Enkel måte å slå av eller på texturer i viewport?

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins


Trådstarter
hardrock_ram
Innlegg: 1502
Registrert: ons 07 feb, 2007
Sted: Kristiansand

Enkel måte å slå av eller på texturer i viewport?

Legg innav hardrock_ram » søn 17 apr, 2011

Er det mulig å erstatte alle texturer med default gråfarge midlertidig? Viewport har en tendens til å bli tregere med alle texturene på ...

PS: Det er selvsagt en million tungvinte måter å gjøre det på, og det er fint mulig å skrive et skript for det. Jeg bare lurer på om det er noen enkel funksjon innebygget? :)
if your not living on a killing ground, you better make your own


danielodland
Innlegg: 985
Registrert: tor 21 mai, 2009

Legg innav danielodland » søn 17 apr, 2011

Vet ikke om det fins noen enkel metode i andre renderere, men i MR kan du gjøre følgende:

trykk F10, skift fane til "processing" og tick "enable" på "Material Override". Så lager du et default standardmaterial i din editor of choice, og lemper det over i "material" sloten i "material override" settingene, og velger "instance".

Også nyttig til AO, wire og clay pass.

Brukeravatar

krth8
Innlegg: 1070
Registrert: man 29 okt, 2007

Legg innav krth8 » søn 17 apr, 2011

Daniel:

Det hjelper han ikke med hastigheten i viewporten.

Tror det du vil ha her uten og slå av og på for mye shit er maxscript. Vi har det på jobb så skal ikke være så vanskelig og få til tror jeg.
Russia is not a country, it's a lifestyle...

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com


Trådstarter
hardrock_ram
Innlegg: 1502
Registrert: ons 07 feb, 2007
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » søn 17 apr, 2011

Stemmer, det er viewport jeg tenker på....

Jeg får titte på det selv siden hvis det krever et script :)
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

Teetime
Innlegg: 424
Registrert: man 01 mar, 2010
Kontakt:

Legg innav Teetime » søn 17 apr, 2011

skriv et script som skrur av preview på alle materialene. hvis ikke finner du vel noe på scriptspot=)
Petter Burhol
Produsent
Goldbox AS
www.goldbox.no


danielodland
Innlegg: 985
Registrert: tor 21 mai, 2009

Legg innav danielodland » søn 17 apr, 2011

Ok, trodde det var mindre krevende for maskinen om man hadde bare en tørr, ensfarget shader enn hvis man hadde masse maps og greier.

Du vil slå av "show X map in viewport"? Ok kan ingen triks som tar hensyn til valget du har på hver av de individuelt (hvis du har hardware på noen og software på noen), men hvis du har samme modus på alle kan du gjøre dette (funker iaffal i 2011):

Views> Show materials in Viewport as> din preferanse

Der kan du velge software med eller uten maps og hardware med eller uten maps.

Brukeravatar

krth8
Innlegg: 1070
Registrert: man 29 okt, 2007

Legg innav krth8 » søn 17 apr, 2011

Du kan også stille ned oppløsningen på bitmaps i viewporten. Da får du hvertfall sett teksturene dine i viewporten og se om ting macher og shit mens du jobber. Jeg syns alltd det er viktig og se highres i viewporten. Gjør det til det blir tungt så kjører du eventuelt ned etter det.

Eller bare kjør ut delene du vil teksturere og importer dem rett inn i modellen igjen når du er ferdig.
Russia is not a country, it's a lifestyle...



National Oilwell Varco



www.1kvisuals.com


Trådstarter
hardrock_ram
Innlegg: 1502
Registrert: ons 07 feb, 2007
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » søn 17 apr, 2011

Av en eller annen grunn funket ikke teknikken din daniel Texturene ble ikke borte. Litt rart ... Mulig den fjerner noen mer avanserte features på maps i viewport.
Jeg nevnte hastighet som en grunn, men det er mer behagelig å modelere også med bare grått materiale. Nå er det lite modlering som foregår etter teksturering som regel, så det er ikke verdens undergang, men hender man vil forandre på ting.
if your not living on a killing ground, you better make your own


saaro
Innlegg: 61
Registrert: fre 25 mar, 2011
Sted: Lillestrøm /
Kontakt:

Legg innav saaro » søn 17 apr, 2011

Hvilket program bruker du?
Jeg kjenner bare til Max 3ds, og der er det en knapp i materialer som gjør at teksturene vises eller ikke i viewport..


danielodland
Innlegg: 985
Registrert: tor 21 mai, 2009

Legg innav danielodland » søn 17 apr, 2011

Håper vi snakker om max ja, er vel på maxforumet nå ;)

Ja det var rart, hardrock_ram. Jeg testet med tre materialer, ett ensfarget med en bump (checker), ett med noisemap i diffusen og ett enkelt ensfarget. Funket på alle. Burde ikke være noe problem, begrensningen er imidlertid at du ikke kan ha hardwarevisning på noen og softwarevisning på noen, den forandrer det globalt. Tror jeg=)


saaro
Innlegg: 61
Registrert: fre 25 mar, 2011
Sted: Lillestrøm /
Kontakt:

Legg innav saaro » søn 17 apr, 2011

danielodland skrev:Håper vi snakker om max ja, er vel på maxforumet nå ;)


Sorry, er litt ny her inne, så ikke at det var ett eget forum for Max3d :P
"Show Standard map in viewport" var den knappen jeg tenkte på hvertfall :)

Brukeravatar

tassel
Innlegg: 3987
Registrert: man 26 sep, 2005
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tassel » man 18 apr, 2011

Her er et script som slår av og på Standard og Arch&Design matrerialene: "material, diffuse, bump og på igjen" :wink:

[spoiler]

Kode: Velg alt

rollout boxCreator "show maps in viewport" width:170
(   
   dropdownlist ddl1 "" items:#("Material", "Diffuse", "Bump", "Off") width:150 height:5 selection:4 align:#center
   radiobuttons rb1 "" labels:#("Selection", "All") default:1
   
   on ddl1 selected something do
   (
      local val = ddl1.selected
      
      local sel = if rb1.state == 1 then selection as array else geometry as array
      
      case val of
      (
         "Material" :
         (
            for i in sel do
            (
               if (classOf i.material == Standard or classOf i.material ==Arch___Design__mi) then
                  (   
                  i.material.showInViewport = on
                  
                  )
               else if (classOf i.material == Multimaterial) then
                  (
                     for b = 1 to b = i.material.numsubs do
                     (
                        if (classOf i.material.materialList[b] == Standard or classOf i.material.materialList[b] ==Arch___Design__mi) then
                        (
                           i.material.materialList[b].showInViewport = on
                           
                        )
                     )
                  )
            )
         )
         
         
         "Diffuse" :
         (
            for i in sel do
            (
               if (classof i.material == Standard and classOf i.material.diffuseMap != undefinedclass) then
                  (
                  i.material.showInViewport = on
                  showTextureMap i.material i.material.diffusemap on
                  )
                  
               else if (classof i.material == Arch___Design__mi and classOf i.material.mapM0 != undefinedclass) then
                  (
                  i.material.showInViewport = on
                  showTextureMap i.material i.material.mapM0 on
                  )   
                  
                  
               else if (classof i.material == Multimaterial) then
                  (
                  for b = 1 to b = i.material.numsubs do
                     (   
                     if (classOf i.material.materialList[b] == Standard) then
                        (
                           if (classOf i.material.materialList[b].diffuseMap != undefinedclass) then
                        i.material.materialList[b].showInViewport = on
                        showTextureMap i.material.materialList[b] i.material.materialList[b].diffusemap on
                        )
                     else if (classOf i.material.materialList[b] == Arch___Design__mi) then
                        (
                           if (classOf i.material.materialList[b].mapM0 != undefinedclass) then
                        i.material.materialList[b].showInViewport = on
                        showTextureMap i.material.materialList[b] i.material.materialList[b].mapM0 on
                        )   
                        
                     )
                  )
            )
         )
         
         
         "Bump" :
         (
            for i in sel do
            (
               if (classof i.material == Standard and classOf i.material.bumpmap != undefinedclass or classOf i.material ==Arch___Design__mi and classOf i.material.bumpmap != undefinedclass) then
                  (
                  i.material.showInViewport = on
                  showTextureMap i.material i.material.bumpmap on
                  )
               else if (classof i.material == Multimaterial) then
                  (
                  for b = 1 to b = i.material.numsubs do
                     (
                     if (classOf i.material.materialList[b].bumpMap != undefinedclass) then
                        (   
                        i.material.materialList[b].showInViewport = on
                        showTextureMap i.material.materialList[b] i.material.materialList[b].bumpmap on
                        )
                     )
                  )
            )
         )
         
         
         "Off" :
         (
            for i in sel do
            (
               if (classof i.material == Standard or classOf i.material == Arch___Design__mi) then
                  (
                  i.material.showInViewport = on
                  i.material.showInViewport = off
                  )
               else if (classof i.material == Multimaterial) then
                  (
                     for b = 1 to b = i.material.numsubs do
                     (
                     i.material.materialList[b].showInViewport = on
                     i.material.materialList[b].showInViewport = off
                     )
                  )
            )
         )
         
      )
   )

   
   
)
createDialog boxCreator style:#(#style_titlebar, #style_border, #style_sysmenu, #style_resizing, #style_minimizebox, #style_maximizebox)

[/spoiler]
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.


danielodland
Innlegg: 985
Registrert: tor 21 mai, 2009

Legg innav danielodland » man 18 apr, 2011

saaro skrev:
danielodland skrev:Håper vi snakker om max ja, er vel på maxforumet nå ;)


Sorry, er litt ny her inne, så ikke at det var ett eget forum for Max3d :P
"Show Standard map in viewport" var den knappen jeg tenkte på hvertfall :)


Jepp den knappen er grei nok men da må han fly inn og ut av materialeditoren og gjøre den prosedyren for hvert materiale i scenen. Den løsningen jeg nevnte er igrunn det samme, såvidt jeg kan se, men den gjør det globalt. men av en eller annen grunn funker det ikke hos ham.


catche
Innlegg: 63
Registrert: fre 05 jun, 2009
Sted: Sandnes

Legg innav catche » man 18 apr, 2011

måten til daniel fungerer fint for meg, brukern ofte da scener med 2mill+ polies blir tungt i viewporten


Gå tilbake til «3dsmax»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

cron