The Animation Workshop - spørsmål og svar

Spørsmål og svar.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Guilemo
Sted: Viborg, Denmark
Kontakt:

The Animation Workshop - spørsmål og svar

Legg innav Guilemo » søn 13 mai, 2012

Jeg har fått en del spørsmål om The Animation Workshop, så jeg tenkte det kunne være lurt å samle alt i en tråd. Jeg har gått her i nesten to semester nå, og her vil jeg dele det jeg har lært om skolen.

The Animation Workshop
Nettsiden er veldig utdatert når det kommer på studentarbeid, men generelt skal infoen være god.

Bilde

The Animation Workshop (TAW) er en nokså liten skole som ligger midt i Jylland i Danmark. Her kan man ta en bachelor innenfor ett av to felt: Computer Graphic Art (CGA) og Character Animaton (CA). Jeg går på CGA så jeg kan defor snakke mest om mine erfaring fra den linjen, men jeg kjenner mange fra CA, som dere har spørsmål kan jeg lett videreformidle dem. Man har 3 år hvor man er på skolen og et semester på slutten hvor man er intern i et studio. Hvor man vil være intern bestemmer du selv. De to første årene har du diverse små-prosjekt som maks er noen måneder lange. I det tredje året jobber man kun på en avsluttende bachelor film (se linker under for eksempler). Det spesielle med TAW er at man ikke har noen faste lærere samt at man fokuserer ikke bare på det tekniske ved CG. La meg forklare nærmere.

Lærerne
Lærerne er alle leid inn i noen uker i strekk for å undervise i det dem jobber med profesjonelt. Skolen har et relativt godt budsjett så kvaliteten på lærerne er ofte veldig høy. Som eksempel har det vært 4 stykker (om ikke mer) fra Pixar som har undervist her i mange uker, flere fra Dreamworks, og mange fra andre store studio. Vi hadde f.eks et 4 ukers karakter modellerings prosjekt her i vinter. Læreren vi hadde i karakterdesign i en uke jobber profesjonelt med dette og har jobbet på mange storfilmer som freelance og de to vi hadde som underviste oss karakter modellering jobber som modellerere hos Cinesite. Ukene etterpå hadde vi lighting and rendering i 3 uker hvor vi opprinnelig skulle ha en lærer fra Digital Domain, men som ikke kunne komme, så vi fikk en som hadde jobbet på Lord of the Rings og Avatar i stedet.
Animatørene har og hatt noen utrolig animatører som lærere fra Disney som vistsnok har vært top notch. Neste uke skal vi ha rigging i 3 uker med en kar fra Dreamworks etterfulgt av en uke med concept art med Peter Chan. Vi skulle og ha et anatomikurs med Scott Eaton, en av verdens beste på området, men det ble kanselert pga dårlige flyforhold.
Selvsagt, selv om folk har imponerende CV-er betyr ikke det at de er gode lærere, så vi har så klart hatt noen som ikke har nådd forventningene, men generelt er jeg meget fornøyd med lærerne vi har hatt så langt.

Det har og vært flere veldig interessante presentasjoner fra spennende mennesker her. Så langt har vi hatt Andreas Deja, en av verdens aller fremste animatører og John Kricfalusi, skaperen av Ren and Stimpy. Det har og vært interessante talks av mindre kjente folk. For noen dager siden hadde vi Daniel McCoy som har jobbet hos Pixar siden 80-tallet som viste oss deres nyeste kortfilm, La Luna, og som hadde en solid making-of etterpå.

Hva man lærer
Veldig mange skoler som underviser 3D fokuserer kun på den tekniske biten av produksjonen og går ikke inn på fundamentals når det kommer til kunst. Det gjør man på TAW. Vi begynte ikke med Maya før i oktober, så vi hadde nesten to måneder hvor vi kun jobbet med tegning og design. Dette er en av grunnene til at jeg er her. 3D programmer blir utdatert, men core principles i kunst går aldri av moten. Om du kan prinsippene bak lyssetting, er du ikke avhengig av spesifikke verktøy i 3D for å kunne lyssette noe. Dette er noe av det jeg har kost meg mest med: å lære skikkelige fundamentals, som hvordan man bruker values, farger, former, character design og hvordan man kan effektivt komponere et bilde. Man kan virkelig se hvem i klassen som har fulgt med og hvem som har slacket i disse timene.

Når det kommer til CG, så får vi undervisning i stort sett alle deler av pipelinen. Vi bruker Maya som hovedprogram og vi skal lære Nuke til compositing på mitt tredje semester. Vi går og selvsagt gjennom de vesentlige Adobe programmene som Photoshop, After Effects og Premier. Man blir etter 3.5 år her veldig solid når det kommer til CG pipelinen.

Språk
Dansk kan være tricky å forstå, så det passer oss nordmenn utmerket at all kommunikasjon på skolen er på engelsk. Selv om en gruppe består av kun dansker, blir man fortsatt fortalt at samtaler skal gå på engelsk, selv om det bare er trivia, slik at lærere og utenlandske elever ikke føler seg utenfor.

Det er et fantastisk internasjonalt miljø her. Fra mitt år er det folk fra Danmark, Sverige, Tyskland, Portugal, Norge, Hellas, Brasil, Thailand, Island og Spania, så det er veldig mange forskjellige kulturer som er sammen.

Økonomi
Skolen er langt rimeligere enn tilsvarende skoler i Norge, som Idefagskolen og Noroff. Jeg har ingen erfaringer med de nevnte skolene så jeg kan ikke si noe om kvaliteten sammenlignet, men rent økonomisk er TAW langt rimelige uansett hvordan man vrir på det. Pengene man betaler går til utstyr man bruker, så man betaler ingen tuition fee. Den er dekket av staten.

TAW: 2 200 DKK pr måned. Dette betaler man i 36 måneder. Til sammen er dette 79 200 DKK; Ca. 80 100 NOK. TAW koster 26 400 pr år. kilde

Noroff 3D design og animasjon: 101 300 pr år. kilde

Idefagskolen 3D design: 99 800 pr år. kilde

Danmark er en del billigere enn Norge og det merkes på lommeboken. Jeg bok på campus nå, ca 2 min gange fra skolen, og betaler 3 000 kr i måneden for leie, strøm og tilsvarende. Hybelen er 21 kvm og er av god standard, med eget toalett og dusj. Om man bor flere sammen, kan man få langt større leigligheter til 4-5000 kr i måneden, som er meget rimelig om man deler på to.

Skolen er dekket av lånekassen.

Admission
Stort sett det eneste man trenger for å komme inn på skolen er gode tegneferdigheter. Du må levere en portfolio til skolen innen 15 mars som inneholder kravene skolen stiller. Under finner du to linker med kravene for de forskjellige linkene. Om man ikke har noen kunstneriske ferdigheter har man ikke sjans. Kravene sier at man kun skal kunne tegne, men om du har 3D ferdigheter er dette definitivt noe de liker å se. I portfolioen trenger man akt tegning, environments, karakterdesign, perspektivtegninger, osv.

I år var det 240 som søkte seg inn på CGA og CA til sammen, hvor det er 50 plasser tilgjengelig: 25 pr klasse. Da jeg kom inn var det 180, om jeg ikke husker feil, så det blir flere og flere søkere hvert år. Det er ingen skam å ikke komme inn; svært mange i klassen min har blitt avvist minst en gang. Blir man avvist anbefales det å ta et semester på The Drawing Accademy (les mer om det nedenfor).

CA admission requirements

CGA admission requirements

Prosessen:
Du lager en fet portfolio som inneholder kun ditt beste arbeid og som møter kravene skolen stiller. Man må og levere et letter of intention hvor man skriver hvorfor man ønsker å komme inn, hvem du er, din bakgrunn osv.
Noen uker senere får du et brev eller en epost som sier om du kom inn til intervju eller ikke.
Om du kommer inn, skal du ta en tegnetest samt gå gjennom et halvtimes langt intervju med skolen. Dette kan gjøres over skype eller på skolen.
Gikk dette bra og du er blant dem som kom inn, får du en koselig epost noen uker senere.

Testen er tre timer lang og består av tre deler: Storyboarding, karakterdesign og en bakgrunn. Du får et enme og en sjanger og du må så lage en historie som passer til dette. Jeg fikk «An accident is about to happen» og en vitenskapsmann måtte være med. Jeg lagde så et storyboard hvor jeg prøvde å forklare historien så godt som mulig, et karakterdesign av vitenskapsmannen og en bakgrunnstegning fra en av storyboard panelene.

Tidligere filmer
Det tredje året man er her, bruker man hele året på å lage en bachelor film, sammen i en gruppe. Under kan dere finne tre av mine favorittfilmer fra skolen. Saga of Biorn og Backwater Gospel var filmene som virkelig inspirerte meg til å søke, så det er verdt å ta en titt.

Space Stallions

Saga of Biorn

Backwater Gospel

Bilde

Bilde

Bilde

Drawing Academy
-Websiden
En annen del av skolen er The Drawing Accademy (TDA). Dette er en tegneskole som fokuserer på klassisk tegning. Her tegner du mange timer hver dag i et helt semester. Progresjonen folk gjør her er enorm, og folk er utrolig fornøyd med skolen. Godt over halvparten av alle i klassen min har minst ett semester på TDA før dem kom inn på CGA eller CA, så om man har klassisk tegning i bunnen, hjelper det enormt for å komme inn. Ikke bare blir man utrolig mye bedre å tegne generelt, men man fyller opp akttegning kvoten man trenger i portfolioen, noe som kan være tricky ellers. Jeg bodde i Bergen før, og å finne gode akttegningkurs eller croquis var ikke lett.

Selv gikk jeg aldri på TDA, noe jeg egentlig angrer veldig på. Man blir ganske overkjørt av folk i klassen når såpass mange har en solid klassisk bakgrunn i tegning.

Skolen koster 34 000 DKK for ett semester. The Drawing Academy er ikke dekket av lånekassen. Aug-Dec semesteret er 4 måneder, mens Jan-Juni semesteret er nesten 6, så du får mer for pengene om du tar årets første semester. Problemet med å ta det, er at det er meget vanskelig å lage en portfolio samtidig som du er på TDA ettersom du er opptatt mesteparten av tiden med skolearbeid. Om du vil inn på CGA eller CA vil jeg anbefale å ta Aug-Dec semesteret. Da har du nesten 3 måneder etter du er ferdig til å lage en solid portfolio, noe som absolutt er mulig å gjøre på den tiden.

The Drawing Academy er ikke dekket av lånekassen

Bilde

Alt i alt er jeg utrolig glad for at jeg valgte slik jeg gjorde. TAW er et av de mest inspirerende stedene jeg har vært noen sinne og jeg gleder meg til å gå på skolen hver eneste dag. Om man er en kreativ sjel kan det være vanskelig å finne likesinnede folk, men her føler jeg virkelig at jeg har funnet mitt sted.

Det er bare å komme med spørsmål :)
Sist redigert av Guilemo den lør 02 jun, 2012, redigert 2 ganger totalt.
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

henning.sanden[at]gmail.com

Brukeravatar

Chibini

Legg innav Chibini » søn 13 mai, 2012

Følte meg ganske inspirert til å ta opp klassisk tegning igjen. Jeg suger på environments og perspektivtegning. Det kreves vel ikke at karakterdesign baseres på realistisk proposjonerte mennesker?

Jeg har laget nesten 50 karakterer til et spill jeg jobber med, men artstylen er veldig "Chibi".

Brukeravatar

Trådstarter
Guilemo
Kontakt:

Nei, karaktene kan være så stylized som du vil. Skolen liker å se variasjoner da, så om du leverer kun karakterer i chibi-stil, kommer du til å slite litt, tror jeg.

En ting som er viktig og er at admissiontesten og portfolioen skal ikke bare vise at du er awesome, men og at du er klar for skolen. La oss si at du kommer inn, men du kan ingenting om tegning. Vel, det betyr rett og slett at du ikke klarer å fullføre halvparten av assignmentene. På alle nesten alle prosjektene våre (og definivt alle store) har vi designet våre egne karakterer, så gode og varierte tegneferdigheter kommer man ikke unna.
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

Brukeravatar

Chibini

Ikke misforstå, jeg har riktignok laget mange karakterer i chibi-stilen, men det er langt i fra det eneste jeg har brukt tiden min på. ; )

Hvordan er det med å skaffe seg boforhold i Danmark? Fikk inntrykk av at det ikke var nødvendig for deg å ta opp jobb ved siden av? Sponset lånekassen alt?

Brukeravatar

Trådstarter
Guilemo
Kontakt:

Du kan skaffe deg bolig selv på boligportal.dk, eller så skaffer skolen hybel til deg :) Det ligger en campus, Camp Logos, like ved skolen så der er det mange som bor, iallfall fra TDA og det første året fra TAW. Selv skal jeg flytte ut snart, men det funker helt greit i starten.

Jeg trenger ikke jobb, nei. Om du går på CA eller CGA får du 90 000 i lån hvert år, hvor 40 prosent eller noe i den duren blir omgjort til stippend. Jeg klarer meg iallfall fint uten jobb. Jeg har og ikke lyst å jobbe ved siden av, ettersom da har jeg mye mindre tid hvor jeg kan studere. Nå bruker jeg mesteparten av fritiden min til studier, noe jeg ikke kan gjøre om jeg jobber. Slik økonomien er nå bruker jeg ca 60 000 på bolig og skole i året, så da har jeg 30 000 igjen å bruke på mat og slikt, noe som er helt OK.
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

Brukeravatar

Chibini

Heftig! Tror du har overbevist meg til å søke på TAW. Studenter på CA får vel god kompetanse innenfor modellering, lyssetting, teksturering og lignende også ikke sant?

Brukeravatar

Trådstarter
Guilemo
Kontakt:

Awesome :) Glad jeg kan hjelpe.

CA er _veldig_ spesialisert. De får nesten den samme introduksjonen som vi får til core art principles, som fargeteori, lyssetting, osv, men ikke stort mer enn det. Grunnen til at folkene som går ut fra CA er så utrolig flinke i animasjon er rett og slett fordi det er så spesialisert. Så nei, de får ikke noe skikkelig introduksjon til Maya utenom animasjon. Jeg tror de har en uke med rigging da, men det er det.

Selvsagt, det er ikke noe problem for CA folk å lære seg maya, siden de går på en skole hvor tross alt halvparten av alle elevene kan maya godt :)

En ting om CA: Ikke gå der med mindre du elsker å animere. Det første året er det KUN 2D animasjon. Man lærer ikke Maya før etter tredje semester. Det første semesteret er alt tegnet for hånd, og i det andre bruker dem TV Paint.

Så om du er interessert i 3D generelt, søk på CG. Elsker du å animere, er CA tingen :)
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

Brukeravatar

Chibini

Er en litt mellomting really. Lidenskapen er animasjon, men jeg tar også stor glede i å lære om hver minste lille ting om kunsten. Har ikke lyst å være avhengig av å bruke andres modeller f.eks.

Brukeravatar

Trådstarter
Guilemo
Kontakt:

Vel, det er definitivt mulig å lære seg Maya på egenhånd. That said, du får ikke noen modellerings-assignment av skolen som animatør, men det er ingenting i veien for å jobbe med slikt på fritiden.
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

Brukeravatar

Chibini

Jeg har allerede ganske god kjennskap til Zbrush og 3ds Max, så jeg tror at det burde gå ganske greit. Er bare de sjuke detaljene folk greier å presse inn i sine modeller, og hvor mye kunnskap om shaders og rendering kan øke kvaliteten av produktet. Får vel lære meg det på egenhånd da...

Brukeravatar

Mikademius
Sted: Oslo, Norge
Kontakt:

Legg innav Mikademius » man 14 mai, 2012

Du har glemt en viktig ting...
Skolen har egen bar driftet av elevene :)
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Brukeravatar

Saihtam
Sted: Sunde, Kvinnherad, Hordaland, Norway

Legg innav Saihtam » man 14 mai, 2012

Mikademius skrev:Skolen har egen bar driftet av elevene :)

HENNING! Y U NO MENTION AWESOME FACT?!?!?!?!
Mvh
Saihtam

Brukeravatar

artifushion
Sted: Norge
Kontakt:

Legg innav artifushion » man 14 mai, 2012

Jeg vil bare applaudere for et bra tråd om skolen. Det er super info for alle de som vurderer denne!
www.amvfx.com

danielodland

Legg innav danielodland » man 14 mai, 2012

Veldig fin tråd og en tilsynelatende fortreffelig skole til en fortreffelig pris. Selv er jeg neppe velkommen med mine tegneskills ;)

Brukeravatar

Hikaros
Sted: Skien

Legg innav Hikaros » tir 15 mai, 2012

vil det være bortkasta hvis jeg først gikk for eksempel, Idé-fagskolen og så tok bachelor på TAW? så lurte jeg også på om studiekompetanse er nødvendig for TDA og TAW?
Don't be jealous - Be inspired

Gå tilbake til «Skole og utdanning»