Smartere duplisering av objekter?

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Tormem
Innlegg: 885
Registrert: fre 02 nov, 2007
Sted: Olso
Kontakt:

Smartere duplisering av objekter?

Legg innav Tormem » tor 09 aug, 2012

Hei!

Jeg jobber på et prosjekt som inneholder en masse skilter, og lurer på om det finnes en enkel måte å duplisere opp disse på.

- Planes med UVW-mapping
- Image sequence i PNG med alpha plugget i Diffuse, Self Illum og Opacity

Nå gjør jeg følgende:

- Dupliserer formen som en copy, gir den nytt navn
- Flytter pivot til ene eller andre siden
- Dupliserer materiale
- Går inn i hver map-slot og velger ny tekstur-sekvens (to av dem er instanced)
- Gir materialet nytt navn
- Setter timing for når sekvensen skal starte

Noen tidsbesparende tips i forhold til dette?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.


3dhue
Innlegg: 4249
Registrert: tor 02 jun, 2005
Sted: Slemmestad
Kontakt:

Legg innav 3dhue » tor 09 aug, 2012

Du kan kjøre objektene som instance også kanskje. De kan fortsatt ha forskjellige materialer og pivots. Men da må du vel ha to forskjellige. En for skilt til venstre og en til høyre(hvis forskjellige).


hardrock_ram
Innlegg: 1502
Registrert: ons 07 feb, 2007
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » tor 09 aug, 2012

Ja, ellers er reference utrolig kjekt. Da kan du "instance" objektene opp til et visst nivå, så kan du legge modifier på toppen for å speilvende UVW. Hvilke modifiers som skal være individuelle og hvilke som skal være felles kan man forandre på som man vil.

En annen metode er å bruke flere map channels. Disse kan godt bakes inn i modellen slik at du slipper å ha en UVW-modifier i stacken. Da kan du tilpasse UVW-map etter hvert enkelt skilt, og samtidig ha alle de forskjellige settene med UVW-koordianter i alle objektene (opp til 99 stk.). Dette er selvsagt bare ett av tusen mulige bruksområder for map channels.

At man fort kan kutte ned arbeidet til 1\4 av man ellers ville trengt med litt fantasifull bruk av modifier stack, alle muligheter for duplisering av objekter, map channels osv. er ikke å overdrive.
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

Trådstarter
Tormem
Innlegg: 885
Registrert: fre 02 nov, 2007
Sted: Olso
Kontakt:

Legg innav Tormem » fre 10 aug, 2012

Takk for svar!!


Gå tilbake til «3dsmax»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

cron