3D Studio, fordeler og ulemper

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Tormem
Sted: Olso
Kontakt:

3D Studio, fordeler og ulemper

Legg innav Tormem » tor 03 nov, 2011

Hei

Dette har sikkert blitt diskutert til døde før, og jeg vet det ikke finnet et definetivt svar. Likevel lurer jeg på:

Dere som har erfaringer med både 3d Studio Max og Maya, hvilke fordeler og ulemper opplevde dere mellom de to? Igjen, et forferdelig unøyaktig spørsmål, men jeg lurer når så mange features er like.

Tenker først og fremst på nyere versjoner, ikke historikk.

Kjør debatt!

Bilde

Brukeravatar

tassel
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tassel » tor 03 nov, 2011

Jeg laget et bilde om hva jeg synes om de nyeste versjonene av programmer (generelt) som blir sluppet fra Autodesk er.
Tolk selv :wink:

Bilde

Strandli

Legg innav Strandli » tor 03 nov, 2011

Jeg vil bruke denne anledningen til å også starte opp en Mac vs Windows debatt! Siden vi først skal tråkke på tær mener jeg.

Butno...

Jeg har ikke noe spesiell erfaring med Maya, bare 3DS Max, men jeg har hørt en del om dette før. Uten å gå i så veldig mye detaljer, så tror jeg det kan oppsummeres på følgende måte:

Max har mye bedre modelleringsverktøy, mange fine plugins og iRay (hvis du trenger denslags). Max har også modifier stack, som er utrolig praktisk å jobbe med, og oppfordrer til non-destructive arbeidsmetoder. I den siste versjonen fikk Max også et kraftig viewport-system (Nitrious) som takler tunge scener veldig bra.

Maya er svak på modellering, veldig rotete interface (verre enn Max, etter min mening), men det er bedre for animasjon og effekter (fluids, paintFX, particles etc). Jeg har fått et inntrykk av at større studioer som bruker Maya har ofte laget egne verktøy til å bruke i Maya, for det er mer fleksibelt enn 3DS Max for slikt. Mange Maya-brukere forguder Marker Menus, så det kan jo bli sett på som et pluss.

Alt i alt, så er det nok veldig individuelt hva som passer best, og det kommer an på hvordan du jobber og hva du jobber med. Når det er sagt, så er 2012 versjonen av Maya grusomt ustabil, på kanten til ubrukelig, så det må du passe deg for.
3DS Max er nå midt i en stor oppdateringsfase, hvor de sakte men sikkert skal bytte ut det gamle, til fordel for nyere og kraftigere løsninger. Så det kan jo tyde på at programmet vil få mer av Autodesk's oppmerksomhet fremover, og det jeg har hørt om 3DS Max's fremtid høres meget lovende ut.

Og bare for å være fair: Modo og Blender blir stadig mer reelle alternativer, de er iallefall billigere.

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » tor 03 nov, 2011

Tja, jeg er nok langt fra den mest kompetente personen til å svare ettersom det er noen år siden jeg jobbet i Maya, men har nå iallfall produksjonserfaring fra begge programmene.

Strengt tatt blir de igrunn bare likere og likere. Jeg har alltid synes at Max har vært best til modellering bl.a. p.g.a. modifier stacken og alle modifier'ene som følger med i Max-pakka. I tillegg synes jeg nok kanskje user interfacet er litt mere oversiktig, men det er nok helt sikkert igjen smak og behag.

På den andre siden synes jeg Maya hadde en smule raskere workflow på enkelte ting med Maya Hotbox. I tillegg *var* det suverent på animasjon. Hvor Max kompliserte ting med ekstra funksjoner og Character Studio kjørte Maya ren og grei keyframing og suveren kontroll på Curve Editoren. Maya har vel også vært litt bedre å bruke en i en større pipeline siden det har større fleksibilitet på scripting og reference-systemet fungerer bedre enn i Max.

Har ikke fulgt like mye med på Maya de siste årene, men jeg synes Max har kommet seg på mange områder som jeg tidligere synes det hang etter Maya. Det har endelig fått nodebasert material editor og animeringen og curve editoren synes jeg også har blitt godt forbedret.

Så svaret er vel som alltid; Det er smak og behag! Det er igrunn to veldig like pakker og det er ikke noe større problem å hoppe mellom dem heller ;)
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

v@la
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Legg innav v@la » tor 03 nov, 2011

Så svaret er vel som alltid; Det er smak og behag! Det er igrunn to veldig like pakker og det er ikke noe større problem å hoppe mellom dem heller

Word!
3D Designer / Animatør
www.mediateam.no
www.3dvala.com

pampers

Legg innav pampers » tor 03 nov, 2011

jeg liker 3ds max bezt fordi det har kulest ikon

[spoiler]
Så svaret er vel som alltid; Det er smak og behag! Det er igrunn to veldig like pakker og det er ikke noe større problem å hoppe mellom dem heller

[/spoiler]

Brukeravatar

FXdal
Kontakt:

Legg innav FXdal » tor 03 nov, 2011

Vet ikke hvordan nye max er nå, men har følelsen av at Maya crasher så mye i 2012 at det er vanskelig å jobbe med det. Jeg føler at jeg må save for hver eneste knapp jeg trykker på. Av og til vet jeg ikke en gang om jeg har gjort noen endringer mellom savene.
Hadde ikke det problemet med verken max eller c4d.
Øyvind Fiksdal
http://www.fxdal.com

Brukeravatar

Guilemo
Sted: Viborg, Denmark
Kontakt:

Legg innav Guilemo » tor 03 nov, 2011

johnblunt skrev:Vet ikke hvordan nye max er nå, men har følelsen av at Maya crasher så mye i 2012 at det er vanskelig å jobbe med det..

God yes. Jeg begynte med Maya for noen uker siden, og ustabilitet i 2012 er meget plagsomt. Hele programmet virker og meget buggy. Det er ikke rent få ganger problemene mine blir løst av å restarte Maya. Selvsagt, siden jeg er ny i det, er det garantert en del brukerfeil fra min side, men mange av problemene er definitivt bugs.
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

henning.sanden[at]gmail.com

Brukeravatar

tassel
Kontakt:

Legg innav tassel » tor 03 nov, 2011

Og ustabiliteten kommer av at utviklerene blir pushet over-the-limit for å følge den idiotiske planen om å slippe en versjon hvert år slik at de som sitter på toppen kan melke mest mulig penger utav produktene. :wink:

hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » fre 04 nov, 2011

Advarsel: OT-Rant følger: (Greide ikke å la vær å klage når jeg først var i gang :P)

Er dette seriøst? Jeg er Max-bruker, og ustabiliteten der kan til en viss grad unnskyldes med at de er midt i XBR, som skal fornye Max helt inn til kjernen. Når jeg leser reviews av Maya, så får jeg inntrykk av at det kun er "vanlige" oppdateringer de driver med. Helt utrolig hvis de ikke greier å holde DET noenlunde stabilt! Da vil jeg snarest anbefale alle som ikke jobber i et Autodeskprodukt om å bare holde seg unna dette selskapet!

Vil også rette en langefinger til alle som skriver reviews av disse programmene. Ikke EN gang har noen av disse nyttige idiotene klart å få fram om et produkt er stabilt eller ustabilt. Noe jeg har lagt merke til over flere år er at de generelt ikke tar for seg negative sider ved disse programmene. Max2011 var forferdelig å jobbe med - tregt og ustabilt, allikevel ble ikke dette nevnt ved et ord i for eks. 3D World. Et review som ble skrevet før SP1. jeg betaler ikke 149 kr for å lese reklame, ellers takk.
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

Athidi
Kontakt:

Legg innav Athidi » fre 04 nov, 2011

Jeg liker Max best fordi Max begynner med "3D".. Da er det lissom ikke noe tvil om hva du driver med lissom.. Lissom bare det å si lissom 3D, STUDIO og MAX etterhverandre, lissom, er bare helt rått lissom. ;)

Nei, seriøst... Jeg har hatt lengre erfaring med begge 2, og jeg foretrekker max nå, pga jeg føler det er lettere å modellere i. Det kommer helt ned til hva jeg akkurat nå for tiden syntes er det enkleste å bare ta opp og begynne å modellere ting i. Og der føler jeg max strekker raskest til. :)

Animering og Rigging kan jeg ikke snakke for. Jeg skulle derimot ønske det var en marking menues (som du kunne konfigurere til de toolsene du selv ønsker) som fungerte like bra som maya sin

kanskje viss jeg gjør noe research at jeg finner ut at det er noe lignende til max, det hadde vært awesome :)
The right man in the wrong place can make all the difference in the world Mr.Freeman.

So, wake up, Mr. Freeman. Wake up and smell the ashes.

Brukeravatar

SveinKF
Sted: Karmøy
Kontakt:

Legg innav SveinKF » fre 04 nov, 2011

Har brukt begge programmene en del. Maya mest til animasjon og 3ds max til modellering. Det har bare blitt at jeg er mest komfortabel å animere i Maya og mest komfortabel med modellering i 3ds max. Det føles ganske likt ut alt jeg gjør i begge programmene - men det spørs hva du driver med.

Maya blir mest brukt til animasjon rundt i verden. Du har også softimage xsi og in-house programmer/tools som folk bruker. Føler jeg har litt lettere tilgang til ting når jeg animerer i Maya.

3D Studio Max blir mer brukt til spill. Her føler jeg det er lettere å modellere og ha kontroll over modellene. Liker bedre layer systemet her - litt mer kontroll som sagt.

For generalists så vet jeg ikke hva svaret mitt hadde vært. Du får gjort det samme i begge programmene.

Brukeravatar

v@la
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Legg innav v@la » fre 04 nov, 2011

Ettersom at alle forklarer seg og gir en forklaring basert på erfaring så må jeg beklage mitt korte og noe useriøse innlegg. Selv om det var ment veldig seriøst..

@hardrock_ram

Ustabilitet i disse programvarene har i mine 12 år som max bruker alltid vært til stede i en eller annen form. Enten det er småting man sjeldent bruker, eller andre ting man ofte bruker. Jeg husker for eks enten i max 8 eller max 9 at UNDO muligheten hadde en tendens til å melde sitt fravær. Dette må være det mest irriterende som noen gang har skjedd meg. Rett og slett fordi jeg bruker den HELE tiden. Du nevner at du har hatt store problemer med max 2011. Jeg for min del har så og si aldri hatt problemer med max 2011. Ja, den er IRRITERENDE treg, men stabiliteten for min del har aldri vært et issue. Og jeg bruker max 2011 daglig på jobb. Ofte hele dagen. Da snakker jeg alt fra enkle kjappe scener til meget tunge vanskelige scener. Jeg har også erfart at det kan faktisk være noen komponenter i maskinen som skaper ustabilitet i max.

Noe man blir god på å jobbe som instruktør er å legge merke til når programvaren får problemer. Rett og slett fordi man har 20stk foran seg som daglig skaper et eller annet problem. Og det kan være de rareste ting. Uansett! Max 2011 kan fungere glimrende på min jobb maskin, men den kan godt være kranglete på din. At max 2011 er irriterende treg vet vi jo alle.

Forskjellene på max og maya har blitt mindre og mindre med årene. Jeg husker den gang når man som regel kunne se på en render at det var laget i maya. Rett og slett fordi maya hadde en helt tragisk render motor. Jeg husker også at man som regel kunne se hvilke rendere som var gjort i lightwave, fordi den gang så var det denne rendermotoren som kunne skape friske skarpe rendere.Jeg kan jo også nevne at jeg jobbet i max, på en Intel DX 4, 100mhz med 6mb ram og et ATI skjermkort med en halv mb ram. Det skulle ikke mye til før det sa KRÆSJ!..

Beklager historikken, men tenkte det kunne være moro for noen av dere nyere brukere å høre litt om hvordan ting en gang var :)
3D Designer / Animatør

www.mediateam.no

www.3dvala.com

Brukeravatar

Trådstarter
Tormem
Sted: Olso
Kontakt:

Legg innav Tormem » fre 04 nov, 2011

Wooooooow, snakker om respons! Jeg trodde de fleste ville blåse av spørsmålet, så det er veldig bra med så mange utfyllende tilbakemeldinger!

Mye av det som sies har jeg selv mistenkt, og jeg stemmer også i angående Maya 2012. Jeg blir stående på 2011 en stund.

Så, det ser ut til å være noen poenger som gjentar seg:

- Maya fortsatt sterkere på animasjon og animasjonsrelatert integrering til andre programpakker, men Max har fått bedre verktøy etterhvert

- Max er sterkere på modellering (det har jeg ikke problemer med å forstå etter å ha sett potensialet som finnes i f.eks Modo), og selv ble jeg sugen på å sjekke ut modifier stack.

- De er likere enn jeg kanskje hadde trodd, og det er ingen grunnleggende komponenter man savner fra det ene til det andre

- Maya til animasjon, Max til spill og sjelden store overlapp der. Min kommentar: Jeg ser mange studio animerer i Maya og porter gjennom Max, altså at 3D Studio blir "broen" mellom editor og engine.

- Alle nye utgivelser er buggy. Min kommentar til det er at jeg opplever utviklingen i 3D og CGI som aksellererende, og at arbeidet blir "smartere" og derfor mer komplekst.

Igjen, takk for informative tilbakemeldinger! Kult å ha private aktører sammen med proffer og til og med lærere her på forumet! Det er også fint å høre at andres programmer kræsjer, for jeg er snar til å skylde på meg selv når Maya tilter ut når jeg tar opp Hypergraph eller toggler et visibility layer :)

danielodland

Legg innav danielodland » fre 04 nov, 2011

Er student og har mye å lære, men vil kommentere fordi jeg lærte Max på Noroff i fjor og Maya på Idefag i år. Har noenlunde like mye erfaring med begge nå.

Jeg syns IKKE maya er "svak" på modellering, jeg syns polyverktøyene er gode og mange nok. Max har flere verktøy og modifier stack, men jeg savner ingen av delene. Jeg syns Maya har en bedre respons enn Max på samme maskin, samt raskere oppstart. Dette er bare basert på litt enkel testing med enkle scener, vet ikke hvordan det blir med større scener.

Maya sine marking menus og hotbox gjør at du aldri trenger å bevege musepekeren noe særlig for å nå et verktøy eller en meny. Max har quad menus som er litt av samme prinsipp. Syns dette er litt mer velutviklet i maya.

Max har et bedre opplegg når det gjelder UV-relatert arbeid. Her mangler det litt hos Maya, men mye blir bedre med en gratis plugin eller to.

Jeg syns programmene er veldig like på karakteranimasjon. Maya har etter min mening en bedre workflow for rigging og skinning.

Jeg liker godt nodebruken i Maya. Man har veldig gode muligheter til å jobbe raskt og godt med noder og koble sammen attributter i Hypershade og Connection Editor. Vet ikke hva som er mulig nodemessig i Max, men syns iaffal dette med å koble sammen attributter var litt mer knot der. Føler kanskje at Maya gir deg litt mer tilgang enn Max gjør, særlig med funksjonaliteten i Hypershade hvor man kan slenge inn hva som helst og behandle det der.

Jeg vet ikke helt hvorfor Max funker bedre til spill enn Maya, men hører så mange si det at jeg må vel bare anta at det er en grunn til det.

Påstår ikke nå at Max er for nybegynnere eller noe, men vil si at Max mok kan være bedre for en begynner enn Maya er. Maya kan være litt rart å komme inn i til å begynne med, men når man skjønner tankegangen er det veldig forståelig og tilgjengelig.

Jeg syns folk (ikke i denne diskusjonen) generelt er altfor redd for å sammenligne programmer. Folk blir veldig defensive og hissige. Godt at det går an å ha en samtale om sånt her, selv om vi alle vet at mye av det samme kan oppnås i begge programmene, og at det dreier seg mye om hvilke behov du eller din bedrift har. Foreslår (som du sikkert har tenkt på for lenge siden) at du laster ned trial av det programmet du ikke har erfaring med, og bare tester litt.

Vet at Rune Spaans gikk fra Maya til Max en gang i tiden, kanskje du skal høre med ham hva han tror. Eller enda bedre, kanskje han kan kommentere her=)

[EDIT:] Ville bare ekspandere litt på dette med at max er enklere. Noen av tingene som er veldig lett å gjøre i max, som å lage fotometriske lys, er litt mer spesielt i Maya. Man må(såvidt jeg har forstått, begynner på dette neste uke..) først lage lyset man vil ha, for så å koble til en node som gjør lyset fotometrisk. Samme med kamera, man kobler til en node som endrer kameraet. Integreringen av Mental Ray er kanskje litt sterkere i max enn i Maya. Eksempel: Arch & Design i Max har funksjoner som mia_material_x (som i Maya tilsvarer dette materialet) ikke har innebygd. Jeg syntes dette var rart siden det er mental ray som står for dette materialet, til jeg fant ut at man må koble til en ekstra node for å få funksjonen. Eksempelvis round corners i shaderen. Jeg vet ikke hvorfor det er sånn. Kanskje noen kan forklare dette, men jeg antok det hadde å gjøre med at da slipper maskinen å tenke på dette attributtet når du ikke bruker det, så kobler du det bare til når du trenger det. I så fall foretrekker jeg Maya sin løsning, mens Max sin er mer intuitiv og enkel. Jeg for min del er ikke så opptatt av at ting er lett å lære, så lenge det funker godt når du kan det.

Gå tilbake til «3dsmax»