3DS max design layout.

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Aleks90
Sted: Nordland, Sortland
Kontakt:

3DS max design layout.

Legg innav Aleks90 » tir 27 aug, 2013

Heihå!
Et spørsmål om 3ds max design, er det mulig å få den til å fungere som vanlig 3ds max?
da mener jeg alle hotkeys og viewport og sånt. Merka så veldig stor forsjell mellom dem to.
Eller er det bare at 2013 versjonen er mye endret?

Brukeravatar

tassel
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tassel » tir 27 aug, 2013

Jeg slutta å bruke design versjonen etter 2012. Har det skjedd så mye? Trodde bare det var den lysanalyse greia som var i design? osv.

Brukeravatar

Trådstarter
Aleks90
Kontakt:

Legg innav Aleks90 » tir 27 aug, 2013

Husker på vanlig 3ds max, så var d sån at når du trykte på "z" så zooma den på selected i alle viewportene, gjør ikke det i design. og når jeg trykker "F3" setter han den rett i "realistic" shading i viewport i design, er litt irriterende, finner ikke ut hvordan jeg kan endre dette. Er jo bare sånne små pirk endringer, men blir litt tungvindt å måtte velge alle viewportene for å zoome til selected object osv.

Strandli

Legg innav Strandli » tir 27 aug, 2013

I Customize-menyen er det noe som heter "Custom UI and Defaults Switcher", her finner du noen forskjellige oppsett for hvordan Max oppfører seg mellom de forskjellige versjonene.

Men når det gjelder hotkeys tror jeg ikke det er Design som er vrien, men heller release-versjonen. Det pleier å være noen irriterende endringer mellom 2012/2013/2014 utgivelsene, og da må du knote litt mer for å få det mest mulig likt det du er vant til.

Kan for eksempel nevne at Caddies (value-sliders til modelleringsverktøyene slik som Bevel, Extrude etc) fikk noen uforståelige endringer. I 2013 måtte disse sliderne dras horisontalt for å endre verdi, i 2014 ble dette endret til vertikale slidere, bare for å motarbeidet muskelminnet ditt så mye som mulig.

Brukeravatar

Trådstarter
Aleks90
Kontakt:

Legg innav Aleks90 » ons 28 aug, 2013

I Customize-menyen er det noe som heter "Custom UI and Defaults Switcher", her finner du noen forskjellige oppsett for hvordan Max oppfører seg mellom de forskjellige versjonene.

Men vil dette ha noe å si på "zoom selected" i viewport?

Brukeravatar

tassel
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tassel » man 02 sep, 2013

Strandli skrev:
Kan for eksempel nevne at Caddies (value-sliders til modelleringsverktøyene slik som Bevel, Extrude etc) fikk noen uforståelige endringer.

Og i 2014 så kan vi slå av hele Caddies dritten (Heldigvis) :wink:

hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » ons 04 sep, 2013

Aleks90 skrev:

Men vil dette ha noe å si på "zoom selected" i viewport?

Nede i høyre hjørne kan man forandre default oppførsel ved å trykke og holde zoom-knappen. Videre er det instillinger i customize-menyen for knapper. Det kan hende du finner noe der.

Når det gjelder interface, så kan man fritt bytte mellom max og design på begge utgavene, som nevnt ovenfor.

2014 har også "enhanced menus". Her er menyene mer logiske og relevante. Jeg har endt opp med å bruke dem.

Til slutt må man alltid regne med å justere en del ting i interfacet når 3dsmax kommer i ny utgave. Autodesk liker å gjøre irriterende småforandringer som man må bytte tilbake for å få det slik man er vant til. Jeg har en liste med endringer jeg går igjennom for hver nyinstallasjon.
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

Trådstarter
Aleks90
Kontakt:

Legg innav Aleks90 » man 09 sep, 2013

Takker for hjelp! Gjorde livet lettere med zoominga :) Var igrunn det som plaga meg mest.

hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » tir 10 sep, 2013

NP :)
if your not living on a killing ground, you better make your own

Gå tilbake til «3dsmax»