maya 2011 FBX export problemer

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
SteinArne

maya 2011 FBX export problemer

Legg innav SteinArne » ons 24 nov, 2010

Hei!

Sitter her og skal importere en karakter med animasjon til unity 3, og har da tatt ibruk FBX exporter.

vi har brukt fbx exporteren før på statiske objekter, hus osv. Men nå skal vi jo ha inn en karakter og da kommer følgende problemer:

Idet jeg skal "teste" exporten, så kjører jeg en import i maya 2011... og da står riggen i seg selv der den skal være mens
kroppen står i "origo".
Når jeg trykker play, så går animasjonen på selve "hjelpe meshen"(som du bruker for fot, hender osv), men selve riggen i seg selv står iro.

mesh'n står i T-pose, mens riggen står i første keyframe(frame 10), hvor da "idle char" er for oss.

er det noen som kan hjelpe med en "sjekk liste" fra a-å om hva du må tenke på her når du skal gjøre dette...eller har noe andre tips om hvordan få dette til å fungere?

mottar alle tips og triks med den største takk :)

Brukeravatar

Saihtam
Sted: Sunde, Kvinnherad, Hordaland, Norway

Legg innav Saihtam » ons 24 nov, 2010

Eg og nokon andre i klassen lagde ein FPS i fjor i Unity der eg stod for rigging og animering. Slik me gjorde det var at du har ei fil som er i den posen du vil, utan noko animasjon i det heile tatt. Lat oss kalle den Karakter.fbx. Så blei animasjonane eksportert ut. Då gav me dei eit namn som tilsvarte animasjonen. Run ville då bli Karakter@Run.fbx. Fordelen med å bruka Karakter@(animasjonen).fbx er at Unity då forstår at denne animasjonen skal på Karakter.fbx. Då kan du enkelt bytte animasjon på Karakter.fbx i inspector. Noko som du må gjera, det måtte me, var å bake ut animasjonen til jointsa om du har IK i riggen din.

Korleis har du gjort det eigentleg? Har du animert karakteren og deretter eksportert den ut for så å importere den inn i Maya for å testa?
Mvh
Saihtam

Trådstarter
SteinArne

Legg innav SteinArne » ons 24 nov, 2010

vi gjør animasjonen, så exporterer vi... så når vi tok den inn i Unity 3, så fikk vi den "feilen" som jeg har skrevet, mesh'en er i origo eller inni bakken, og den gjør igennting...

når jeg da faktisk importerer den fbx'n til maya... så får jeg akkurat samme feilen, derfor jeg sa jeg importerte den tilbake til maya :P

Gå tilbake til «Maya»