Vurderer 3D design / 3D spilldesign

Spørsmål og svar.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
OlaHaldor
Sted: Rykkinn
Kontakt:

Vurderer 3D design / 3D spilldesign

Legg innav OlaHaldor » ons 18 jun, 2014

Haloi. Jeg vurderer å ta steget litt videre, fra hobby, lek og en og annen jobben med 3D - til å faktisk kunne livnære meg av 3D.

Per i dag besitter jeg ingen utdannelse fra vgs, men jobber freelance med post-produksjon for TV, film og videoproduksjon, da spesifikt med fargekorrigering og online. Har jobbet med dette i åtte år, innimellom flerkameraproduksjon for storskjerm, event og live-sendinger. Tenker med andre ord å søke med realkompetanse som utgangspunkt.

Å jobbe med fargekorrigering er en veldig sesongbasert jobb, hvor det florerer av prosjekter høst og vinter, mens vår og sommer er et mareritt. Da kan det gå uker, av og til opp mot halvannen måned mellom hvert prosjekt. Ingen dans på roser med andre ord når man ikke jobber i toppsjiktet med Storyline & co.

Jeg tenker på 3D Design eller 3D Spilldesign, men er usikker på hvordan det vil være å gå studiet når det er så tungt befestet i alt annet enn det jeg har blitt komfortabel med de siste ti årene. Har tenkt å ta studiet i Oslo, eventuelt nettstudie. Pendling er både dyrt og tidkrevende. Med NSBs stadige feil med strøm, sporskiftere etc. frister det ikke nevneverdig, men jeg forstår at klasseromsundervisning definitivt er et pluss.

Mens kameratene kjøpte moped og trimsett, kjøpte jeg LightWave 3D, og siden har jeg holdt meg der. Demoer på Max r2 (mens det ennå gikk under Kinetix, om noen husker det..) og Maya (den gang under Alias Wavefront - tiden flyr!) med sine ikonbaserte interface falt slettes ikke i smak. LightWave stakk av med seieren.

Så jeg har et veldig annet tankesett enn konkurrenten. Er det en gode eller onde?

Om noen har gått der før, eller instruktørene skulle vanke her på forumet: kan jeg bruke LightWave til de oppgavene som jeg føler det gir meg best resultat, eller vil det anses som urettferdig ovenfor medstudenter ?

Har forøvrig også World Machine, 3D Coat og SynthEyes (har derimot verken lappen eller bil.. :) ) - vil det også være overkill i forhold til hva medstudenter har tilgang på ellers?

Merkelige spørsmål, så jeg forlanger dertil gode svar. ;)

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » ons 18 jun, 2014

Er vel ingen veldig gode svar her desverre, hehe
Men jeg vet om ett studio her i Kristiansand som bruker Lightwave faktisk, så det er vel alltids noen muligheter.

Jeg lurer litt på hvor mye utbytte du vil ha av 3D-utdanningene som finnes her til lands da. Du virker jo rimelig oppegående på 3Den, så jeg vil tro du har bedre utbytte av tutorials. Spesielt om du vil fortsette med Lightwave.

Iallfall min erfaring fra Noroff er at det er veldig grunnleggende opplæring. For å bli flink går det på egeninnsats og masse arbeid etter skoletid.

På den andre siden får du jo tid til å jobbe med egne prosjekter og i teams i en skolesituasjon. Får bygd et kontaktnettverk og ikke minst en mere allround, grunnlenggende erfaring.

Personlig om jeg var i din situasjon ville jeg hørt med f.eks. Noroff som nå tilbyr Bachelor i 3D om å få akkreditert så mye mulig av din erfaring. Du kan kanskje få en Bachelor på 1-2 år, som igjen åpner litt muligheter utenlands.
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

Trådstarter
OlaHaldor
Kontakt:

Legg innav OlaHaldor » tor 19 jun, 2014

Takk for godt svar.

Du satte lys på noe jeg ikke har tenkt på før. Bachelor. Har tenkt at det krevde studiekompetanse og slått det helt fra meg, men ser man kan søke på bakgrunn av realkompetanse. Absolutt interessant!

Angående å lære mer om å bruke LightWave, skulle jeg ønske det fantes en skole i Norge som brukte det. Det hadde vært helt enormt! :D

Og ellers kunne det vært fint om man hadde Lånekassen til å backe tutorials osv.. Blir fort dyrt om man skal handle alt man synes ser interessant og relevant ut.
Generalist @ Qvisten

Brukeravatar

Trådstarter
OlaHaldor
Kontakt:

Legg innav OlaHaldor » fre 20 jun, 2014

Har begynt å tenke litt som så:
- 3D Design første år
- Teknisk tegning DAK/CAD/BIM andre året
- Vurdere spilldesign et tredje år

Valgets kval. Blir smålig tullerusk av å tenke så mye.
Har også tenkt at siden jeg ikke har vgs i bunn, at jeg sikkert bør ta noe grunnleggende og enkelt som 3D Design til å begynne med for å bli vant med skolens rutiner, innlevering etc - selv om det sikkert ikke er så veldig annerledes enn en god gammeldags tight deadline som jeg har mye erfaring med fra noen år med post-produksjon for TV. :-k
Generalist @ Qvisten

Fanzypantz
Sted: Trondheim

Legg innav Fanzypantz » lør 21 jun, 2014

Hva enn du gjør ikke gå på webstudie om det er Noroff.. du får oppgaver og blir bedt om å se på Digital-tutors.. for 60.000,- og lite oppfølging. Du kan heller bruke dem 60.000,- på å leve et år mens du jobber med forskjellige oppgaver på egenhånd og feedback fra forumer som disse her.

Om du skal gå Noroff klasserom, gå Trondheim, desidert mest talent der i år, ble helt overraska over det generelle nivået der. Outshina de andre skolene, spesielt spillklassen iforhold til dem andre skolene. David Beer, og Roald Høyer Hansen er ekstremt flinke lærere og gjør alt dem kan for å lære oss så mye som vi kunne.

Jeg ble nettopp ferdig med Spilldesign uten å ha fullført videregående og jeg snakket med rådgiveren om jeg måtte ta opp noen eksamener for å fullføre bacheloren min eller ikke, og han mente at dem brydde seg fint lite om det, bare du har fullført Noroff. Nå er det jo også sånn at du får studiekompetanse av 2 år fagskole.
Kom arbeidslyst og treng deg på. Her skal du motstand finne. - Flåklypa

Andreas Halvorsen Tollånes - https://andreastollanes.wordpress.com/

Brukeravatar

Trådstarter
OlaHaldor
Kontakt:

Legg innav OlaHaldor » lør 21 jun, 2014

Burde vi ikke sove på denne tida av døgnet ? :roll:

Takk for svar!

Hmm.. Om det nå faktisk er sånn at man ikke har særlig interaksjon mellom lærer og student er det jo veldig uinteressant. Vil jo gjerne kunne få feedback på oppgaver, tips i programvaren, direkte fra lærer om mulig - litt den greia man ellers går glipp av fra klasserom. Og jeg skjønner det ikke er mulig å gjøre akkurat som i klasseromsundervisning.

Dette var skuffende å høre.
Generalist @ Qvisten

Fanzypantz

Sengetider? Uhørt, haha en kompis på face posta noe i en gruppe og jeg måtte kommentere på søvnrytmen ^^

Men har hørt dem har gjort litt om da, at du har en skype samtale en gang i uka for feedback osv. Men når jeg gikk der for et år siden, tok et par timer å få feedback når du posta på forumet før kl 2. Etter kl2-4 måtte du vente til neste dag for svar.. Men ut ifra kompisen min som fortsatte på 2året var det ikke stort anderledes.

Letteste måten å få feedback på var klassekameratene.

EDIT: Og jeg tror jeg ikke egentlig lærte mye det året, jeg har mest sannsynlig lært mest dette året i Trondheim en jeg gjorde på webstudie.

Brukeravatar

Trådstarter
OlaHaldor
Kontakt:

Legg innav OlaHaldor » lør 21 jun, 2014

Er riktig nok trønder, men tror det blir upopulært å flytte fra forloveden for å ta et år i Trondheim. Hun er fastboltra i en veldig god jobb her ved hovedstaden.

Jeg tenker jeg legger inn en søknad, så får vi se. Ingen ting i veien for å kjøpe noen gode tutorials og sjonglere med LightWave underveis.

Hvordan syns du det har fungert med forumet til Noroff? Noe særlig aktivitet der fra medstudenter?

Fanzypantz

Lykke til da ^^

Brukeravatar

Howii
Sted: Oslo

Legg innav Howii » man 23 jun, 2014

Om du bor i oslo, kan du jo vurdere idefagskolen og ta klasseromsundervisning:
http://passegal.no/blog/2014/02/10/idef ... -til-oslo/

Webstudie høres litt jalla ut, det jeg lærte mest av var å sitte utover kveldene med klassekamerater og jobbe sammen. Nå veit jeg ikke hvor flink du er og hvilken bransje/spesiallisering du sikter deg inn på, men har du vurdert å søke deg inn som intern/trainee en intressant plass?
:)
3d generalist - Storm Studios

Brukeravatar

Trådstarter
OlaHaldor
Kontakt:

Legg innav OlaHaldor » man 23 jun, 2014

Jeg er interessert i alt mulig. :-k
Visualisering av bygg, landskap/atmosfære/spillmotor, VFX (vann, røyk, flamme, eksplosjon).

Er nok ganske sikkert at jeg ikke er noen karakteranimatør, og min styrke ligger heller ikke i å lage karakterer.

Har i grunn ikke slått meg å søke internship e.l. fordi jeg synes det virker far fetched å få det til å fungere, når jeg ikke begriper programvaren majoriteten bruker. Jeg er nok litt for indoktrinert i LightWave til å gi slipp på det. Jeg er naturligvis nysgjerrig på Maya (og spesielt Bifrost når jeg så det nylig!).

Brukeravatar

Trådstarter
OlaHaldor
Kontakt:

Legg innav OlaHaldor » tir 24 jun, 2014

Sendte en mail til Idefagskolen og spurte om litt forskjellig, og fikk rekordkjapt svar. Satt og jobbet på noe motion graphics over natta for å rekke deadline, og sendte en mail når jeg var ferdig i 3-tiden. Svaret kom nå for noen minutter siden.

Veldig informativt og interessant. Har ennå ikke fått svar på noen av spørsmålene mine vedrørende de samme tingene til Noroff som ble sendt for over en uke siden.

Spørs om det blir sendt en søknad i dag gitt. Både skummelt og en fryd samtidig.
Generalist @ Qvisten

Brukeravatar

Trådstarter
OlaHaldor
Kontakt:

Legg innav OlaHaldor » tir 24 jun, 2014

Sendte en mail til Idefagskolen og spurte om litt forskjellig, og fikk rekordkjapt svar. Satt og jobbet på noe motion graphics over natta for å rekke deadline, og sendte en mail når jeg var ferdig i 3-tiden. Svaret kom nå for noen minutter siden.

Veldig informativt og interessant. Har ennå ikke fått svar på noen av spørsmålene mine vedrørende de samme tingene til Noroff som ble sendt for over en uke siden.

Spørs om det blir sendt en søknad i dag gitt. Både skummelt og en fryd samtidig.
Generalist @ Qvisten

Brukeravatar

FXdal
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav FXdal » tir 24 jun, 2014

Hei OlaHaldor

Jeg kjenner til dilemmaet, men du kan si det sånn at 3D bransjen i Norge krever ingen utdanning og om du er litt dreven fra før så er det en viss sjanse for at du ikke kommer til å lære så mye ut av det.
Men har du utdanningen så er det en bekreftelse på at du har vært gjennom det du må kunne og kompenserer for manglende yrkes erfaring.
Jeg hadde drevet med 3D i flere år før jeg begynte på Idefagskolen og fikk svært mye ut av å få to år dedikert til å jobbe med 3D uten å ha en annen jobb ved siden, i tillegg til å være i et miljø med andre folk som har samme interesser. For min egen del er det også en måte å tvinge seg selv til å ta det store steget

Når det kommer til det med programmer så er ikke det så stort problem som det kanskje høres ut som. Idefagskolen gir deg full opplæring i maya og Noroff i Max om jeg husker riktig.
Ingen programmer er industri standard i sin helhet, . Motion graphics er det Cinema 4D som gjelder, Visualisering Max, Animasjon Maya.
Jeg vil anbefale å lære en annen 3D pakke for å lære deg å bytte program, noe som er veldig verdifullt. Det er stort sett det same som går opp igjen i alle pakkene og når du har byttet pakke en gang så tar det ikke mange ukene å plukke opp en ny pakke og da har du mulighet til å tilpasse deg.
Før jeg begynte utdanningen så hadde jeg jobbet lenge med Max og Cinema 4D, så fikk jeg en veldig god innføring i Maya, før jeg mot slutten av første året gikk over til Modo.

Uansett så kan jeg anbefale Idefagskolen, Henning er en veldig dyktig lærer med lang erfaring. Du får også lært mange andre programmer som ikke er direkte 3d, men som er relevant i yrkeslivet.
Øyvind Fiksdal
http://www.fxdal.com

Brukeravatar

Trådstarter
OlaHaldor
Kontakt:

Legg innav OlaHaldor » søn 06 jul, 2014

Har vært borte på ferie en tur og kom hjem i går. Har fått brev med tilbud om studieplass hos Idefagskolen. Og takker naturligvis ja til dette.

Om nå posten bare leverer kjapt som fy så jeg rekker 14-dagers fristen. :)
Generalist @ Qvisten

Gå tilbake til «Skole og utdanning»