3D Paint Tool

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
Seb-LB
Sted: Falmouth
Kontakt:

3D Paint Tool

Legg innav Seb-LB » tir 18 des, 2012

Hei og god Jul alle sammen!

Jeg jobber for tiden med et prosjekt på universitetet mitt hvor vi har laget karakter som trenger tekstur. Personen som skal jobbe med teksturen liker å jobbe med Maya's verktøy "3D Paint Tool" for generell fargelegging men så bruke Photoshop for å fikse tekturen etterpå. Dette fungerte fint når vi hadde hele karakter i 0 - 1 "UV range". Men vi måtte forandre dette pga. at vi ikke fikk nok detaljer i fjeset av karakteren.

Vi flyttet derfor UV'ene slik at kroppen hadde en "UV-range" 0 - 1, og hodet hadde "UV-range" (-1)-1 (se bilde).

Bilde

Det dessverre ser det ut som at "3D Paint Tool" ikke funger med UV set som er (-1)-1. Er det noen som vet hvordan vi kan få dette til å fungere slik at tekstur personen kan jobbe slik hun har gjort tidligere? evt. om det er noe scripts el. som vi kan bruke for å kunne fargelegge karakteren i Maya?

Brukeravatar

Howii
Sted: Oslo

Legg innav Howii » tir 18 des, 2012

Har aldri hørt om noen som har brukt det toolet til noe fornuftig før. Har det kommet nye features der siden Maya 2011?... Men som en kjapp workaround kan du bare separere de 2 tilesa i 2 meshes, og flytte uvsettet tilbake til 0-1. Edgen mellom meshene blir naturlig nok et lite problem.

Som et ordentlig 3d-texturing tool ville jeg heller introdusert textureartisten til MARI, du kan du få tak i en 15 dagers trial for å teste. I mari har man støtte for 10x10 UV-tiles, det snakker godt med photoshop og nuke +++
Det er også veldig lett å lære, kan være greit å ha en ok maskin å jobbe på riktignok :)

Det finnes jo selvfølgelig også mange alternativer som mudbox, bodypaint, zbrush, 3dcoat og sikkert fler.
3d generalist - Storm Studios

Trådstarter
Seb-LB
Kontakt:

Tusen takk for kjapt svar. Jeg har ikke lagt merke til noen nye features med "3D Paint Tool" i Maya 2012/13. Vi kan dessverre ikke separere meshen ettersom vi har allerede begynt med Weight Painting. Etter å ha sittet et par timer for å prøve å få "3D Paint Tool" til å fungere er jeg enig med deg om at "3D Paint Tool" er upraktisk for noe ordentlig arbeid. Det høres ut som en god ide å bruke Mari. Spesielt ettersom vi har noen lisenser på universitet. :wink:

Brukeravatar

Howii
Sted: Oslo

Legg innav Howii » tir 18 des, 2012

Du kan vel separere meshen i en egen fil, kunn for texture paint? Når teksturene er ferdige fra maya/photoshop workflowen er det vel bare å adde de inn i shaderen i renderscena. I mellomtiden kan riggere og animatører uproblematisk jobbe vidre med riggen, som du har i pipeline bildet på bloggen din :)
3d generalist - Storm Studios

Trådstarter
Seb-LB
Kontakt:

Ups, haha, godt poeng! Da er egentlig problemet fikset :wink: Jeg tror fremdeles at vi skal sjekke ut Mari siden det ser veldig kult ut. Uansett, tusen takk for hjelpen!

Gå tilbake til «Maya»