Spørsmål om Teesside

Spørsmål og svar.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
Seruz

Spørsmål om Teesside

Legg innav Seruz » fre 16 des, 2011

Hei, lurer svært på å søke på Teesside nå til neste høst!
Lurer på om det er noen som går der eller har gått der som kan svare på disse spørsmålene!

1: Hva er ett "Foundation Year"?

2: Jeg fikk ikke de beste av karakterer på vidergående, må jeg ta ett "foundation year" først for å komme inn på Bachaelor i Computer Animation? (Ettersom det kreves minst to 6'ere)

3: Kan jeg komme meg inn om jeg har bra portefølje, men ikke så bra karakterer?

4: Er det best å ta hele utdanning der, eller dele det opp og ta litt norge (i.e Noroff) ... meninger?

Brukeravatar

forumfriend
Kontakt:

Legg innav forumfriend » lør 04 feb, 2012

1+2+3 = 4. Noroff have a bachelor program in animation now.

1. Foundation year is an academic year of art&design before starting a 3 year bachelor program.

2+3 A strong portfolio will get you an interview and possible place at university, but english, math etc is needed.

danielodland

Legg innav danielodland » lør 04 feb, 2012

Jeg tror, uten å kunne si noe sikkert, at undervisningen og oppfølgingen du får på Noroff eller Idefag er mye bedre enn det du får på teesside. Derfor ville jeg tatt så mange år som mulig her, for så å reise til utlandet når du "må" (f eks hvis ikke noroff sitt tredje år tiltaler deg eller du bare har lyst å bo i utlandet et år). Har hørt fra flere som går på forskjellige skoler (inkl. teesside) at nivået på andre studenter som kun har gått der ofte er ganske lavt. Det kan sikkert komme av mange ting, men for meg ser det ut som at man har mer igjen for å holde seg innen landegrensene de to første årene. Det finnes skoler som ikke faller inn under min skamløse generalisering, blant disse mistenker jeg at TAW i Danmark ligger.

Jeg har inntrykk av at ingenting er skrevet i stein når det gjelder opptakskrav noen steder, selv ikke de reglene som er skrevet i stein. Jeg ville tipset alle som vil inn på en skole om å prøve å komme inn selv om reglene sier at du ikke oppfyller kravene. Det kan være forskjellige grunner til at det blir gjort unntak, men det blir stort sett gjort unntak overalt tror jeg.

Brukeravatar

3DJørgen
Sted: Bergen, Norway
Kontakt:

Legg innav 3DJørgen » lør 04 feb, 2012

Jeg har selv gaatt to aar paa noroff i bergen, og gaar naa 3 aaret paa Teesside Uni. Jeg tipper, uten aa kunne si noe sikkert at det skal vaere mulig aa komme inn pa foerste aaret her i england uten aa ta et foundation year selv uten kjempegode karakterer. Hvertfall hvis du har en bra portfolio aa vise til. Tror de er ganske glade i norske studenter her borte. Hehe.

Naar det gjelder kvaliteten paa utdanningen saa stemmer det nok delvis det danielodland sier. Hvertfall det at man faar bedre oppfolging paa noroff. Her i England er det mye mindre undervisning, man faar mye mindre tid med laerer enn du ville faatt paa noroff/idefagskolen. Vi har bare hatt rundt 6-10 timer undervisning og tid med laerer i uken. Og jeg maa si at alt laereren vaar klarte aa presse i oss av 3d undervisning forste aaret paa Noroff var veldig imponerende! :D

Hvis du allikevel skal gaa alle 3/4 aarene i utlandet ville jeg nok forst bestemt meg for hva du vil utdanne deg innenfor (animasjon, game design, game art, vfx, osv) og saa kikket paa hvem skoler som har mest tilrettelagt for det du vil. Jeg endte opp med aa studere andre ting 3 aaret enn jeg egentlig hadde tenkt til, fordi Teesside endret mange av modulene mine i lopet av sommeren.

Naar det gjelder nivaaet paa studentene saa er det nok lavt hos mange, men det kan vel ikke helt sammenlignes med norge naar man tenker over hvor mange flere som blir utdannet i aaret her i england. Det jeg liker med Teesside er at det har mye mer fokus paa bransje, portfolio, spesialisering osv, noe det var lite av paa Noroff. Pluss at hvis du er flink kan du faa deg et semester som intern hos et stort firma i england. Studerer f.eks med folk som har vaert hos Ubisoft. De har vel utplassering paa idefagskolen saa vidt jeg har skjont, og jeg syntes det var kjipt aa ikke ha muligheten til det naar jeg gikk paa Noroff. Andre pluss er at noen av laererne er veldig flinke og inspirerende, lifedrawing to dager i uken, all organisering rundt skolen har vaert bedre enn jeg trodde det skulle vaere... ja og animex da :)

Veit ikke om det egentlig ga deg svar paa noe, men det er hvertfall mine erfaringer saa langt :)
“Think of me like Yoda, but instead of being little and green I wear suits and I'm awesome. I'm your bro—I'm Broda!”

3D Designer/Compositor hos Goontech. Medeier i Henchman & Goon AS.
http://goontech.no/ - http://henchmangoon.com/

danielodland

Legg innav danielodland » lør 04 feb, 2012

3DJørgen skrev:Hvis du allikevel skal gaa alle 3/4 aarene i utlandet ville jeg nok forst bestemt meg for hva du vil utdanne deg innenfor (animasjon, game design, game art, vfx, osv) og saa kikket paa hvem skoler som har mest tilrettelagt for det du vil.

Dette er nok lurt, og en annen ting er at det fins flere skoler i utlandet enn teesside. Undersøk litt rundt og finn en skole som appellerer, og hvis du ikke er så opptatt av akkurat hvilken skole du går på, finn en som ligger en plass som appellerer. Hvis man ikke får noe oppfølging eller undervisning på skolen likevel kan det være lurt å tenke på at man kan like godt befinne seg et lurt sted mht bransje og utplassering.

3DJørgen skrev:Det jeg liker med Teesside er at det har mye mer fokus paa bransje, portfolio, spesialisering osv, noe det var lite av paa Noroff.

Dette er vel sikkert fordi du er på tredje året? Hvis man skal gå tre år er vel tredje året ganske passende tidspunkt å konsentrere seg om bransjelære, portefølje og utplassering.

3DJørgen skrev:De har vel utplassering paa idefagskolen saa vidt jeg har skjont, og jeg syntes det var kjipt aa ikke ha muligheten til det naar jeg gikk paa Noroff.

Man får også en del arbeidserfaring allerede første året. Vi har til nå dette skoleåret gjort mye arbeid for næringslivet og har mer på gang. Dette var det nøyaktig ingenting av hos Noroff da jeg gikk der.

Seruz :Har erfaring med begge skolene, send gjerne en PM hvis du er interessert i å vite noe om en av de to. Har ikke førstehåndserfaring med utlandsskoler, vet bare det jeg har hørt =)

Brukeravatar

Misfortune
Sted: Norge, Kolbotn

Legg innav Misfortune » lør 04 feb, 2012

3: Kan jeg komme meg inn om jeg har bra portefølje, men ikke så bra karakterer?

Jeg er ganske sikker på at de ikke bryr seg noe om karakterene eller hva du har i portfolioen din. Det de har mest lyst på er pengene din.

Jeg tok 2 år i Teesside på digital character animation etter 2 år på noroff.

Jeg tror det er en veldig smart ide å begynne med utdanningen din i Norge, om du vil til Teesside senere.

Brukeravatar

3DJørgen
Sted: Bergen, Norway
Kontakt:

Legg innav 3DJørgen » lør 04 feb, 2012

Dette er vel sikkert fordi du er på tredje året? Hvis man skal gå tre år er vel tredje året ganske passende tidspunkt å konsentrere seg om bransjelære, portefølje og utplassering.

Stemmer det, men jeg har intrykk av at de har det alle aarene her borte, og litt for lite paa Noroff.

Man får også en del arbeidserfaring allerede første året. Vi har til nå dette skoleåret gjort mye arbeid for næringslivet og har mer på gang. Dette var det nøyaktig ingenting av hos Noroff da jeg gikk der.

Da gjor idefagskolen noe lurt!

Jeg er ganske sikker på at de ikke bryr seg noe om karakterene eller hva du har i portfolioen din. Det de har mest lyst på er pengene din.

Agreed!
“Think of me like Yoda, but instead of being little and green I wear suits and I'm awesome. I'm your bro—I'm Broda!”

3D Designer/Compositor hos Goontech. Medeier i Henchman & Goon AS.

http://goontech.no/ - http://henchmangoon.com/

Gå tilbake til «Skole og utdanning»