Maya/MR: Hvorfor funker ikke transparency i Material X?

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Trådstarter
danielodland

Maya/MR: Hvorfor funker ikke transparency i Material X?

Legg innav danielodland » lør 02 jun, 2012

Heihei. Sliter litt med øyet mitt her. Har konstruert det ved å lage en øyeball av nurbs, duplikere den og scale opp kopien bittelitt. Den første (minste) blir det hvite i øyet og jeg fjerner det framste ved hjelp av cutout opacity i mia_material_x. Innenfor dette "hullet" ligger irisen som er et polyobjekt. På duplikatet (den største) vil jeg ha et nytt material_x og gjøre det transparent for å simulere hinnen utenpå øyet.

Problemet er at det funker ikke. Irisen ser ut til å forsvinne når jeg bruker material_x til dette. Jeg kan se geometrien bak irisen (la et stykke geometri der med en surface shader for å hindre at man ser innsiden av øyet), men ikke selve irisen. Noen forslag til hvorfor? Testet med en blinn istedet, og det funker fint. Men vil gjerne ha mia_material_x pga refleksjonene, og vil dessuten gjerne lære hvorfor dette skjer=)

Er sikker på at det er et veldig enkelt problem for noen av dere, håper i alle fall det =) Hvis noen vil ha noe mer info eller screengrabs er det bare å si fra. Har lagt ved det jeg kunne tenke meg at noen trengte. Bruker Maya 2011.

PS: hvis noen kan forklare hvordan jeg kan plassere vedleggene i posten der jeg vil, setter jeg pris på dèt også =))
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Øyvindsen

Legg innav Øyvindsen » søn 03 jun, 2012

Hei. Hadde eit liknande problem på realismeoppgava mi. Trur enten så har normalane på geometrien blitt flippa, f.eks dersom du har mirror-duplisert auge, eller så går geometrien fra hinna gjennom augeeple. Refraction shaderen til Mia_materiala er veldig streng på at enter/exit surface er riktig for at resultatet skal bli det du forventer.
Håper det funka.

Trådstarter
danielodland

Legg innav danielodland » søn 03 jun, 2012

Takk for respons, Øyvind. Hmm, skal gjøre noen tester etterpå men jeg har prøvd å scale opp den ytterste geometrien (den med problemshaderen) så den er mye større enn den andre, jeg har prøvd å konvertere til polygoner og rendre, og jeg har prøvd å flippe normalene på polygonene. Skal teste mer nå straks.

Takker igjen for svar. Hvis noen flere har et tips er det bare å komme med det =)

Trådstarter
danielodland

Kan det være en sammenheng med at jeg bruker Cutout opacity på den underste øyeballgeo'en?

Øyvindsen

Ok. Korleis har du bygd hinna? Er det eit skjell som lyset går inni og utav før det kjem til augeeple, eller er det berre ein oppskalert version av augeeplet?
Dersom det siste er tilfelle, vil eg tru det kjem til å fungere dersom du gjer geometrien om til eit shell.
Kan muligens også fungere dersom du forandrer instillingane i materialet til thin-walled transparency.

Øyvindsen

Ja det er mulig. Mentalray kan vere litt funky av og til.

Trådstarter
danielodland

Prøvde tidligere å gjøre det til polygonobjekt og extrude den så den blir et "shell", det hjalp ikke. Mener du "thin walled" under "advanced refraction"? Den har jeg prøvd.

Det første jeg tenkte var egentlig at det var et problem i raytraceinnstillingene (trace depth), men der har jeg prøvd å dra opp innstillingene til 10/10 og 20 på max trace depth.

Nå tester jeg også å bruke "transparency" istedet for "cutout opacity" på den underste geoen. Da får jeg samme problemet som den ytterste. Altså; jeg hider den ytterste (så den ikke kan ha noe å si) og likevel får jeg problemet. Gjør jeg noe feil når jeg setter opp transparency? Alt jeg gjør er å koble en ramp inn i "transparency" på mia_material_x, og i den ytterste geoen skrudde jeg bare transparency på fullt. Er det noe jeg glemmer eller bare ikke skjønner her?

Takk igjen for respons! =)

Trådstarter
danielodland

Ok, jeg fikk ikke løst det men gjorde det på en annen måte som tilfredsstiller meg 90% =) Jeg bruker en lambert på det underste geoen istedet for mia_material_x fordi den underste (scleraen) trenger ikke reflektere. Så da får jeg brukt mia_mat_x på den ytterste (som skal reflektere).

Men hvis noen har en ordentlig løsning er det bare å si ifra, vil gjerne vite hvorfor problemet er der.

Takk for hjelpen!

Øyvindsen

hmmm. Merkelig. Bra du fant en måte som fungerer, men dersom du skal rendere ut med passes så skjekk om du får med lambert i transparency passset. Har ein mistanke om at kunn mental ray sine material vil fungere der.

Trådstarter
danielodland

Skal ikke ha et transp. pass men takk for tips. Bedre i ryggen forresten?

Øyvindsen

Ja det går betre, men det tar tid. Kan fortsatt ikkje sitte, så eg har laga meg eit lite arbeidsbord i senga, så eg kan jobbe liggande. Funka fint. :) Men eg håper eg kjem meg på skulen i løpet av veka.

Gå tilbake til «Maya»