Del dine Maya triks

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Sinx
Innlegg: 366
Registrert: fre 24 mar, 2006
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Del dine Maya triks

Legg innav Sinx » tir 04 apr, 2006

Hvis absolutt 3ds folka skal ha sin triks tråd, så lager eg en for maya :P

Her kommer verdens beste custom hotkey i maya (kan gjerne overføres til max også?) Denne hotkeyen gjør at når man holder inne valgt tast, så smoothes valgte objekter, og når man slipper tasten, så går den tilbake til low poly...

gå til Window - settings/prefrences - hotkeys...

under categories, velger du User.

velg New, og kall den for HotSmooth, og under command, skriver du inn:

SmoothPolygon;
select -cl ;

og velg accept.

Velg New en gang til, kall den for HotSmoothUndo, og skriv inn:

Undo;

deretter velger du HotSmooth, Assign new hotkey til | (ligger over tab ;) ) ingen modifier, og Direction til press.

Så velger du HotSmoothUndo, Assign new hotkey til | , ingen modifier, og direction til Release..

og tadaaa, du har verdens beste hotkey...

bra greier ;)
Odd Smith-Jahnsen

http://smithjahnsen.com/

Brukeravatar

christerb
Innlegg: 3256
Registrert: man 24 apr, 2006
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » ons 03 mai, 2006

Her var det jo massivt med svar. :)
Nice hotkey Odd. ;)

Det er masse småtriks man stadig kommer frem til, men det er ikke alltid
like lett å skrive en rask og sammenfattet forklaring.

En veldig enkel, men akk så effektiv, sak når man bruker Mayas Bend
Deformer er å skrive en bitteliten expression på Curvature for å få den
til å bøye 360 grader. (Bare å skrive 360 ville jo ha vært for enkelt. ;) )

Det er koden som er interessant, så hvis du vet hvordan du applyer en
deformer og legger til expressions trenger du bare lese i det markerte
kode-feltet nedenfor. :P

- Velg Objektet du vil deformere.
- Deform -> Create Non Linear -> Bend.
- Under Inputs på objektet (i Channelboxen eller Attribute Editoren) velg
bend1. (Eller hva din deformer heter. :P)
- Trykk på Curvature og deretter høyreklikk og hold inne. Velg
Expressions...
- Skriv så inn følgende expression:

Kode: Velg alt

bend1.curvature = deg_to_rad(180);


(erstatt "bend1" med det din bend deformer heter så klart :) )

- Se hva du har prestert, gi deg et velfortjent klapp på skuldra og len deg
tilbake mens du nyter hvert sekund.
- Ferdig. :)

Brukeravatar

Trådstarter
Sinx
Innlegg: 366
Registrert: fre 24 mar, 2006
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Sinx » tor 04 mai, 2006

hehe... ja, hadde vært for lett å skrive inn 360... og man kan jo ikke gjøre ting enkelt i maya... er jo ett high end app :P

Og all cred til deg for hotkeyen eg posta ja :)
Odd Smith-Jahnsen



http://smithjahnsen.com/

Brukeravatar

christerb
Innlegg: 3256
Registrert: man 24 apr, 2006
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » tor 04 mai, 2006

Neida! Det er ikke jeg, men multe som kom frem til den. :)
Jeg bare utarbeidet, samt videreformidlet den. :)
Menneh.. nok snakk, mere tips.

Brukeravatar

Pietas
Innlegg: 1412
Registrert: søn 16 apr, 2006
Sted: London

Legg innav Pietas » fre 05 mai, 2006

alt+b for å skifte farge i viewporten.

ctrl+space for å maksimere viewporten (ps! anoying bug). når du ctrl+spacer tilbake til standard, så velger den å vise alt du har skjult f.eks toolbaren).

under window>rendering editors og Shading group attributes.., så åpner man attribute editor med shaderen til objektet man jobber på. lag en hotkey for den!

alt+v for å spille av filmen.

høyreklikk på tidslinjen og velg playblast for playblast.


Legger ut helt helt basic ting. alltid moro når man har jobba i maya i 100år og gått glipp av noe helt grunnleggende. Min erfaring i det minste ^^


gozzer
Innlegg: 20
Registrert: lør 06 mai, 2006
Sted: Melbourne, Australia

Legg innav gozzer » ons 17 mai, 2006

Pietas skrev:ctrl+space for å maksimere viewporten (ps! anoying bug). når du ctrl+spacer tilbake til standard, så velger den å vise alt du har skjult f.eks toolbaren).


Det er ingen bug, for default kommandoen Ctrl+Space er å toggle all UI av og all UI på. Det er en kommando som heter noe med "restore", som henter opp kun de menyene du hadde fra før. Etter mye om og men fikk jeg til å toggle mellom skjule alt og vise kun det som var synlig, via samme knapp.

Anyway, jeg er rykende fersk i Maya, og det som virkelig gav meg en aha-opplevelse var høyreklikk-menyene. For et objekt finner man mye snacks ved å holde høyreklikk inne (alene, eller sammen med Ctrl eller Shift). Etter hvert som man blir dreven, slipper man å vente på at menyene tegnes - man kan bare dra pekeren i retning av den knappen man ønsker (og husker hvor befinner seg). Veldig uvant interface, men veldig kraftig.

Så, space- og høyreklikk-menyer er vel "tipset" mitt, selv om det nok er uhyre basic for de fleste.

Ellers er det veldig kjekt med hotkeys. Hva man binder og hvilke taster man bruker er jo veldig individuelt, så det lønner seg å bare reke rundt i Window>Settings/Prefs>Hotkeys en stund. Den første hotkeyen jeg laget tror jeg var å binde "g" til å toggle grid av og på. Jævlig irriterende den griden når man ikke driver med smådetaljer ;)

Brukeravatar

Trådstarter
Sinx
Innlegg: 366
Registrert: fre 24 mar, 2006
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Sinx » ons 17 mai, 2006

gozzer skrev: Den første hotkeyen jeg laget tror jeg var å binde "g" til å toggle grid av og på. Jævlig irriterende den griden når man ikke driver med smådetaljer ;)


Håper for guds skyld at du da har assigna repeat last action til en anna hotkey....
Odd Smith-Jahnsen



http://smithjahnsen.com/


gozzer
Innlegg: 20
Registrert: lør 06 mai, 2006
Sted: Melbourne, Australia

Legg innav gozzer » tor 18 mai, 2006

Sinx skrev:Håper for guds skyld at du da har assigna repeat last action til en anna hotkey....


Jeg har den på Ctrl+<, men må innrømme at jeg ikke bruker den veldig ofte. Siden du har stor forkjærlighet for den, bør jeg kanskje endre på det :-)

Brukeravatar

christerb
Innlegg: 3256
Registrert: man 24 apr, 2006
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » tor 18 mai, 2006

gozzer skrev:
Sinx skrev:Håper for guds skyld at du da har assigna repeat last action til en anna hotkey....


Jeg har den på Ctrl+<, men må innrømme at jeg ikke bruker den veldig ofte. Siden du har stor forkjærlighet for den, bør jeg kanskje endre på det :-)


Det skal jeg love deg. :D

Brukeravatar

Esekiel
Innlegg: 684
Registrert: fre 16 mar, 2007
Sted: Kongsberg/Hønefoss

Legg innav Esekiel » ons 16 mai, 2007

G Knappen er sannsynligvis den jeg bruker mest på hele keyboardet mitt tror jeg :P Hvis den går i stykker så dør jeg:P God bless it! :P
Tenkte jeg skulle prøve å få noen av dere her på msn, slik at vi kan dele kommentarer, og få/gi fortløpende hjelp, så er bare å legge meg til.
<----------
Hvor mange ganger må man smoothe en firkant for å få en perfekt sphere?

Brukeravatar

Athidi
Innlegg: 3219
Registrert: tir 25 apr, 2006
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav Athidi » ons 16 mai, 2007

den hotkeyen lærte jeg hos Filmkameratene av mikademus en gang i tiden :) den er sweet.
men jeg hadde tatt med meg hele kommando linja til smoothen i tilfelle du vill skru av "keep border edge" eller division 1 opp til 2 eller noe..

av default står keep border edge på.
den er fin å ha av tar jeg ikke feil.
The right man in the wrong place can make all the difference in the world Mr.Freeman.

So, wake up, Mr. Freeman. Wake up and smell the ashes.
_________________

Brukeravatar

christerb
Innlegg: 3256
Registrert: man 24 apr, 2006
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » tor 17 mai, 2007

Det er det man gjør i option box'en det Øyvind. Denne, og den Odd skrev
henter informasjon derfra.


press:

performPolySmooth 0;
select -cl;


release;
undo;

Brukeravatar

Kelemvor
Innlegg: 1221
Registrert: man 19 jun, 2006
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » tor 17 mai, 2007

Er det ikke sånn at man ikke bør ha undo i sine script? ;)

Jeg skrev en slik funksjon på skolen når jeg lærte bort MEL som ikke bruker undo, men som fungerer på akkurat samme måte..

Kan se om jeg får gravd den frem..

Brukeravatar

christerb
Innlegg: 3256
Registrert: man 24 apr, 2006
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav christerb » tor 17 mai, 2007

Stemmer det, men dette er en VELDIG ENKEL hotkey for å toggle smoothing.. :P Som tar under 1 minutt å sette opp...
Blir jo som å gjøre det manuelt.. dvs. copy/paste fra script editoren.
Billig løsning, men det fungerer som bare det.
Har aldri, bortsett fra ved UV mapping hatt problemer med undo.
(masse UV tweaks som forsvinner noen ganger hvis man gjør en undo.)
Skrev et script på det som lagret smooth nodene i en string array og
slettet de etterpå, men glemte å lagre det ut, og har formatert siden, men
har ikke hatt behov for det siden heller..

Skulle jeg ha laget et ordentlig script ut av det hadde jeg addet mer funksjonalitet også, men det enkle er ofte det beste, og det fungerer
brillefint for meg med måten jeg jobber på, så jeg ser ingen grunn til å
bruke noe annet til denne funksjonaliteten.

Brukeravatar

Kelemvor
Innlegg: 1221
Registrert: man 19 jun, 2006
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Kelemvor » fre 18 mai, 2007

Scriptet jeg skrev hadde til sammen 6 linjer, så det gikk jo ganske fort å skrive det også.. Og det fungerer på samme måte som du forklarer.. Synes det er en bedre løsning.. Er som i gamle dager når man hadde goto.. Den var der, men skulle aldri brukes.. ;)


Gå tilbake til «Maya»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron