Hanging rope rig

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Hanging rope rig

Legg innav Tronotrond » fre 04 mar, 2011

En liten utfordring her jeg ikke helt klarer å vri hodet rundt.

Skal ha noen tau som henger ned fra en rigid box og ned til en annen som skal kunne veges opp og ned. Vil da at "tauene" skal se ut som de beholder samme lengde uansett hvor du plasserer sisteboksen.

Til nå har jeg brukt splines med tre punkter. Hvert endepunkt er linket til hver sin boks og midterste punkt er linket med position constraint og 50% weight til hver boks. Dette fungerer bra helt til riggen skal roteres. Dummyene med path constrait roterer bare rundt sitt eget pivot og dermed ender de på linje hvis jeg roterer 90 grader. Har prøvd å gruppe dem o.l., men det fungerer ikke.

Er det noen som har noen tips? Se bilder under for litt mer hva jeg mener.

Bilde
Bilde
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

artifushion
Sted: Norge
Kontakt:

Legg innav artifushion » fre 04 mar, 2011

Med tanke på tauet, har du vurdert å gjøre en cloth simulering av tauet? Da vil det holde samme lengde hele tiden.
http://eat3d.com/free/animating-chain-3ds-max
www.amvfx.com

Brukeravatar

oophus

Legg innav oophus » fre 04 mar, 2011

http://www.joegunn3d.com/WPblogoo7/archives/875

Denne karen her har gjort endel slike simulasjoner. Både med det pluginet jeg linker her, hvis ikke så har han endel eksempler på cloth simulasjoner som vil klare det du prøver på her.

Personlig ville jeg nok gått for en cloth sim som Artifushion sier.

hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » fre 04 mar, 2011

Kan du vise hvordan du gjerne vil roterè det? Ikke at jeg har noen løsning, men jeg er nyskjerrig allikevel ... :)
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

havards

Legg innav havards » fre 04 mar, 2011

Post en eksempelscene så man kan få teste litt : ). Jeg ville ha kanskje ha prøvd å sette working pivot til tauene i punktet som roteres.
02:14 Misfortune • hun skjuler så jævlig mye i smutthølet
http://folk.ntnu.no/havardsc/site/wordpress/

Brukeravatar

Trådstarter
Tronotrond
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » lør 05 mar, 2011

Vil helst slippe simuleringer. Vil ha dette til å fungere i viewporten mens jeg animerer, og ikke minst fint med muligheten til å gå inn og manuelt justere når det trengs.

Lagret vel aldri den scenen jeg postet bilder fra, men lagde en ny en her i farta. Oppsettet er samme som sist. Røde ringen i bunnen skal være root kontrolleren som flytter hele riggen. De to grå boksene kan du flytte på som du vil.

Hvis dere ser på dummyene i bunn av "tauene" fra top view og roter root kontrolleren 90 grader så ser dere problemet; Hvordan de beholder posisjonen sin og kun roterer rundt eget pivot-punkt.

Her er testscena, max 2010-format :)

http://dl.dropbox.com/u/1433814/hanging_rope.max
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX

Brukeravatar

havards

Legg innav havards » lør 05 mar, 2011

Hvis du går hiearchy-tabben og under link-info, huker av z-aksen på inherit rotation på hver av de tre dummyene så intersecter de ikke når du roterer kontrollern 90 grader.
02:14 Misfortune • hun skjuler så jævlig mye i smutthølet

http://folk.ntnu.no/havardsc/site/wordpress/

hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » søn 06 mar, 2011

Mulig det er jeg som ikke er helt på G, men må de hjelperne med 50% position constraint være linket i det hele tatt? Slik jeg forstår at du skal animere, så ser det ut til å fungere bedre uten. Blir lite fleksibel rigg da, det er jo en ulempe ...

En liten detalj: Kanskje lurt å sette position constraint til 50\50 av hjelperen på hver ende av den aktuelle kabelen, isteden for boksen. Det blir mer realistisk når du roterer på boksene da, og ikke så mye større problemer med intersections.
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

Trådstarter
Tronotrond
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » søn 06 mar, 2011

hardrock_ram skrev:En liten detalj: Kanskje lurt å sette position constraint til 50\50 av hjelperen på hver ende av den aktuelle kabelen, isteden for boksen. Det blir mer realistisk når du roterer på boksene da, og ikke så mye større problemer med intersections.

Hehe, se det, ja. Funket det og ganske logisk også! Tanken hadde bare ikke streifet meg :)

Gå tilbake til «3dsmax»