3D modeller fra mobilen

Aktuelle nyheter

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
DrHawkins
Sted: Egersund

3D modeller fra mobilen

Legg innav DrHawkins » tor 24 mar, 2011

http://www.itavisen.no/865945/du-ville- ... unne-dette

http://www.technologyreview.com/computi ... ef=rss&a=f

dette må jeg si så utrolig kult ut, tenk spill og film og alt mulig etterhvert å kunne ha den grafikken ;)

Brukeravatar

Drakon
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg innav Drakon » tor 24 mar, 2011

Veldig stilig! Spennt på hvilke muligheter som vil følge med dette :)
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

Mikademius
Sted: Oslo, Norge
Kontakt:

Legg innav Mikademius » lør 26 mar, 2011

Er det 3d eller panorama? Jeg satt og ventet på at han skulle rotere rundt gitaren i x eller z.... Joda, jeg ser at bildene projectes på noe geo, men jeg ser for meg en Turbosquid triangle hero asset her. Kan kanskje brukes til å ha en volume reference og kaaaanskje noe roughe teksturer. Vi har forøvrig hatt dette lenge, men jeg husker ikke hva softwaren heter. Husker vi testet det på "Rovdyr"
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Brukeravatar

Trådstarter
DrHawkins

Legg innav DrHawkins » lør 26 mar, 2011

Hentet inspirasjon fra PhotoSynth
Mye av teknologien stammer fra PhotoSynth som ga en slags 3D-effekt ved hjelp av mange bilder satt sammen av Microsofts algoritme.

Den viktige forskjellen fra dette og Photosynth er at sistnevnte ikke leverer ekte 3D.

3DMedia's technology is targeted at displays like 3-D TVs or Nintendo's new glasses-free 3-D handheld gaming device. But the 3-D information built up by the Microsoft software could be modified to display on such devices, too, says Hurst, because the models it builds contain enough information to create the different viewpoints for a person's eyes.

siterte fra begge linkene jeg har lagt fram. det er da ordentlig 3D objekter og ikke noe virtualisert 3D effekt greier ;)

Vi har forøvrig hatt dette lenge, men jeg husker ikke hva softwaren heter.

photosynth du tenker på? her kan du lese selv at det er langt langt bedre og noe helt annet enn photsynth ;)

Brukeravatar

Mikademius
Kontakt:

Legg innav Mikademius » søn 27 mar, 2011

Nei, jeg tenker ikke paa Photosynth. Image ettellerannet...
Martin Andersson | COO - The Floor Above AB. | Line Producer - Qvisten Animation www.thekove.com | www.animation-hut.no

Brukeravatar

Nebel
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg innav Nebel » man 28 mar, 2011

Ja image modeler som Autodesk har kjøpt opp har jo mye av denne funksjonaliteten, men den er vel ikke så automatisert: http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/pc ... eID=123112

Det er også et spennende opensource program som heter Insight 3D, men dette er også forløpig litt tungt å bruke, men det har noe autmatisk generering av geometri det også: http://insight3d.sourceforge.net/

Brukeravatar

Trådstarter
DrHawkins

Legg innav DrHawkins » man 28 mar, 2011

de visste jeg ikke om :P

det virka jo utrolig kult da, kommer nok til å eksperimentere med dette ja :)
har 8mp kamera på mobilen så skal bli brae bilder så dette må testes ut :)

hadde vært utrolig morro å sett slik teknologi i spill og slikt, da kan vi snakke om grafikk ja,
uansett så er det vel ikke så lenge til photorendering kommer håper jeg for det blir bare awesome.

Brukeravatar

Mikademius
Kontakt:

Legg innav Mikademius » man 28 mar, 2011

Skjønner ikke helt hvorfor folk henger seg opp i at dette blir brukanea til spill? Meshen må jo se helt grusom ut. Vel.. As ling as it renders I suppose. En annen ting er jo at spec og ref er bakt inn i teksturen så shaderen må ji freake ut? Lambert på alt:) ingen lys:p

Brukeravatar

Trådstarter
DrHawkins

Legg innav DrHawkins » man 28 mar, 2011

her er det vel mest snakk om realismen i det hele. teksturen, jeg vil like å se at man lager identiskt bilde like raskt og pent på den vanlige metoden som ved å gjøre det på denne mobil metoden.

jeg sier ikke at denne teknologien er perfekt til spill men jeg sier bare at jeg sikler etter photorendering grafikk kvalitet ;) og at jeg håper de kan få ut noe ganske snart som gir oss noe ganske så utrolig grafikk som for eksempel lignanes dette.

jeg er enig i at meshen blir sikkert ganske så stygg men så lenge den animeres greit og normals og alt annet er greit så gjør vel ikke det noe?
jeg tror også at dette bruker en metode som gjør at man ikke bruker shader så utrolig kraftig som ved den originale dagens metode.

Brukeravatar

Medi8or
Sted: Lyngdal

Legg innav Medi8or » man 28 mar, 2011

DrHawkins skrev:her er det vel mest snakk om realismen i det hele. teksturen...
Det er fotografi, klart det er litt realisme med.. :D

Camera-mapping (front projection mapping) er vel blitt brukt i et tiår eller to: DivX / MPEG / Quicktime

Et enkelt foto, og en håndfull bokser.. ( Link: Gammel LW-tutorial )

Forskjellen er at du nå får generert geometrien automatisk, og du har fullt 360 grader. Men geometrien kan ikke brukes til mye annet da...
My dongle is small, hard, and purple.

Brukeravatar

Mikademius
Kontakt:

Legg innav Mikademius » tir 29 mar, 2011

DrHawkins: Du sier like fint og raskt. Jeg vet ikke hvor fint det egentlig er da spec og ref er bakt inn i teksturen. Du kan f.eks. ikke bruke samme teksturen i et innemiljø (tenker på bilen som eksempel her.) Det er klart at man får et resultat kjapt, men jeg lurer på om det faktisk er brukanes til noe som helst. Du nevner også animasjon. Separerer den hjulet fra bilen? Jeg tror ikke den er avansert nok til det. Og organiske modeller tror jeg ikke blir animerbare i det hele tatt. Morsom teknologi og vi får kanskje brukt det skikkelig etterhvert. Noe som man kanskje kan ha bruk for er jo å få opp et kjapt estimat på volumet og landemerker i teksturen. Jeg ville bare ikke brukt det rett "out of the box".

Brukeravatar

Drakon
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg innav Drakon » tir 29 mar, 2011

Hadde vært kult hvis noen lagde et stort bibliotek med slike 360 visninger av biler feks, kjekk referanse å ha men man greier seg jo fint med vanlige bilder også.
Mulig at folk kan bruke det på nettsider til 360 visning av produkter hvis det blir enkelt å bruke.
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

einarmn
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg innav einarmn » tir 29 mar, 2011

jeg er enig i at meshen blir sikkert ganske så stygg men så lenge den animeres greit og normals og alt annet er greit så gjør vel ikke det noe?

=D>

Brukeravatar

krth8

Legg innav krth8 » tir 29 mar, 2011

Tenker på det samme som drakon. Ser ikke noen annet bra bruksområde en produktvis. Slik det er nå hvertfall.
Russia is not a country, it's a lifestyle...

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

Brukeravatar

Trådstarter
DrHawkins

Legg innav DrHawkins » tir 29 mar, 2011

@mikademius
hvis du skal ha et innemiljø så tar du et foto av det og lager 3d utav det og seff blir det anderledes tekstur av det, du får jo ikke bil tekstur på et bord eller sofa.

@einarm
var det sarkastiskt ment eller?

@krth8
ja jeg er enig i at teknologien trenger mere utvikling og slikt men dette er da et veldig godt steg i riktig retning og slikt. jeg for min del elsker å bruke penger på ny teknologi som kan bli så mye bedre fordi det gir penger til firmaet som faktiskt kan gjøre det bedre.

@medi8or
i filmer ja, filmer har aldri vært noe problem med dette men der rendrer du ikke live, det er pre rendered og da er det helt anderledes. hvis du skal rendre live så trenger du heavy skjermkort og slike ting plutselig. film klarer du deg fint med innebygde skjermkortet i hk og god cpu. renderinga i seg selv foregår på en helt anna metode.

Gå tilbake til «Nyheter»