Ocean/boat interaction - anyone??

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
miranda
Kontakt:

Ocean/boat interaction - anyone??

Legg innav miranda » tor 18 nov, 2010

Jeg har en robåt som skal kjøre avgårde på vannet, og nå prøver jeg å vri hodet mitt rundt problemet med å la den ligge dypt i vannet og samtidig ikke fylles med vann. Er det noen som har noen triks???

Brukeravatar

oophus

Legg innav oophus » tor 18 nov, 2010

reactor/nvidia physx? Bare lage en broxy objekt, så linke båten til den og la proxy objektet ta seg av simulasjonene?

Trådstarter
miranda
Kontakt:

Legg innav miranda » tir 07 des, 2010

reactor/nvidia physx? vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener... uansett må jo havet skjønne at båtens innside ikke skal fylles med vann... det skulle jo vært en eller annen "container" som kunne definert et område som "ikke en del av havet". Om det gir noen mening... Hadde jeg brukt partikler så hadde de jo kunne lagt seg pent rundt båten, men jeg ser det ikke meningsfylt å prøve å lage et hav med bare partikler i maya...

Brukeravatar

krth8

Legg innav krth8 » tir 07 des, 2010

Nå har ikke jeg prøvd det oophus sier, men du kan også prøve dette med feks realflow?

er en 30 dagers trial på hjemmesiden dems.

http://www.realflow.com/

Om du skal gjøre det veldig enkelt så kan du lage et stort plane med grei polycount kutte ut et hull og forme det etter båten så rett og slett bare flytte hele greia og ha et displacement map som animeres motsatt vei.

Det har jeg ikke testa selv da, men ta en titt på realwave i realflow om du skal prøve det. er rimelig enkelt.
Russia is not a country, it's a lifestyle...

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

Trådstarter
miranda
Kontakt:

yes, realflow er dødsfett!! men rimelig heavy i forhold til oceanshaderen i maya. Har tenkt at noe kanskje kan plugges inn i transparency, men skjønner ikke helt hva - noe som kan registrere hvilken del av havet som er inni båten og gjøre dette transparent. men som sagt - jeg har snart vridd hodet mitt trill rundt!

Brukeravatar

JørgenH
Admin
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav JørgenH » tir 07 des, 2010

noe som kan registrere hvilken del av havet som er inni båten og gjøre dette transparent.

Det går an å bruke videofiler istedet for bitmaps, noe som kan bety at du kan animere en gråtone-maske til båten som sørger for displacement&opacity til vannet? Jeg kan bare Max, men er temmelig sikker på at dette er vanlig i Maya også.

Trådstarter
miranda
Kontakt:

tja..noe sånt. men finner ikke ut hvordan - hva gjør du i max, legger forskjellige shadere på henholdsvis vann og båt??

Brukeravatar

JørgenH
Admin
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg innav JørgenH » tir 07 des, 2010

Jeg ville animert en sort båtfasong på hvit bakgrunn i f.eks After Effects, for så å bruke denne videoenfilen som displacement map til vannoverflaten. Båtfasongen, eller båtmasken om du vil, bør være godt blurret, og hvis jeg hadde tenkt å bruke displacement for å lage bølger, ville jeg kombinert begge disse i videofilen.

Men dette har jeg aldri gjort før. Jeg har brukt Realflow en god stund, og syns Realwave fungerer veldig bra til akkurat dette. Realwave'n kan også eksporteres til Max/Maya/+++. :)

Brukeravatar

havards

Legg innav havards » ons 08 des, 2010

Den enkleste måten er vel å blodtesselere vannet, adde en vol.select og velge select by object, velg båten som objekt. Add så en deleteMesh-modifier på toppen. Viktig at du lager en usynlig mesh - i.e opacity = 0 - der innmaten av båten er og attacher den til båten slik at det inne i båten blir selektert av vol.select-modifiern.

Legger ved en knallkjapp test, litt modifisert. La på en ekstra vol.select som velger meshen rundt båten og tesselerer denne ekstra slik at kanten rundt båten blir smoothere, deretter sendes seleksjonen oppover stacken og du kan fortsette slik forklart over.
Bilde

Edit piaf: Ser nå at dette ligger i maya-forumet, trodde det var 3dsmax da jeg leste at noen nevnte reactor/physx. Du kan sikkert gjøre det samme i maya, men maya har ikke max sin glorious modifierstack!
02:14 Misfortune • hun skjuler så jævlig mye i smutthølet
http://folk.ntnu.no/havardsc/site/wordpress/

Trådstarter
miranda
Kontakt:

Legg innav miranda » tor 09 des, 2010

Jepp - akkurat sånn:) men noe slikt er ikke å finne i maya, desverre - det er vel strengt tatt bare en displacementshader på en helt vanlig nurbs-plane som gir hav-effekten.

Nøkkelen er nok transparency-noden...

Gå tilbake til «Maya»