Nettstudie / Lånekassen

Spørsmål og svar.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
Myrvang
Sted: Mo i Rana

Nettstudie / Lånekassen

Legg innav Myrvang » lør 28 feb, 2015

Hei!

Vurderer utdanning innen 3D Filmproduksjon, har fått skoleplass på Noroff nettstudier, men venter kun på svar i fra lånekassen, de har brukt noen uker nå, oppstart for nettstudiene er 10. Mars, forventet ferdigbehandlet fra Lånekassen er 20.Mars, noen som har noe erfaring med dette?

Sendte de en mail, noe de brukte nesten 2 uker på og svare på, og bare nevnte at skolen startet den 10. og håpet på ett svar innen den datoen, svaret jeg fikk var at de ikke kan plassere meg framfor andre i køen, som trenger pengene like mye, fair enough.
Bare meget surt om jeg må takke nei til skolen pga jeg ikke får svar fra lånekassen :\

MVH Christer :)

hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » lør 28 feb, 2015

Bare et lite tips: Noroffs nettstudier synes MANGE er noe dritt. Jeg har selv gått på Noroff, og det var folk som byttet fra nettstudier til klasserom pga. dette. I ettertid har jeg også hatt kontakt med flere nettstudenter, og alle sier det samme. (dette er må selvsagt ses i kontekst av den stive prisen.)

Meld deg heller inn for et semester på fxphd. Disse tilbyr virkelig proff opplæring av industriveteraner, de har vpn slik at du kan bruke software uten å eie den selv, og de har forum hvor den som har laget tutorialen svarer på spørsmål underveis og en stund etter semesteret.
Jeg har selv brukt fxphd, og var kjempefornøyd. Tre kurs over et semester koster ca. 3000kr mener jeg å huske.

Du må dog være et hakk mer proaktiv enn du trenger på Noroff. På fxphd er det ingen som haler og drar deg igjennom semesteret. Du må også selv vite om du er interessert i å lære modelering, teksturering eller noe annet, og velge kurs i henhold til det. Men om du ikke greier dette selv, så vil jeg si at pengene til Noroff er bortkastet. Da har du mye mer nytte av å gjøre noen basistutorials på youtube først.
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

Guilemo
Sted: Viborg, Denmark
Kontakt:

Legg innav Guilemo » søn 01 mar, 2015

Jeg skal helt ærlig si at jeg ikke ser poenget med et nettstudie. Som hardrock sier, ville jeg helt klart brukt penger på FXPHD, Digital Tutors og The Gnomon Workshop om du ønsker å lære kun digitalt. Å bruke såpass mye penger på en studieplass hvor du ikke får den sosiale delen, virker ikke spesielt kult. Jeg studerte ved The Animation Workshop og det beste med det var det sosiale. Omtrent ALT av kunnskapen jeg fikk fra skolen og lærerne finnes på internet enten gratis eller billig.

Det koster deg da 64 000 kr i året for å få tilgang til informasjon som du finner lett på nett. Dette er ca 330 kr DAGEN. Du får mange gode timer med tutorials for den prisen.

In short: Ikke kast bort pengene på dette. Enten gå til en skole hvor du fysisk er der og blir kjent med folk eller betal for gode tutorials på nettet. Jeg antar at halvparten av folkene jeg jobber med nå hos MPC har fått jobben gjennom kontakter, enten folk de gikk på skole med og har kjent i flere år, eller folk de har møtt gjennom venner de gikk på skole med. Om du ikke har dette kontaktnettet spiller du bransjen på hard-mode; da må du alltid søke gjennom studioets offisielle side. Om du kjenner noen som jobber der (som du studerte med f.eks), er det MYE enklere å få jobb et sted.
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

henning.sanden[at]gmail.com

Brukeravatar

OlaHaldor
Sted: Rykkinn
Kontakt:

Legg innav OlaHaldor » søn 01 mar, 2015

For et halvt år siden tenkte jeg selv på Noroff nettstudier eller å gå Idefagskolen som nylig er flyttet til Oslo.

Jeg spurte om råd her på forumet også - men vippet frem og tilbake. Etter å ha grublet litt på det, ga det langt mer mening å gå til en fysisk skole, hvor jeg hver dag kan møte læreren og kunne snakke med, og utveksle tips, erfaringer og samarbeide med andre studenter.

Noen ganger hender det at læreren viser noe som man ellers ikke ville fått i en videotutorial, fordi noen av studentene kommer med et knakende godt spørsmål. Min erfaring er at om du kommer med lignende spørsmål på et internasjonalt forum, kan det enten ta veldig lang tid til det blir besvart, i verste fall et halvgreit svar uten noen visuelle hjelpemidler. Marerittet er jo såklart "eh.. read the fucking manual". Du har ikke stempel som student på nettet, slik du har i et klasserom.

Gjennom året kan du også utmerke deg på forskjellige områder, som igjen kan gjøre det lettere for deg å få praksisplass. Gir du jernet kan det jo fort få ballen til å rulle videre, og det kan kanskje være lettere for en lærer å gå god for en student - ikke nødvendigvis kun på grunnlag av innleveringer - men på grunn av sin nysgjerrighet og personlighet - som naturligvis er vanskelig å tolke via nett.

Jeg har enda igjen et halvt år på skolen, jeg aner ikke om jeg går rett ut i jobb eller om jeg ender opp med å studere videre - men jeg er ikke i tvil.
Sist redigert av OlaHaldor den ons 25 mar, 2015, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar

Mikademius
Sted: Oslo, Norge
Kontakt:

Legg innav Mikademius » tir 03 mar, 2015

Enig i det de andre sier. Det beste med å gå skole er å sitte i samme rom med masse kreative sjeler og i tillegg ha en lærer eller forelesere å kaste ball med. Jeg har undervist flere steder og blir stadig satt ut av spm. fra klassene eller noen problemer de har. Da er det veldig fint for klassen å gå gjennom dette sammen når jeg har løst det. I tillegg snakker man mye om inspirasjon og man har et sosialt miljø man får mye ut av. Ikke minst kontakter til senere i arbeidslivet.

Nå har du mulighet til å takke nei pga treige lånekassen så de gjorde deg kanskje en tjeneste ;)
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Brukeravatar

shezomb
Sted: Agder

Legg innav shezomb » ons 04 mar, 2015

Som de andre har sagt har ikke Noroff beste ryktet med nettstudier, du må jobbe ekstra i forhold til klasseroms studentene for å holde samme nivå, men det er jo ikke alltid klasserommet er en mulighet.

Siden jeg ikke kjenner til situasjonen din kan jeg jo kommentere at Noroff alltid har vært veldig greie med betalingsutsettelse, særlig hvis det er grunnet sene svar fra Lånekassen. Så hvis du sender en mail inn til regnskap, eller en hvilken som helst nettstudie kontakt og forklarer situasjonen, går det nok greit sånn sett!

Om det faktisk er nettstudie du bør ta, får du finne ut av selv :) Mange gode råd over.

Trådstarter
Myrvang
Sted: Mo i Rana

Legg innav Myrvang » ons 04 mar, 2015

Hmm, okei.
Bor nord, og har ikke mulighet og begynne og flytte akkurat nå.
Derfor det er snakk om nettstudier, men takker for svar.. burde kanskje bare takke nei da.. :)

Brukeravatar

Guilemo
Sted: Viborg, Denmark
Kontakt:

Legg innav Guilemo » tor 05 mar, 2015

Meget forståelig! Men som sagt tidligere i tråden, du finner resurrsene du trenger til en brøkdel av prisen og som mest sannsynlig holder mye høyere kvalitet enn du får på nettstudiene. Mange av de online kursene er laget av folk som er verdensledende på emnet de underviser i :)
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

henning.sanden[at]gmail.com

Brukeravatar

shezomb

Legg innav shezomb » tor 05 mar, 2015

Faktisk er hoved delen av det vi lærer på den tekniske siden på Noroff fra Digital Tutors. Men jeg har vært veldig fornøyd med det mer teoretiske vi har gjort på "lecture" dagene hvor vi får forelesninger fra campus lærere. Sålenge du er proaktiv og spør om ting du lurer på, tar nytte av å snakke med lærere på forum og skype, så kan man gått få mye utav det.

Men det kommer jo an på hva du forventer å få utav det, hva du kan fra før av, og hvor du har lyst å være på andre siden.

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » tor 05 mar, 2015

Nå har jeg et år bak meg hvor samboeren har studert på AnimationMentor og iAnimate mens jeg har sittet og smugtittet fra siden. Så lenge man får god tid i en live online session med lærer og klassen så kan også dèt være mye verdt.
Læreren nå på iAnimate kjører live sesjoner to ganger i uka på ca 2 timer hver gang. Oppgaver blir gjennomgått i felleskap, og samme med leksjonene. De stiller spørsmål og alle i klassen må delta og fortelle om oppgaven sin. Det fungerer ganske bra!

Når jeg tok et nettstudie fra Noroff hadde vi ikke noe slikt. Vi sendte bare inn oppgavene og fikk en skriftlig tilbakemelding. Det er den typen "undervisning" jeg tror de fleste her tenker på, og som ikke gir noe særlig tilbake.. Vet ikke hvordan det er i dag, men det er iallfall et vesentlig poeng å sjekke opp i.

PS! AnimationMentor satte av èn time i uka til læreren, samt du fikk en ~10 minutters personlig review av ukesoppgaven. Dette ble igjen for kort for samboerens del, og hun følte ikke vi fikk nok igjen for pengene vi spyttet inn.
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

shezomb

Legg innav shezomb » tor 05 mar, 2015

Jeg tror med Noroff at det varierer veldig på hvilke lærere du får, uheldigvis er det noen av lærerne som ikke er særlig flinke til å følge opp på online studentene. Jeg har vært heldig nok til å få god kontakt og oppfølging fra de aller fleste. De som kjører online delen for Interactive Media bacheloren i år i Kristiansand har blitt flinkere til å følge opp enn de var på begynnelsen av året.

Fikk nettopp tilbakemelding på en tegne portofolie oppgave i form av 20minutter med video rettet bare til meg, samt en samtale over skype etterpå om hva jeg bør jobbe mer med. Veldig fornøyd der. Men på den andre hånd har vi noen lærere (uten å nevne navn) som bare gir karakter, og ikke er særlig gode på å vise hva de forventer av oss hverken på forhånd eller i etterkant.

iAnimate hørtes jo temmelig flott ut da! vet ikke om http://www.escapestudios.com/computer-graphics-courses/ også er lignende Noroff når det gjeller feedback, men det fins mange muligheter online.

Føler kanskje jeg deraila litt nå fra orginale topicen. :-#

hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » lør 07 mar, 2015

Proaktive folk med positiv innstilling vil få mye ut av både det ene og andre alternativet. Saken her er om Noroff nettstudier er verdt pengene.
En person med nevnte innstilling vil få mer ut av for eks. fxphd til en brøkdel av prisen. Om man i tillegg spytter inne noen hundrelapper for et medlemskap på Digital Tutors, så er man plutselig mye bedre stilt enn man er på Noroff nettstudier. Den eneste "haken" er at man må være en smule mer aktiv i å selv oppsøke informasjon.
if your not living on a killing ground, you better make your own

Gå tilbake til «Skole og utdanning»