RMB i Maya....hva gjør den??

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
danielodland

RMB i Maya....hva gjør den??

Legg innav danielodland » ons 01 jun, 2011

Halla, har et skikkelig noobespørsmål til Mayabrukere.

Hva gjør RMB-drag egentlig? Når jeg holder inne høyreknappen og drar så tegner jeg noe
som ser ut som en lasso-seleksjon, men det er ikke det den gjør. Skjønner ingenting, men
dette er sikkert noe man lærer første uken når man lærer maya.

Siden jeg først er igang med noobespørsmål, kan man spinne gjennom values i f eks channelboxen
eller attribute editoren? Altså f eks holde musepekeren over verdien man vil endre og spinne gjennom
verdier med musehjulet? Akkurat det funket ikke, men kan man gjøre noe tilsvarende? Vet at man kan merke
attributter og dra i viewporten med MMB.

Og bare så det er sagt, har leitet både på google og i mayadokumentasjonen. Såvidt jeg kan se kan man ikke
søke på museknappene i hotkey editoren heller. Eller kan man?

På forhånd takk =)

Brukeravatar

JørgenH
Admin
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: RMB i Maya....hva gjør den??

Legg innav JørgenH » tor 02 jun, 2011

danielodland skrev:Hva gjør RMB-drag egentlig? Når jeg holder inne høyreknappen og drar så tegner jeg noe
som ser ut som en lasso-seleksjon, men det er ikke det den gjør. Skjønner ingenting, men
dette er sikkert noe man lærer første uken når man lærer maya.

Jeg fikk inntrykk av at den lasso-kurven bare gir deg en pekepinn på hvilken retning du har flyttet musen, slik at du fort kan venne deg til å bytte mellom ulike sub object-moduser uten å måtte vente på at menyen skal dukke opp. Litt sånn som Sketchbook Pro bruker swipes for å hurtig bytte mellom verktøy.

Men når det er sagt, har jeg selv bare testet Maya på gøy, og har på ingen måte dukket ned i dokumentasjonen. :)

Brukeravatar

Tormem
Sted: Olso
Kontakt:

Legg innav Tormem » tor 02 jun, 2011

Hei! Sjekk tutorials for noobs, det er mange sånne småting man må ta inn og bli vant med først som sist. Høyre museknapp er hovedsaklig for å switche mellom moduser, og dette en en del av sentralmeny-systemet.

1) Lag en polygonkube
2) RMB over den (hold inne). Se at opp, venstre og høyre er verts, edges og faces. Dette bruker du mye når du modellerer.
3) Gå til edge mode, velg en edge
4) Hold nede ctrl, trykk og hold RMB. Dra til venstre ned og deretter til høyre ned. Du velger da "edge ring" og "to edge ring and split".
5) Gå tilbake til object mode
6) RMB og hold inne, velg et stykke ned i menyen "assign new material". Se at du får opp videre valg derfra.

Det er noen eksempler, jeg bruker RMB hele dagen når jeg modellerer :)

Trådstarter
danielodland

Legg innav danielodland » tor 02 jun, 2011

Takker for svar begge to.

Jørgen, tror du tenker på hotboxen og marking menus. De er gesture-basert, sånn at man ikke trenger vente på maya for å gjøre en endring i menyen.

Tormem: alt det der vet jeg om. Det jeg stusser på er hva som skjer når man gjør en RMB og drar/rmb-drag =) Da kommer det ikke en meny men en slags lassokurve. Hvis jeg slutter å bevege musen får jeg valg mellom "Complete tool" eller "select all". Prøv selv. Det er ikke nevnt i noen av tutorialene jeg har sett og har aldri sett noen bruke dette. Har aldri hørt/sett noen andre nevne det engang.

Takker igjen for respons=)

Trådstarter
danielodland

Legg innav danielodland » søn 05 jun, 2011

Tillater meg å bumpe denne fordi jeg tror noen her vet svaret på dette, og fordi jeg faktisk ikke finner ut av det med google og F1.

Merk at jeg snakker om RMB-DRAG og ikke rmb-menyen eller marking menus.

På forhånd takk! =)

Brukeravatar

christerb
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » man 06 jun, 2011

RMB-Drag streken er bare fjas. :) Det er det samme som som hvis du åpner
menyer. Indikator mellom der du trykker og musepekeren.

Trådstarter
danielodland

Legg innav danielodland » man 06 jun, 2011

heh...helt meningsløst altså?=) ok, takker for svar!

Brukeravatar

christerb
Kontakt:

Legg innav christerb » tir 07 jun, 2011

Ja, det er bare den markøren/streken som er på alle viewport menyer.

Trådstarter
danielodland

Legg innav danielodland » tir 07 jun, 2011

Ok nå ble jeg usikker på om vi er på samme side igjen.

Bare for ordens skyld, snakker ikke om denne:

Bilde

Men denne:

Bilde

[/img]

Brukeravatar

christerb
Kontakt:

Legg innav christerb » tir 07 jun, 2011

Jepp. :) Bruker Maya 2008 selv, så den ser litt annerledes ut, men regner med vi snakker om det samme RMB-drag streken ja. :)
Det er streken som dukker opp mellom der man førsttrykket og musepekeren når man bruker Marking Menus.

Trådstarter
danielodland

Legg innav danielodland » tir 07 jun, 2011

Ok, da er det på det rene=)

Gå tilbake til «Maya»