Del dine 3dsmax tips og triks!

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins


Trådstarter
3dhue
Innlegg: 4248
Registrert: tor 02 jun, 2005
Sted: Slemmestad
Kontakt:

Del dine 3dsmax tips og triks!

Legg innav 3dhue » tir 04 apr, 2006

Siden mange av oss sitter å ruger på fine triks kan det være kult med en sånn tråd!

Første tips.
Ved å trykke ctrl+N alle steder hvor det kan tastes inn tall får du opp kalkis! Numerical Expression Evaluator heter den.. Når du er ferdig med å regne trykker du "paste" og tallet blir oppdatert :D
Sist redigert av 3dhue den ons 26 apr, 2006, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar

l_o_s_b
Innlegg: 2263
Registrert: man 21 nov, 2005
Sted: Bergen

Legg innav l_o_s_b » tir 04 apr, 2006

Holde nede ctrl, alt, shift eller ein kombinasjon av desse + MB2 (mouse button 2/høgre muse knapp) for å få opp fleire menuer. Desse menuen kan som det meste anna i max endrest ;)

Høgre klikk på main toolbar for å komme inn i customise menuen raskere.

Brukeravatar

larsem8
Innlegg: 1506
Registrert: ons 09 nov, 2005
Sted: Kristiansand

Legg innav larsem8 » tir 04 apr, 2006

Hvis du skriver "r" foran tallet der du kan skrive tall, blir verdien du skriver lagt til/trukket fra den verdien som allerede sto der.

eks:

Si at du har en boks som har x-koordinatene 49,367.
Plutselig finner du ut at du vil flytte den 15,43 units i negativ retning. I stedet for å dra fram en kalkulator (eller numerical expression evaluator for den saks skyld) skriver du bare inn "r-15,43" og vips, boksen spretter til 33,937

Brukeravatar

noire
Innlegg: 5
Registrert: tir 04 apr, 2006
Kontakt:

Legg innav noire » tir 04 apr, 2006

*trykk 'i' når du modellerer/tegner og viewporten vil sentrere seg om fokus. Hold inne 'i' og viewport vil følge fokus

*Fangorn Layer Manager til de med store secener og mange lag http://www.fangornlm.com/index.html

*h-klikk enspinner for å sette den til laveste verdi

*lag grid-helpers med autogrid på og bruk deretter grid-view for å orientere deg riktig i forhold til faces.

*animer kamera i walk-through camera modus.

kommer ikke på fler nå :roll:


Trådstarter
3dhue
Innlegg: 4248
Registrert: tor 02 jun, 2005
Sted: Slemmestad
Kontakt:

Legg innav 3dhue » tor 08 jun, 2006

Bruk "hold" mellom lagringer. Hvis MAX kødder til fila under lagring eller detter og ødelegger fila kan du bare starte max på nytt og velge fetch og få alt tilbake fra når du trykka hold.
Kan være en lifesaver!! :)


fakey
Innlegg: 81
Registrert: søn 01 jan, 2006

Legg innav fakey » fre 09 jun, 2006

larsem8 skrev:Hvis du skriver "r" foran tallet der du kan skrive tall, blir verdien du skriver lagt til/trukket fra den verdien som allerede sto der.

eks:

Si at du har en boks som har x-koordinatene 49,367.
Plutselig finner du ut at du vil flytte den 15,43 units i negativ retning. I stedet for å dra fram en kalkulator (eller numerical expression evaluator for den saks skyld) skriver du bare inn "r-15,43" og vips, boksen spretter til 33,937


Hva er vel poenget med det når man kun trenger å høyreklikke på move ikonet så løser alt seg?

Brukeravatar

larsem8
Innlegg: 1506
Registrert: ons 09 nov, 2005
Sted: Kristiansand

Legg innav larsem8 » lør 10 jun, 2006

Hm, ja mulig det var et litt dårlig eksempel, pga offset-verdiene. Men det er ikke alle verdier som er transformasjoner, og da har man ikke den muligheten. Da kan det være greit å bruke r :)

Brukeravatar

larsem8
Innlegg: 1506
Registrert: ons 09 nov, 2005
Sted: Kristiansand

Legg innav larsem8 » lør 10 jun, 2006

view-taster:

Bruk musehjulet for å zoome inn og ut. Hold inne ALT for "finere" zoom.
Hold inne hjulet og beveg musa for å pane.
Hold hjulet+ALT og beveg musa for å rotere. Hold hjulet+ALT+SHIFT for å rotere i èn akse.


Cyberiusx
Innlegg: 21
Registrert: fre 05 mai, 2006

Legg innav Cyberiusx » fre 16 jun, 2006

Trykk, alt + x for å se gjennom en objekt mens du modellerer, veldig greit.

mulig det var ctrl + x :P

Brukeravatar

l_o_s_b
Innlegg: 2263
Registrert: man 21 nov, 2005
Sted: Bergen

Legg innav l_o_s_b » fre 16 jun, 2006

Cyberiusx skrev:Trykk, alt + x for å se gjennom en objekt mens du modellerer, veldig greit.

mulig det var ctrl + x :P

alt + x er rett, crtl + x er expert mode.

Brukeravatar

larsem8
Innlegg: 1506
Registrert: ons 09 nov, 2005
Sted: Kristiansand

Legg innav larsem8 » fre 16 jun, 2006

Cyberiusx skrev:Trykk, alt + x for å se gjennom en objekt mens du modellerer, veldig greit.

mulig det var ctrl + x :P


Det funker uansett om man modellerer eller ikke. Kan feks være greit når man rigger :)


unickars
Innlegg: 413
Registrert: tir 13 jun, 2006
Kontakt:

Legg innav unickars » lør 14 okt, 2006

space for å "låse" , open er ctrl + o , angle snap A ,
ctrl + z for å "undo" og ctrl + y
Bilde

Brukeravatar

Athidi
Innlegg: 3219
Registrert: tir 25 apr, 2006
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav Athidi » ons 28 feb, 2007

"O" for å skru av Bounding box når man roterer et kamera

(man slipper altså at modellen din blir til en dum box hver gang man roterer kameraet, man får se modellen mens man roterer)

"z" for å frame en modell/face/edge/vertex

1,2,3,4,5 for å velge mellom vertex/edge/border/face/element

f3 only wireframe, f3 only modell
f4 wireframe på modell

ctrl c : create camera.'

alt c : cut tool

tenkte jeg skulle nevne noen til :P

Brukeravatar

l_o_s_b
Innlegg: 2263
Registrert: man 21 nov, 2005
Sted: Bergen

Legg innav l_o_s_b » tir 10 jul, 2007

"x" for å skru av/på transform gizmo.


Daffy
Innlegg: 71
Registrert: tir 01 nov, 2005

Legg innav Daffy » ons 19 sep, 2007

"J" for å få av den he*****s bounding box'en. :)
"No, a merry Life and a short one shall be my Motto"

Pirate Captain Bartholomew Roberts


Gå tilbake til «3dsmax»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

cron