CAT - Er det heftig?

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
hardrock_ram
Sted: Kristiansand

CAT - Er det heftig?

Legg innav hardrock_ram » søn 25 sep, 2011

Er det noen som bruker CAT aktivt? Jeg har ikke helt skjønt hva som gjør det så fantastisk som Autodesk skal ha det til. Jeg har forstått at det er et riggeystem som er mye mer fleksibelt enn biped, og raskere å sette opp enn en custom rig bygget fra grunnen av. Slikt er selvsagt kjekt, men sett bortifra tidsperspektivet, hvilke muligheter kan CAT gi en rigg som ikke et custom oppsett med bones osv. kan gi?
if your not living on a killing ground, you better make your own

Strandli

Legg innav Strandli » søn 25 sep, 2011

Jeg er ingen animatør eller rigger, men CAT er fantastisk hvis alternativet er å lage en fra bunnen av med bones/bipeds :p

Det at det er raskere men også mer fleksibelt, som du nevner, er jo grunn til å juble i seg selv. Du velger hånda, og sier bare "jeg vil ha 5 fingre med 3 ledd hver", klikk, DONE.

Også er det jo procedural walk cycles osv, så det tar ikke så mye tid å få ordnet en enkel loop animasjon for å teste ut hvordan skinningen ser ut.
Så har du animasjon layers og annet snacks. Det er ingen "HOLY HELL, CAT!", men det er et fantastisk verktøy når du sammenligner til den gammeldagse måten, tenker jeg.

Trådstarter
hardrock_ram

Legg innav hardrock_ram » søn 25 sep, 2011

Jeg forstår at det er mer fleksiblet enn biped. Det holder å se EN demonstrasjonsvideo av CAT for å forstå det :P

Det jeg lurer på er om CAT gir muligheter som ikke vanlig rigging gir, hvis man ignorerer tidsbesparing og enkelhet?

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » søn 25 sep, 2011

Jeg ser på CAT som en slags extension til vanlige bones i Max. CAT har mange bra ekstra funksjoner som er veldig nyttige. Bl.a. du kan mixe FK og IK animasjon, automatisk plassering av beina på bakken, squash and stretch etc. Og ellers bare en del tools som gjør animeringen enklere. Nå har jeg ikke brukt det på mange år. Ikke siden før Softimage kuttet supporten til Max, så sikkert mye nytt også forsåvidt.

Biped og Character studio er i mine øyne kanskje det værste mølet som finnes i Max. Helt ok om du må gjøre noe kjapt eller for å sette en pose, men til animasjon er biped nærmest håpløst. Det aller værste er at man ikke engang får tilgang til kurvene i curve editor, men må stille på ease-in, ease-out tallverdier istedet.. Huff :)
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Trådstarter
hardrock_ram

Legg innav hardrock_ram » man 26 sep, 2011

Biped er ubrukelig ja. Gikk gjennom det en dag på Noroff, men fant det helt uinteressant.
Jeg så noen demonstrasjonsvideoer av CAT, og det så mye bedre ut.
Men skal man ha den ultimate riggen, så er det å bygge den helt selv som gjelder skjønner jeg ...

Strandli

Legg innav Strandli » man 26 sep, 2011

I en bransje hvor tid virkelig betyr penger, og deadlines er rundt hvert eneste hjørne, så er tidsvennlige funksjoner noe å rope hurra for. :p Kanskje ikke så spennende for oss som liker best de store nyhetene og "hoppene" i teknologi, men for de som lever av dette, så er nok CAT gull verdt, dersom det passer inn i de sin workflow.

Du må uansett gjøre mye arbeid selv, lage rigs og verktøy som passer din eller studioets workflow og setup. Så selv om du ikke bruker CAT-rigene, så er det mange verktøy i CAT-pakka som kan være nyttige. Det er veldig fleksibelt, så du kan bruke custom bipeds i CAT så vidt jeg vet. Animation layers og slikt er jo kraftig og et nyttig verktøy vedsiden av Max sine normale animasjonsverktøy.

Så om CAT ikke er noe å hoppe i taket for, så er det noen gode og viktige verktøy som noen ikke ville klart seg uten.
For oss som modellerer, så hopper vi ikke i taket av Bevel, inset og slike verktøy, men tenk hvor kjipt det hadde vært uten de! Jeg vet iallefall at Blender mangler noen sånne helt enkle verktøy som hadde gjort modellering mye greiere.

Trådstarter
hardrock_ram

Legg innav hardrock_ram » tir 04 okt, 2011

Strandli:

Selvfølgelig! ;)
Jeg forstår tidsbesparelsen hvis man bare skal ha en vanlig, generisk rigg. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg lurte på om det er noen helt spesielle features jeg ellers vil gå glipp av, og som jeg evt. kan integrere i en annen rigg.

Når jeg får vanlig rigging litt i fingrene, så kommer jeg nok til å se på CAT også ... :)

Gå tilbake til «3dsmax»