Hvilken render motor er best/mest valgt?

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
nubbix

Hvilken render motor er best/mest valgt?

Legg innav nubbix » man 26 aug, 2013

Hva sier markedet, er det mental ray, Corona, osv. som er best, hvilken er din favoritt?
To Geeky To Be Cool, To Cool To Be Ordinary

Brukeravatar

EinarM
3D/VFX/Concept-artist
3D/VFX/Concept-artist
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav EinarM » man 26 aug, 2013

Vray

Brukeravatar

tarje.p
Sted: Nøtterøy
Kontakt:

Legg innav tarje.p » man 26 aug, 2013

Ja, jeg stemmer også for Vray.

Brukeravatar

Guilemo
Sted: Viborg, Denmark
Kontakt:

Legg innav Guilemo » man 26 aug, 2013

Vray brukes veldig mye i dag, og av helt klare grunner. Det en meget solid render engine. Mental Ray har jeg og brukt en del og den er fin om du kan optimalisere i den, men MR føles fryktelig utdatert.

Jeg bruker modo til freelanceoppdrag og personlige prosjekt hvor det kun er jeg som jobber på prosjekter, ettersom det har et preview system som er overlegent alt annet jeg har prøvd. Vray har og et preview system (Vray RT), men sammenligner man modo og RT er det bare ingen kamp; modo knuser RT.

That said, Vray mer avansert enn modo og passer bedre for store produksjoner.

Sjekk og ut Arnold. Jeg vet at flere og flere går over til denne enginen. Selv har jeg ingen erfaring fra Arnold, men jeg har hørt mye bra om den. Det er en brute force GI render-engine som visstnok spiser ser gjennom det meste.
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

henning.sanden[at]gmail.com

Brukeravatar

Trådstarter
nubbix

Legg innav nubbix » man 26 aug, 2013

Tittet såvidt på en showreal for Arnold, den så helt sinnsyk ut..
Tenker NVIDIA mental ray må duge enn så lenge siden prisen på Vray var staggende 8000 kroner ca. Og for en nybegynner som meg som fremdeles har mye å lære, ja så må jeg nøye med med de innebygde..

Noen som har brukt og kanaskje kan gi noen synspunkter på Corona a5 motoren da?
To Geeky To Be Cool, To Cool To Be Ordinary

Brukeravatar

v@la
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Legg innav v@la » tir 27 aug, 2013

Vray.. Men hvis du bruker 3dsmax så burde du sette deg inn MR først.. Da blir overgangen til vray bare enda bedre ;)
3D Designer / Animatør
www.mediateam.no
www.3dvala.com

Brukeravatar

tassel
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tassel » tir 27 aug, 2013

Nå er det en stund siden jeg brukte Corona, men da jeg testet den ut var den imponerende rask.
Jeg har brukt Mental ray på jobb siden 2008 (med unntakk av noen små egne prosjekter jeg har kjørt selv med VRay på min tidligere jobb) og jeg synes det er kjekkt at MR er innebygget i i 3ds max. Jeg får til ganske OK ting med den, men den er forferdelig treig sammenlignet med VRay mtp. resultatene.
Fikk endelig gjennom innkjøp av Vray lisenser på jobben og gleder meg til å gå over til den igjen når jeg starter til Mandag etter mange år med MR.

saaro
Sted: Lillestrøm /
Kontakt:

Legg innav saaro » fre 30 aug, 2013

Houdini renderen skal visstnok være ganske bra også. Mange VFX selskaper som bruker den tror jeg..
Stein Aarø
Daglig leder
Goldbox AS
www.goldbox.no

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » fre 30 aug, 2013

Arnold begynner å ta store andeler innen bransjen, men så langt fokuserer de kun på større studiokunder. Det finnes f.eks. ingen informasjon på websiden deres og tror de har et minstevolum på 5 lisenser ved kjøp. Prisen er også ganske stiv.

Antageligvis for å slippe horder av enkeltartister som trenger support :)

Snakket med Chaosgroup på EUE og Siggraph i år. For freelancere og mindre studioer vil jeg tro V-ray er beste alternativet.
V-Ray 3.0 som skal komme rundt jul har også nå fult fokus på Brute Force rendering. Bl.a. oppimot 3x kortere rendertid fra dagens versjon. Er såvidt jeg har blitt fortalt dette som har vært den store styrken til Arnold.
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

Guilemo
Sted: Viborg, Denmark
Kontakt:

Legg innav Guilemo » fre 30 aug, 2013

Tronotrond skrev:. Er såvidt jeg har blitt fortalt dette som har vært den store styrken til Arnold.

Jeg har ikke brukt Arnold selv, men den har kun brute force GI, som til gjenngjeld er mega-rask. Men jo, det er en brute force GI solution, og det er det.
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

henning.sanden[at]gmail.com

Brukeravatar

Rubenl
Sted: Steinkjer

Legg innav Rubenl » søn 01 sep, 2013

Mental ray funker helt greit til det meste. Har prøvd v-ray, og bortsett fra V-ray RT, og ganske mange gratis shaders på nett, så ga det meg ingenting.

Houdini sin render er også ganske mye brukt ja. Den heter Mantra, og jeg vet Storm Studios i Oslo blant annet bruker den, og jeg prøver selv å lære den for øyeblikket. Men houdini er mye værre å lære seg enn de fleste andre program da, og er ikke spesielt egnet for modelering. Ellers har du Arnold og Renderman som skal være veldig bra, men som jeg vet ganske lite om.
Corona har jeg sett ganske lite av, og har egentlig aldri sett noen grunn til å sjekke den ut heller.

Viss du er begynner så er det greit å starte med Mental ray eller V-ray.
V-ray er vel litt mer rett fram å lære enn Mental ray, men at den er raskere eller bedre er etter min erfaring bare tull.
Ruben André Lorås | Maya, Houdini, Mudbox

Brukeravatar

v@la
Kontakt:

Legg innav v@la » søn 01 sep, 2013

Hvis dette bare er tull så må du gjerne utdype hvilke erfaringer du bygger dette på? :)
3D Designer / Animatør

www.mediateam.no

www.3dvala.com

Brukeravatar

Rubenl
Sted: Steinkjer

Legg innav Rubenl » søn 01 sep, 2013

Av og på Mental ray i 4-5år og V-ray i et halvt. Har aldri kjørt en direkte test mellom dem, men av de jeg har sett så har har det alltid helt mot den rendern som personen som har laget testen har mest erfaring med. Mulig v-ray er litt raskere, men ingen "aha"-opplevelse.
For all del, klager ikke på v-ray, men syns Mentalray får litt ufortjent slakt iblant.
Begge er greie å starte med. V-ray kan nok være et bedre valg om man er grønn, og V-ray RT er knall når man prøver seg fram. MR er ikke dårlig, men har et dårlig rykte, og noen av dem fortjent.
Ruben André Lorås | Maya, Houdini, Mudbox

Brukeravatar

v@la
Kontakt:

Legg innav v@la » man 02 sep, 2013

Jeg synes mr funker bra til det meste, og siden det følger med 3dsmax så vil jeg anbefale å starte der. Det jeg mener gjør Vray bedre er en rekke funksjoner som ikke finnes i mr. I hvertfall ikke like intuetivt. Kan jo nevne noen; Muligheten til å se renderpasses rett i framebufferen. MUligheten til å legge ønsket lys i en liste for så å bare rendere dette lyset. Presample store scener (funker i mr også, men langt i fra like godt). Displacement modifieren er helt rå, ikke bare er den rå, men den er meget kjapp. Displcament i mr funker bra, men må tweakes i en uke først. Og rett ut av boksen så føles den en hel del kjappere.

Nå snakker jeg 3dsmax og ikka maya. :twisted:
3D Designer / Animatør

www.mediateam.no

www.3dvala.com

Redux
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg innav Redux » tir 03 sep, 2013

Vi kjører Vray etter å ha brukt en del tid med mr. Man kan få til like gode resultater med begge. Føler likevel at setup av shadere og render settings er lettere med vray.

Chaosgroup er gode på oppdateringer og de hører på feedback. Føler også at mr gjør scener mer ustabile i maya.

Vray har også bedre algoritmer for biased render. Distributed render i vray er også lettere å sette opp og fungerer i renderview og rt. Vi har også sett på mantra og arnold. Arnold er nok hakket skarpere på animasjon. Mantra er et godt alternativ om man kjører houdini.

Litt av erfaringene vi har hatt med div engines.

Gå tilbake til «3dsmax»