Walkcycle

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
mr X
Sted: Stabekk

Walkcycle

Legg innav mr X » søn 07 feb, 2010

Hey!

Her kommer nok det dummeste spørsmålet noen gang spurt på dette forumet:
Jeg holder på med en kort animasjon der hvor jeg skal ha en karaketer som skal gå et lite stykke, dermed har jeg laget en kort walkcycle. Det jeg lurer på hvordan jeg skal få karakteren til å gå fremover? Finnes det en måte gjøre dette uten å måtte key'e hvert eneste skritt?

(Karakteren er rigget med Full Body IK)

Må også beklage at dette er litt dårlig skrevet på grunn av at jeg ikke aner hva jeg holder på med :roll:

Brukeravatar

severin
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav severin » søn 07 feb, 2010

Du kan loope animasjonen. Hvis du animerer at han tar et komplett skritt, og bare "cycler" curvsene pre og post infinity i graph editoren, så vil karakteren gjøre det samme om igjen uendelig. Bare pass på at første og siste keyframe du har er helt like, bortsett fra at main-controlleren er flyttet så han er nøyaktig et skritt lenger fram. (Edit: og føttene må også flyttes fram)
:)
<a href="http://3dartist.no">3D Artist</a> - <a href="http://gimpville.no">Gimpville</a>

miranda
Kontakt:

Legg innav miranda » søn 07 feb, 2010

dersom din walkcycle er helt smooth og fin - og symmetrisk - og dersom kurven er helt lineær så lenge foten er i kontakt med underlaget, er det bare å keye hele figuren fremover - er du med?? altså om du har 25 frames så setter du en key på frame 1 og en på 25. Det krever litt prøving og feiling, men dersom walkcyclen din er bra burde det fungere. Men joda, det KAN være du må keye alle 25 framene... sett isåfall en locator v tuppen av ene foten og key etter den. Har du gjort dette gjør du som skrevet ovenfor og bruker post-infinity.

Hallelulja - he can walk!!

Brukeravatar

Trådstarter
mr X
Sted: Stabekk

Legg innav mr X » tir 09 feb, 2010

Tusen takk begge to! =D>

Tror jeg skjønner hva du mener miranda, men får dessverre ikke "testa" da før neste uke...

Et av mitt livs store mysterier er løst :wink:

Gå tilbake til «Maya»