Diverse om speiling og transformproblemer

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Diverse om speiling og transformproblemer

Legg innav hardrock_ram » tir 14 jun, 2011

Da fant jeg etterhvert ut at speilingsverktøyet forandrer på transform-matrisen slik at den blir omvendt i aksen som speiles.
Speilet matrise i X-aksen: (matrix3 [-1,0,0] [0,1,0] [0,0,1] [0,0,0])

Spørsmålet mitt er først og fremst: Vil dette lage noen problemer under rigging og animasjon så lenge jeg kun skal holde meg i max?

Jeg får ikke vist transform-matrise til grupper. Jeg ser at hvis jeg speiler en gruppe, så vil hvert enkelt objekt i gruppa få en omvendt matrise.
Det må jo bety at gruppas transform-matrise IKKE er speilet? -Såvidt jeg har forstått så fungerer gruppa som en slags parent til hvert enkelt objekt. De kan jo tross alt animeres med keys hver for seg innenfor gruppa ...
Er antakelsene mine korrekt, og er det noe mer om grupper og speiling jeg bør vite?

Jeg vet at jeg først kan speile objekter, også resette transform med diverse metoder. Grunnen til at grupperinger er vitkig er fordi modellen inneholder veldig mange objekter som jeg gjør gruppeoperasjoner på.
Det er ikke mulig å resette transform på et enkelt objekt med "open" så lenge det tilhører en gruppe. Måten å løse det på er å skrive et script som fjerner gruppa, selecter alle objekter i gruppa, resetter transform, også lager en ny gruppe med samme navn som den gamle. Da må jeg bare finne maxScript-kommandoer for grupper av objekter.
if your not living on a killing ground, you better make your own

Trådstarter
hardrock_ram

Legg innav hardrock_ram » ons 15 jun, 2011

Ingen som har noe? Først og fremst lurer jeg på om speilingen vil forårsake problemer under rigging og animasjon. Hvis ikke, så er det ingen problemer :)

Brukeravatar

tassel
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tassel » ons 15 jun, 2011

hardrock_ram skrev:Ingen som har noe? Først og fremst lurer jeg på om speilingen vil forårsake problemer under rigging og animasjon. Hvis ikke, så er det ingen problemer :)

Jeg har det som en generell regel at mirror/symetri o.l. aldri er bra for en rigge prosess. Jeg collapser, reseter og passer på at alt er ok før jeg eventuelt starter med rigging.

Det kan godt hende at andre ikke har problemer med dette?

Brukeravatar

dboydesign
Moderator
Sted: Lillestrøm
Kontakt:

Legg innav dboydesign » ons 15 jun, 2011

litt usikker på akkurat hva du tenker på, men som tassel sier så ville jeg også ha kollapset det jeg kunne.

Men er ikke noe i veien med og f.eks speile riggen på armen eller beinet osv.. men derimot skalering av dummies og linking da til dummies ville jeg holdt meg unna. :)
3D/VFX Artist
Storyline Studios AS
Storyline Studios

personal:
WEBSITE

Brukeravatar

v@la
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Legg innav v@la » ons 15 jun, 2011

Min erfaring er at det som regel aldri er noe problem å speile så lenge man som overnevnt collapser det som kan + gjør speilingen før du setter opp ik-chains og lignende. Det MÅ ikke bli problemer hvis du ikke gjør det, men det er lettere for å fucke seg hvis du ikke gjør det ;)
3D Designer / Animatør
www.mediateam.no
www.3dvala.com

Trådstarter
hardrock_ram

Legg innav hardrock_ram » ons 15 jun, 2011

dboy: Transformasjonsmatrisen blir "omvendt" hvis man bruker speilingsverktøyet. (X-rotasjon = [-1,0,0] istedenfor det korrekte [1,0,0] når Y og Z har et positivt tall.) Bare det som er problemet :)

Da får jeg speile, resette transform og sette opp grupper på nytt på andre siden av modellen også da. Ingen som vet noe om hva som skjer med transformasjonsmatrisen til en spilet gruppe? Regner med at den ikke blir speilvendt, men skulle likt å kunne se det i MxS ...

Gå tilbake til «3dsmax»