Grei måte å rendre ut selvlysende objekter i et eget pass?

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Grei måte å rendre ut selvlysende objekter i et eget pass?

Legg innav hardrock_ram » tir 24 apr, 2012

I forbindelse med at jeg følger noen tutorials for Nuke, så skulle jeg gjerne hatt ut alle selvlysende objekter i en scene med sine naturlige farger i et eget pass. Dette er typisk materialer som har MR-materiale med glow i surface slot.

Den greieste løsningen jeg har kommet til er å rendre ut alle de selvlysende objektene i et eget pass, deretter ha et object_ID-pass til disse objektene som jeg kan bruke som alpha-kanal i Nuke. Dette er allikevel en smule kronglete.

Det jeg gjerne vil ha er et pass med de selvlysende objektene med sine naturlige farger og en tilhørende alpha-kanal, SAMTIDIG som at de selvlysende objektene som er bak andre objekter i scenen faktisk blir borte.

Dette ble litt kronglete forklart, men håper at folk forstår det :) Er det noen som har forslag til hvordan jeg bør gjøre dette?
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

Saberril
Sted: Oslo

Legg innav Saberril » tir 24 apr, 2012

bare skru ned alle settings utenom de som gir reflection / glow

og legg det på et eget render layer. så burde det vel gå?
Freelance 3d Artist

Brukeravatar

Sinx
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Sinx » tir 24 apr, 2012

Nå er jeg ikke Max bruker, men i maya, kan man lage ett nytt render layer, legge på en Lambert og sette den til "Black hole" på alle objekter som ikke er selvlysende, og så rendre ut dette passet.

Regner også med at max har ett render pass system. er det mulig å velge incandescence der?
Odd Smith-Jahnsen

http://smithjahnsen.com/

Trådstarter
hardrock_ram

Saberill: Alle materialer som ikke er glow skal jeg slå av mener du? Jeg kan jo bruke scene states til akkurat det ... I Nuke kan jeg kanskje bruke "screen" på lysene da, over laget med beauty pass?

Sinx: Det er akkurat slikt det er dårlige muligheter for i max ser det ut som. I tutorialen ble dette gjort, men har ikke funnet noen lignende i max. Det var et pass for self illuminance, men fikk ikke det til å funke med min scene.

Brukeravatar

Saberril
Sted: Oslo

Legg innav Saberril » tir 24 apr, 2012

Vil tro det skal funke og bare gjøre alle andre Materialer helt sort, sånn du bare får glowen på et eget pass, er iallefall det eneste jeg kan tenke på.
Da får du iallefall glowen I et separat pass.

Skal nok funke og screen det over, du må nesten bare prøve:) er ikke helt sikker på om det funker, men er jo verdt et forsøk.
Freelance 3d Artist

Trådstarter
hardrock_ram

Hmmm ... tenkte kanskje jeg kunne finne en litt elegant løsning på dette jeg da ... :P

Strandli

Legg innav Strandli » tir 24 apr, 2012

Det er et render-pass som heter "mr A&D Output: Self Illumination", da får du et pass med bare self-illumination, inkludert alpha. Gå på Render Setup, "Render Elements", "add..." og finn det passet du vil ha.

Jeg tror du må bruke Arch & Design shader for å kunne bruke dette da, men det burde ikke være noe problem.

Trådstarter
hardrock_ram

Jo, det er nettopp det. Min erfaring er at A&D tar lengre tid, samt kan lage støy. Vet ikke om det bare er jeg som har gjort noe feil, men det er grunnen til at jeg ikke har brukt det passet.
Men hvis dere mener at det er mulig å beholde kort rendertid uten støy med dette materialet, så kan jeg jo bytte ...

Strandli

Legg innav Strandli » tir 24 apr, 2012

Virkelig? Rart... Jeg har ikke hatt noe kjipe opplevelser med A&D, virker som det kraftigere alternativet mener nå jeg. Det har en del flere variabler å stille på, hvor default kan stå litt lavt, kan jo være der støyen kommer fra?

Men A&D er jo en MR-shader, så jeg forventer jo at de skal jobbe godt med hverandre.

Trådstarter
hardrock_ram

Legg innav hardrock_ram » ons 25 apr, 2012

Ja, jeg tror egentlig det samme jeg også ... Sikkert bare noe jeg har gjort feil. Uansett så liker jeg å bruke standard materiale, for jeg føler det er mest fleksiblet.

Forøvrig tror jeg at jeg gjør det slik som saberril sier: Jeg gir alt som ikke er selvlysende et helt mørkt materiale. Da fikk jeg på glow og alt jeg ville, og det gikk helt fint å legge det oppå beauty pass. Det eneste jeg ikke liker med den løsningen er at det er så lite elegant :P

Uansett, takk for hjelp fra alle. Jeg har ihvertfall en akseptabel løsning nå :)

Gå tilbake til «3dsmax»