Viewport performance 3dsMax 2013

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Tronotrond
Innlegg: 3748
Registrert: lør 29 okt, 2005
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Viewport performance 3dsMax 2013

Legg innav Tronotrond » tir 28 aug, 2012

Er det noen som har kjørt noen benchmark-tester på 2012 vs 2013?

Er helt håpløst her :x
Både 2012 og 2013 er oppdatert med siste Product Update. Kjører en fresh install av Windows, Quadro 6000-kort og nyeste driverene.

Har to benchmarkscener jeg kjører et "benchmark-script" på. Den scrubber igjennom tidslinja og raporterer hvor lang tid den bruker.

Her fra en scene med en borreplatform, 17m polys:
2012 med Hyperthreading - Total Time 5.677 seconds
2012 ingen Hyperthreading - Total Time 5.87 seconds
2013 med Hyperthreading - Total Time 32.306 seconds
2013 Ingen Hyperthreading - Total Time 35.359 seconds

En scene med teapots, 10m polys:
2012 - Total Time 0.876 seconds
2013 - Total Time 4.333 seconds



En litt mer løs test med navigering i viewporten gir disse FPS'ene på teapot-scenen:
2012 - Realistic mode: 160 FPS
2013 - Realistic mode: 15 FPS

2012 Shaded Mode: 230 FPS
2013 Shaded Mode: 45 FPS




wtf... og vi var allerede misfornøyde med 2012. Trodde igrunn de fleste snakka om bedre eller like ytelse i 2013? Kan det være quadrokorta? Skulle gjerne sett noen sammenligninger med gamerkort.


Om noen andre vil teste så er scriptet jeg kjører her. Ikke noe veldig vitenskapelig metode, men det gir nokså sammenhengende resultater:
totaltime = 0

for i = animationrange.start to animationrange.end do
(
start = timeStamp()
format "frame number %\n" i
slidertime = i
end = timeStamp()
format "Processing took % seconds\n" ((end - start) / 1000.0)
totaltime += ((end - start)/1000.0)
)

format "Total Time % seconds\n" totaltime
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D


hardrock_ram
Innlegg: 1502
Registrert: ons 07 feb, 2007
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » tir 28 aug, 2012

Siden benchmarken er såpass enkel, så har jeg mistanke om et problem som kan få 2013 til å virke mye tregere: Hvis man har en tung scene med mye animasjon, så vil det første skiftet av frame (fra 0 til 1 for eks.) ta ekstremt lang tid. Jeg har ventet opptil 30 sekunder på det. Deretter går det stort sett like raskt som i 2012 (på øyemål).
Det er en irriterende bug i 2013 selvsagt, men det skjer heldigvis bare første gang man bytter frame etter å ha lastet en ny scene.
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

Molte
Innlegg: 217
Registrert: ons 26 nov, 2008
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav Molte » tir 28 aug, 2012

Kjører ekstremt dårlig her også (på quadro 4000)
Backface cull på objektene har langt mer å si for fps enn det det tidligere hadde.
- Kjetil Molteberg
Kemono.no

Brukeravatar

v@la
Innlegg: 2228
Registrert: tor 04 mai, 2006
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Legg innav v@la » tir 28 aug, 2012

kjører du med i realistic mode? Det burde være en vesentlig forskjell på dette vs shaded? Skulle jeg tro ihvertfall..
3D Designer / Animatør
www.mediateam.no
www.3dvala.com

Brukeravatar

Trådstarter
Tronotrond
Innlegg: 3748
Registrert: lør 29 okt, 2005
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » ons 29 aug, 2012

Faktisk statiske scener jeg har kjørt igjennom, og første frame har ikke tatt lenger tid enn de andre. Viewport performance'n er generelt bare ca 4 ganger tregere enn 2012.

v@la, testene er hovedsaklig gjort i shaded, men testet FPSen i Realistic også på teapot scenen.

Virker som flere har dette problemet, men lurer på om det er isolert til quadro-korta? Skal bruke dagen til å teste litt mere rundt dette. Skulle egentlig i møte med Autodesk i dag og håpte jeg kunne klage min nød til dem, men viste seg å være Inventor-folk som kom.
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D


3dhue
Innlegg: 4248
Registrert: tor 02 jun, 2005
Sted: Slemmestad
Kontakt:

Legg innav 3dhue » ons 29 aug, 2012

Er det en ide å laste opp modell som alle kan laste ned å teste på? Så kan vi sammenligne litt.

Brukeravatar

Trådstarter
Tronotrond
Innlegg: 3748
Registrert: lør 29 okt, 2005
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » ons 29 aug, 2012

Jau, kan slenge den opp når jeg er tilbake på jobb på fredag, men igrunn har jeg bare laget et array med teapots som har 64 itterations til jeg hadde rett i overkant av 10 millioner polys.
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

tassel
Innlegg: 3986
Registrert: man 26 sep, 2005
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tassel » tor 30 aug, 2012

Har du prøvd Direct3D og sammenlignet med Nitrous?
Etter hva jeg konkluderer med så er jo Nitrous mer basert på Gaming kort, Quadro kortene har jo bare blitt værre og værre på ytelse de siste årene.
Jeg holder meg unna 2013 enda etter problemene jeg hadde i starten når det kom.
2012 er blitt ganske ok nå bortsett fra endel småting her og der (for min del).


Gå tilbake til «3dsmax»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

cron