole midt i Oslo sentrum, godkjent av fagorganet Nokut. Skolen tilbyr yrkesrettede studier som 3D-design, 3D-animasjon, Mediedesign, Visual Merchandising og Interiørfag. Skolen deler i tillegg lokaler med Bilder Nordic som er en anerkjent fotoskole og SOFI - School Of Fashion Industri.

Hvor lenge varer hvert studie?
-Alle studiene er ett årig, men man kan gå flere år ved å ta flere studier. 3D-animasjon krever at man har god forkunnskap om modellering, teksturering og rendering i Maya. Det er vanlig å ta et år på 3D-design for deretter å ta et påbyggningsår på 3D-animasjon.

Får man jobb etter 1 eller 2 år?
-3D er en raskt voksende bransje i Norge så hvis du står på og så har du gode muligheter for å få en jobb innen spillindustrien, reklamebransjen, filmbransjen eller liknende etter endt utdannelse. Av erfaring er sansynligheten for å få jobb mye større dersom man har gått både 3D-design og 3D-animasjon. Idefagskolen har en rekke tidligere studenter hos velkjente firmaer som Funcom, Gimpivlle, Qvisten Animasjon, Storyline Studios. Filmkameratene og Storm Studio.

Hvor mye koster det?
-Det koster 52.450,- pr. semester. Dette inkluderer alt skolemateriell, fri bruk av datamaskin og programvare fra klokken 8.00 - 21.00.

Er skolen støttet av lånekassen?
-Ja, dersom du får lån og bortebo stipend så vil du totalt få utbeltalt 146.000 kr i lån. Ca 40.000 kr av dette vil bli gjort om til stipend på slutten av året dersom du består studiet.

Er det eksamen og karakterer på Idefagskolen?
-Nei, vi har ikke eksamen, men det er flere innleveringsoppgaver i løpet av året og en hovedoppgave i slutten av året som danner et grunnlag for vitnemålet som du vil få utlevert etter endt utdannelse. Karakterer gies på grunnlag av fem utvalgte arbeider som studenten har produsert i løpet av året.

Hvilke program brukes?
-Idefagskolen bruker Autodesk Maya som 3D program, i tillegg benyttes programmer Pixologic Zbrush, Autodesk Mudbox og MotionBuilder, Adobe Photoshop, Premiere og After Effects, The Foundry Nuke, pluss en del mindre programmer.

Kan jeg bruke andre programmer?
-Lærerene på Idefagskolen har erfaring fra en rekke andre programmer også og vil være behjelpelig med den kunnskapen de sitter på. Dersom du skal bruke programmer som faller utenfor fagplanene må du selv være ansvarlig for å anskaffe disse programmene.

Kan man bruke Autodesk Maya hjemme også når man er studnt?
Som student får du tilgang til fri programvare fra Autodesk så lenge du er student.

Er dette den eneste 3d skolen i Norge?
-Nei, det finnes flere skoler som tilbyr undervisning i 3D, men fordelen til Idefagskolen er at vi har over 15 års erfaring i undervisning innen 3D og vi er veldig praksisrettet - så man får jobbe med faget ra første dag. Vi ønsker også at hver student skal kunne spisse seg og fordype seg i den delen av faget man selv ønsker.

Så jeg har spørsmål anngående Idefagskolen hva gjør jeg da?
-Du kan stille de her, det er både studenter og lærere fra Idefagskolen som er medlemmer på 3Dhue.

Hjemmeside: http://www.idefagskolen.no
Sist redigert av Nebel den tor 01 jun, 2017, redigert 5 ganger totalt.

Brukeravatar

l_o_s_b
Sted: Bergen

Legg innav l_o_s_b » tir 30 mai, 2006

Veldig bra at det kom ein faq om Idefagskolen :)

Brukeravatar

Pietas
Sted: London

Legg innav Pietas » tir 30 mai, 2006

Takk for det Henning :)

Brukeravatar

Icy-Spicy
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg innav Icy-Spicy » ons 31 mai, 2006

Bra faq, tenker på å gå der, men... DYRT!
Har jo mer erfaring med Max, men større interesse for Maya, dilemma :loll:

Brukeravatar

christerb
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » ons 31 mai, 2006

Icy-Spicy skrev:Bra faq, tenker på å gå der, men... DYRT!
Har jo mer erfaring med Max, men større interesse for Maya, dilemma :loll:

Ikke la penger være hovedårsaken til å velge en annen skole når det er
"såpass liten" forskjell i pris. Studielån får man til langt opp etter ørene uansett,
så da syns jeg man skal velge det man har mest lyst til når man først skal
bruke et år eller to av livet sitt på noe sånt.

Brukeravatar

tassel
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tassel » ons 31 mai, 2006

Nei, 109.800,- eller 83 000,- har egentlig lite å si, men de fleste tenker jo alltid penger :wink:

Bare husk at det tross alt er fremtiden din du investerer i, så hva har prisen å si egentlig??

Har selv gått på noroff 1 år, men kunne gjærne gått 1 år eller 2 på idefagskolen også jeg :D

Brukeravatar

Mikademius
Sted: Oslo, Norge
Kontakt:

Legg innav Mikademius » ons 31 mai, 2006

For å si det sånn. Om man kommer seg i arbeid etter skoleåret/årene kan man betale ned studielånet på ett år om man vil. Pengesummen her er en ren bagatell om man tenker langsiktig.
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Brukeravatar

Pietas
Sted: London

Legg innav Pietas » tor 01 jun, 2006

Og fordelen med å ta skole fremfor å jobbe hjemme er også at man kommer i kontakt med bransjen. Det er gull verdt ;)
og det er selvfølgelig veldig inspirerende å jobbe med andre. Kunskapen får du hvis du virkelig vil uansett. Alt kan finnes på nett., men skole gjør bare det så mye mye mye enklere å bli dyktig.

Skal man drive med 3d som hobby så er 100k mye, men hvis man skal ha det som et yrke etterpå, så er det ingenting

Brukeravatar

Mikademius
Kontakt:

Legg innav Mikademius » tor 01 jun, 2006

Enig der.

Kontakt med andre som deler samme lidenskapen er veldig viktig. Det gjør noe med hele arbeidsspiriten din. I tillegg som Pietas sier er det
også store muligheter til å komme i kontakt med bransjen. Om man ikke klarer å komme i kontakt med folk på egenhånd er skolene ofte behjelpelige med dette og dette ER faktisk gull verdt. Hadde jeg ikke vært på utplassering hadde ikke jeg jobbet på FK i dag. Det var det som skaffet meg jobben. Det er ekstremt viktig i Norge da bransjen er liten og folkene stort sett kjenner til hverandre. Da er det viktig med en fot eller to innafor :)
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Brukeravatar

l_o_s_b

Legg innav l_o_s_b » tor 01 jun, 2006

Ikkje for reklamere for Noroff men ein av grunnen til at eg valgte det var at det er muligheit for bachlor og mastergrad.

Ein anna er sjølvsagt at eg kan studere heime. Har vert på hybel i tre år før eg var eit år i militæret så tenkte det var greit eg var litt heime. Prisen på nettstudent er og billigere.

Den tredje grunnen var at eg hadde ikje høyrt mykje om idefagskolen så eg visste knapt at den eksisterte(kødder ikkje)

Det er alltid ting som er bra og dårlig med ein skule. Og sjølv om prisen til Idefagskolen er høgre enn den til Noroff så virker det som det er større sjangse for å få jobb med maya inne film enn visst du bruker max. Og ein del av det eg har sett fra Idefagskolen ser veldig bra ut.

Hadde eg valgt idag hadde det muligens blitt idefagskolen, men liker ideen om bachlor grad :?

Før folk bestemer seg så sjekk ut begge heimesidene og søk litt rund. Men valget mellom idefagskolen og noroff er egentlig vanskelig siden dei egentlig har nokolunde det samme innholde og pris. Så tenkt litt over det og spør gjerne her i forumet. Det er som nevnt ein lærer fra idefagskolen som kan sikkert svare på ein del spm(hmm, kor er noroff lærerene??).

Brukeravatar

TomR

Legg innav TomR » fre 02 jun, 2006

l_o_s_b skrev:...(hmm, kor er noroff lærerene??).

Tror det er ivertfall ein her, v@la skreiv at han var lærer på Noroff. :)
TomR.

Brukeravatar

erikbs
Sted: Flå

Legg innav erikbs » tir 18 jul, 2006

Hei alle sammen.

Jeg gikk på idefagskolen 2005/2006 på 3D design og trivdes utrolig godt på skolen, veldig dyktige lærere både faglig og omgjengelig, jeg lærte utrolig mye der, siden jeg ikke hadde rørt ett 3D program tidligere, fikk mye bra hjelp av med-elever og de lærerne vi hadde det året, så jeg bestemte meg for å gå videre på 3D Animasjon 2006/2007.
Er veldig spent på hvordan det blir, gleder meg.:)
Idefagskolen, iallefall på 3D design gjelder det å stå på hardt, og det er lett å bli litt lei av oppgaver man jobber med over lengre tid, (iallefall ble jeg det et par ganger), så det gjelder å virkelig jobbe og be mye om hjelp på dyktige lærere som er der for det så å si alltid når du trenger dem. Men det gjelder å stå på selv, for det er også mye egen jobbing, du lærer det du vil lære deg, + en del til.

Det eneste jeg reagerte på, (vet ikke om jeg er den eneste), er hvordan skolens forhold til lånekassen er. Jeg fikk nettop, som de fleste andre, en regning fra skolen nå på 49 900 kr, i samme brevet står lå det med en utskrift på hvor mye penger vi får av lånekassen til enhver tid (jeg søkte på 130 000 i lån).
Vi får i august utbetalt kr 41 200 av lånekassa, men skolens første regning er på 49 900, det vil si at vi mangler ca 8 000 kr på den første regningen.
Skolen koster 109 000 kr pr år, og vi får 130 000 av lånekassen, enda så får vi ikke nok penger inn av lånekassen til å kunne betale første skole regning, noe som er veldig synd for de som har andre utgifter og ikke lett kan spare seg opp den mengde penger til enhver tid. Det skulle heller ikke (etter min mening) være nødvendig av vi som elever skal bruke av våre egne penger når vi får lånt penger som dekker hele skoleåret, pluss 21 000 kr til.
Jeg gikk på idefagskolen ifjor, og jeg vet at mange slet med det samme som meg, å betale regningene enda vi fikk mere penger enn det skolen kostet av lånekassa, noen var opptil 2 måneder for sene med betalingene, og det er verken noe elevene eller lærerne/ledelsen vil.

Jeg jobber selv 3 -4 ganger i uka etter skoletid og tjener rundt 3000 kr etter regninger og husleie er betalt, og jeg hade problemer med å betale regningene til skolen, enda jeg hadde lånt et lån som skulle dekke hele året.
Siste betaling inn til skolen 2005/2006 var i februar eller mars om jeg ikke tar feil, mens vi elevene fikk ca 6000 kr pr måned frem til mai, det er 18 000 kr som vi får inn på kontoen 3 måneder for sent til å betale regningen.

Så det jeg håper på iår er at skolen kan sette opp sine innbetalinger etter når og hvordan elevene får pengene fra lånekassa (alle får til lik tid), så hadde alle sluppet disse ubehagelige situasjonene som til slutt kan føre til utestengelse for den enkelte eleven som ikke betaler, noe som er synd, siden vi kommer til denne skolen for å få utdanning, vi betaler for å få en god utdanning, noe vi også får av dyktige lærere og medelever, det er bare synd at de pengene vi skal betale til skolen de bestemte datoene ikke samsvarer med når og hvor mye penger vi får til enhver tid av lånekassen.

Jeg håper som elev og tidligere elev at dette er noe som blirt at tak i, ellers kan det desverre bli mange elever som vil slite med å betale også iår, eller elever som tar på seg "unødvendige" lån fra andre steder som banker etc, og da må betale ned det i tilegg til studielånene sine.
Dette burde ikke være nødvendig når vi faktisk får 21 000 kr mere av lånekassa, enn det skolen koster.

MVH

Erik Bratli Skjoldhaug
I turn my flaws to flows.

--------------------------------------------
www.lumigames.net

Brukeravatar

Mikademius
Kontakt:

Legg innav Mikademius » tir 18 jul, 2006

Dette må du også skrive inn til Idefagskolen...

Brukeravatar

Trådstarter
Nebel
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Nebel » lør 29 jul, 2006

Hei Erik.

Takk for godt innspill, jeg har sendt det videre til rektor så han får det med seg også.

Brukeravatar

erikbs
Sted: Flå

Legg innav erikbs » søn 30 jul, 2006

Takk

Gleder meg til å begynne igjen. :)
I turn my flaws to flows.

--------------------------------------------

www.lumigames.net

Gå tilbake til «Skole og utdanning»