Kranglete gjennomsiktighet i viewport på 3dsmax 2012

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Kranglete gjennomsiktighet i viewport på 3dsmax 2012

Legg innav hardrock_ram » tir 14 jun, 2011

Jeg får stadig problemer med gjennomsiktighet på polygonene. En del polygoner, gjerne de som tilhører visse konkrete objekter, blir gjennomsiktige på samme måte som backface cull. Problemet er at denne gjennomsiktigheten forsvinner når jeg velger objektet, pluss den ganske åpenbare feilen at det like ofte er forsiden av polygonene som er gjennomsiktige.

Jeg ser også at problemet forsvinner hvis jeg bytter til Direct3D viewport, altså vekk fra Nitrous. Problemet er at jeg brukte Direct3D i 2 min, og jeg fikk fullstendig flashback til Max2011 med bugs, clipping, lav hastighet og forsinkelse i viewport. Jeg vil helst slippe å gå tilbake dit ...

For å si det kort: gjennomsiktighet av polygoner i viewport har gått fullstendig bananas! Noen måte å fikse det på?
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

deific-X
Sted: Sola
Kontakt:

Legg innav deific-X » tir 14 jun, 2011

sleng på et grått material og juster opacity for gjennomsiktighet? Syns det er bedre enn alt-X da jeg selv kan velge hvor gjennomsiktig det skal være. hvis du holder på med et symetrisk objekt kan du også skru av symmetry mens du jobber.

danielodland

Legg innav danielodland » tir 14 jun, 2011

Trodde det her var snakk om at polygonene forsvant helt? Det er det du mener sant? Som ved backface cull?

danielodland

Legg innav danielodland » tir 14 jun, 2011

Er ikke sånne problemer ofte pga grafikkortdrivere? Det var mitt inntrykk iaffal, at dette var sånt som skjedde med oss som har gamingkort.

Brukeravatar

Misfortune
Sted: Norge, Kolbotn

Legg innav Misfortune » tir 14 jun, 2011

Jeg vet hva du mener Hardrock. Har whinet om det selv en stund nå. Det skal visst fikses med service pack 1 som kommer snart. Tingen du kan gjøre er bytte til shaded mode i viewporten :p

Trådstarter
hardrock_ram

misfortune: Det er slik i shaded mode også. Polygonene forsvinner ikke fullstendig, men viser kun wireframe. Hvis dette blir fikset i SP1 så får jeg vel være fornøyd da :P

Daniel: Jeg tror ikke det er skjermkortdriverne. Nettopp for å kunne luke ut slike problemer har jeg to like pcer, bortsett fra at den ene har Radeon 6950, mens den andre har Geforce GTX570. Det oppfører seg akkurat likt på begge.

Brukeravatar

Misfortune

Har du skrudd av illuminate med scene lights i viewport options (skru på illuminate with default lights)? Om det fortsatt skjer da vet jeg ikke.

Brukeravatar

Hvit_Ravn
Sted: Jørpeland/Stavanger

Legg innav Hvit_Ravn » tir 14 jun, 2011

Har oppleved det samme selv. Hvis okjektet som du har problemer med ligger inni en group, slett "group-boksen", da skal det ordne seg hvis det er snakk om den samme buggen. Etterpå kan du gruppere objektene på nytt..
Keep moving forward

Trådstarter
hardrock_ram

Misfortune: Det er ingen lys i scenen. Heller ingen materialer, bortsett fra at alle objekter har fått default grått materiale fra første material slot.

Hvit_ravn: objektene er ikke gruppert.

Ser ut til at jeg får vente på SP1 :P

Brukeravatar

Misfortune

Misfortune: Det er ingen lys i scenen. Heller ingen materialer, bortsett fra at alle objekter har fått default grått materiale fra første material slot.

Hvit_ravn: objektene er ikke gruppert.

Ser ut til at jeg får vente på SP1

Meeeh.

Trådstarter
hardrock_ram

Kom tilfeldigvis over noen poster med lignende problemer. Ser ut til at mange sliter med det samme, også folk som har Quadro. Det er vel rett og slett en bøgg :P

Brukeravatar

tassel
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tassel » ons 15 jun, 2011

Det er bare og bytte fra Nitrous driverene til noe annet, så forsvinner vel dette?

Nitrous er full i bugs for øyeblikket ja, det er forøvrig CS/CAT Også :wink:

Trådstarter
hardrock_ram

Legg innav hardrock_ram » ons 15 jun, 2011

Som nevnt, jeg overlever heller mitt nåværende problem enn å gå tilbake til "Max2011-viewport" (Direct3D)

Brukeravatar

Misfortune

Legg innav Misfortune » ons 15 jun, 2011

Gå tilbake til «3dsmax»