connecting edges

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
bonedaddy
Sted: knarvik

connecting edges

Legg innav bonedaddy » tor 31 mar, 2011

Heisann, får vel plage dette med dette også.

Jeg holder på å designe drømme huset, sikkert et års prosjekt men det får no være.

Det jeg prøver på nå er å lage en edge imellom toppen av en vegg og bunnen, slik at jeg kan få begynt med vinduer å slikt.

Jeg har prøvd å bridge, ved å selecte edgene oppe og nede, men ingenting skjer.
Jeg kan bruke insert loop, men da får jeg en del unødvendige verticies, or det kan gjør det litt mer komplisert å modellere senere, noe som jeg ikke ønsker.

I 3ds max så kunne man bruke en connect tool, er det noe sånt i Maya også?
The object of art is to give life a shape, shakespear

Fanzypantz
Sted: Trondheim

Legg innav Fanzypantz » tor 31 mar, 2011

split polygon tool eller insert edge loop er de to du kan prøve(Maya)
Kom arbeidslyst og treng deg på. Her skal du motstand finne. - Flåklypa

Andreas Halvorsen Tollånes - https://andreastollanes.wordpress.com/

Brukeravatar

Sinx
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Sinx » tor 31 mar, 2011

Hmm.. er ganske sikker på at bridge skal funke, hvis jeg forstår spørsmålet riktig?

Men du kan også teste apend to polygon tool, og se om det er hva du ønsker.
Odd Smith-Jahnsen

http://smithjahnsen.com/

Trådstarter
bonedaddy

funket greit med insert edge loop, vanskelig å få det det beint da.. er det en hotkey for det?

Bilde

Uploaded with ImageShack.us

Her ser jo du lettere hvordan jeg prøver å connecte edgene, kanskje det er en feil i fremgangs måten?
Får det ikke til å fungere uansett hvor få edges som er med..=/

Merkelig, append to polygon tool, funker heller ikke. Skjer absolutt ingenting.
Prøvde å begynne på et nytt prosjekt å bruke disse toolsa, men ingenting. Dette må da være en slags innstilling som gjør at det ikke går..?
Sist redigert av bonedaddy den tor 31 mar, 2011, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar

Sinx
Kontakt:

Ahh... jeg missforstod hva du prøvde på... sorry...

Jeg pleier og bruke Cut faces tool(hold inne shift for og snappe til vinkel) til dette, og deretter gå igjennom og slette overflødige edges... kjappeste måten for min del i allefall..
Odd Smith-Jahnsen

Trådstarter
bonedaddy

=D Det funker bra=D Takk skal du ha=)

Brukeravatar

Sinx
Kontakt:

:) Bare hyggelig.

-Odd
Odd Smith-Jahnsen

Trådstarter
bonedaddy

Click a boundary edge, then click to place new verticies.

Hva betyr dette?
Brukte en 5 min på å google, og sjekke hjelpefilen i maya, men skjønner ikke problemet:S

Off... Kanskje jeg skal bare begynne på basic tuts igjen, blir vel litt for dumt å spørre så ofte spm. Skal jo ikke plage dere her på forumet hehe...

Brukeravatar

Drakon
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg innav Drakon » tor 31 mar, 2011

blir vel litt for dumt å spørre så ofte spm. Skal jo ikke plage dere her på forumet hehe...

Er vel det forum er til så er bare å spør masse for min del. I noen tilfeller kan jo folk bli litt lei hvis man ikke klarer å skjønne noe etter maaange greie forklaringer, men det skal litt til..

Når det gjelder spørsmålet ditt nå så vil jeg bare si at for min del er dette litt vagt. I hvilken sammenheng kommer denne teksten "click a boundary edge.." opp? Er dette tekst som kommer opp som en type feilmelding når du skal gjøre noe eller er dette et utsnitt fra en tutorial?

Sleng inn så mye relevant info som mulig så vil det være mye enklere for oss andre å forstå akkurat hva problemet er :)
Don't let the fire fade!

Trådstarter
bonedaddy

Har du lest hele tråden?:)
Jeg kan summere:
Holder på med et prosjekt som skal til slutt være drømmehuset, no holder jeg på skallet, på bildet over ser du hvilken utfordring jeg er i. Jeg skal connecte de edgene men får det rett å slett ikke til. Det burde jo vært en smal sak. Jeg prøvde sinx metode, å bruke cut faces tool. Jeg fikk det til på et sylinder, for å teste. Men fikk det ikke til på veggen. Målet jeg prøver å oppnå ved å legge til flere edges i veggen er å kunne forme ut vinduer å slikt.
Har prøvd alle metodene i denne tråden, hvorav en av de funka. Men det er en svært tidskrevende prosess da det bør være nøyaktig.
Det som funket var: apend to polygon tool

ps: får denne opp når jeg skal bruke cut faces tool: Click a boundary edge, then click to place new verticies.
Sist redigert av bonedaddy den tor 31 mar, 2011, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar

Tormem
Sted: Olso
Kontakt:

Legg innav Tormem » tor 31 mar, 2011

Eksporter som OBJ og send objektet til meg med beskrivelse av hva som er galt, så kan jeg se på det om du vil. Vanskelig å tyde noe fra beskrivelser og wireframe-bilder.

tore.holmem (alfakrøll) gmail punktum com

Brukeravatar

Drakon
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg innav Drakon » tor 31 mar, 2011

Har du lest hele tråden?

jepp

ps: får denne opp når jeg skal bruke cut faces tool: Click a boundary edge, then click to place new verticies.

Var dette jeg mente med å være litt mer utfyllende når det gjelder spørsmålet, skjønner litt mer når du sier i hvilken sammenheng du får opp denne teksten.
Jobber ikke i maya så kan ikke si noe sikkert, men min gjetting sier meg at den teksten betyr at du først klikker på linja/vertexen du vil kutte fra og så klikker du på den neste linjen/vertexen som du vil kutte til.
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

Sinx
Kontakt:

Laget like greit en kjapp tutorial på min framgangsmåte.. er meget kjapp, spesielt hvis man har ferdige plantegninger og følge.

Bilde

Håper den hjelper noen.

-Odd
Odd Smith-Jahnsen

Brukeravatar

Tormem
Sted: Olso
Kontakt:

Legg innav Tormem » tor 31 mar, 2011

Hey, den var nyttig! Ikke dumt å ta utgangspunkt i plantegning.

Edit: Med ryddig geometri synes jeg bridge mellom to edge loops er raskere enn append poly når det gjelder å tette igjen hull mellom to flater. Kanskje bare en smakssak?

Trådstarter
bonedaddy

Legg innav bonedaddy » fre 01 apr, 2011

tror han gjorde det på den måten, fordi jeg ikke ville bruke edge loops;) Takk folkens for alt=) Skal teste det nu!=)

Ok får fremdeles bare opp click on a boundary edge, then click to place new verticies. Håpløst, når jeg trykker på edgen blir object bare selecta, ingenting annet. Objektet er allerede selecta med faces hvor jeg vil at kuttet skal skje, før jeg trykket på append to polygon tool. Jaja, får vel bare bruke edge tool, kan jeg slette edge/verticies jeg ikke skal bruke? Husker jeg gjorde det i 3dsmax men endte opp med en mesh som ble ødelagt:P

Gå tilbake til «Maya»