Autodesk Project Photofly

Aktuelle nyheter

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
jaswane
Sted: Oslo
Kontakt:

Autodesk Project Photofly

Legg innav jaswane » man 06 jun, 2011

Hos Autodesk er det nå mulig å prøve et program som lager 3D modeller kun fra bilder man tar av et objekt, leilighe, hus osvosv. Ganske spennende teknologi syns jeg, selvom det nok er et lite stykke igjen til dette blir helt bra.

Last ned og les mer her:
http://labs.autodesk.com/utilities/photo_scene_editor/

Testprosjekt:
Jeg har testet dette ved å ta 29 bilder av en hageslangetrommel. Man skal ideelt sett ta et bilde for hver 5-10 grad i en sirkel rundt, gjerne i flere høyder. Man kan ta nærbilder av steder man ønsker detaljer. Jeg stilte inn kamera på manuel for at lys osv skulle være likt.

Bildene jeg tok
Bilde

Deretter laster man dem inn i Photo Scene Editor programmet, og bildene blir lastet opp til Autodesk der de går gjennom en prosess for å gjenkjenne 3d data. Man kan velge hvor bra mesh man vil ha, og i dette tilfellet valgte jeg finest mulig mesh, og scenen kom på 900.000 polys. Tror neppe dete er noe vits da standard fungerer bra nok.

Tilslutt får man en 3d modell å vri og vende på. Er endel hull osv her og der som ikke ser hel pent ut, men kanskje underlaget var dårlig. Programmet sliter også med reflektive flater siden man da selvfølgelig får forskjeller på hvert bilde i hver vinkel.
Bilde

Man kan eksportere dette ut som for eksempel .obj og ta inn i 3ds max:
Bilde

Meshen er noe heftig og av en eller annen grunn har den delt modellen i to biter på rare steder:
Bilde

Programmet genererer selv UVW koordinater og mapping som ser såpass rotete ut: (scenen har to sånne mappinger)
Bilde

Men alt i alt syns jeg dette er en spennende teknologi som blir veldig nyttig når man får det til skikkelig.

Brukeravatar

Drakon
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg innav Drakon » man 06 jun, 2011

Veldig spennende! Må prøves! :)
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

Ezben
Sted: En øy vest for Bergen

Legg innav Ezben » man 06 jun, 2011

Har sett lignende tidligere men ser ikke helt bruksområdet for dette.
Men kult er det.
The road to success is always under construction.

Brukeravatar

krth8

Legg innav krth8 » man 06 jun, 2011

Kunne vert fett og ta bilder av ting på feks en svart duk så den kun generer mesh av produktet. Kan være en rask måte og hive inn bakgrunns objekter in en scene.
Russia is not a country, it's a lifestyle...

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

danielodland

Legg innav danielodland » man 06 jun, 2011

Ezben skrev:Har sett lignende tidligere men ser ikke helt bruksområdet for dette.
Men kult er det.

Når det funker er det vel nyttig for å produsere gode og nøyaktige modeller av hard-surface objekter til
stillbilder (f eks arch-vis og design) og andre situasjoner der man ikke trenger å deformere objektet.

hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » man 06 jun, 2011

danielodland skrev:... og andre situasjoner der man ikke trenger å deformere objektet.

Det ser ut til å være ferdig deformert allerede :P
if your not living on a killing ground, you better make your own

danielodland

Legg innav danielodland » man 06 jun, 2011

hardrock_ram skrev:
danielodland skrev:... og andre situasjoner der man ikke trenger å deformere objektet.

Det ser ut til å være ferdig deformert allerede :P

haha ja, luksus=)
danielodland skrev:Når det funker
xD

Brukeravatar

Stiansch
Kontakt:

Legg innav Stiansch » tir 07 jun, 2011

krth8 skrev:Kunne vert fett og ta bilder av ting på feks en svart duk så den kun generer mesh av produktet. Kan være en rask måte og hive inn bakgrunns objekter in en scene.

Akkurat! Og kan vel fort også være kjekt for en kjapp basemesh av et avansert objekt? :) Kanskje helst organisk da ser det ut som.

Brukeravatar

filmelskeren
Sted: Skien
Kontakt:

Legg innav filmelskeren » tir 07 jun, 2011

awesome :)

Gå tilbake til «Nyheter»