3ds Max 2012 Announced

Aktuelle nyheter

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Strandli

Legg innav Strandli » ons 09 mar, 2011

Jeg liker både tekst og ikoner, selv om jeg er vandt til å jobbe med bare tekst. Ikoner og bilder er mye lettere å lete etter, og det fanger øyet ditt bedre. Så rent visuelt så er det mer effektivt, hadde ikke vært like lett å finne frem i den Modo-listen hadde det bare vært tekst. Da hadde det blitt rotete og uoversiktlig veldig fort.

Problemet mitt med Ribbon er at det er uorganisert, tregt og lite brukervennlig. Det bruker også alt for mye plass vertikalt, og det har vi allerede for lite av. Man kan plassere ribbon til sidene, men det hjelper lite når den er designet for å ligge horisontalt.

Håper dette blir bedre, men akkurat nå så ligner det mer som om de går etter Office-brukere. De som tukler med 3DS Max er jo ofte profesjonelle eller dedikerte hobbyfolk, uansett så er de langt forbi Office sin målgruppe som må kunne brukes av alle.

hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » ons 09 mar, 2011

For min del er det tekst som gjelder ... Liker det nåværende (gamle) utseendet til Max veldig godt. De kunne om mulig gjort det enda mer kompakt, men ellers er det helt fint.
Som Strandli også er inne på; jeg kan ikke forstå dem som legger vekt på pent utseende i grensesnittet i det hele tatt. Jeg tror en snekker driter i hvordan drillen ser ut, så lenge den er behagelig å bruke og fikser jobben best mulig. Derfor sliter jeg litt når folk klager på at Max ser 90-talls ut. Javel ... Hva konkret ved "90-talls" er det som hemmer arbeidsflyten?
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » ons 09 mar, 2011

Jeg er personlig ute etter et minimalistisk gui, noe som gir meg mest mulig plass til viewporten.

Akkurat som chrome som nettleser. Jeg prøver også så mye som mulig å bruke quadmenyen for å accesse tools istedet for å bruke menyene. Alt for en raskere workflow.

Men alt er jo såklart smak og behag. Jeg har ingenting i mot den gamle modifier-menyen til høyre, men polyboost ribbonen kunne uten problemer vært redusert 50% i størrelse.

Om de moderniserer designet, gjør det stilrent og kanskje i det minste samkjører designet så ser jeg på det som en bonus. Liker iallfall at de har fått farger på ikonene igjen i 2012. Gjør det litt lettere å skille ting fra hverandre.
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Strandli

Legg innav Strandli » ons 09 mar, 2011

hardrock_ram skrev:For min del er det tekst som gjelder ... Liker det nåværende (gamle) utseendet til Max veldig godt. De kunne om mulig gjort det enda mer kompakt, men ellers er det helt fint.
Som Strandli også er inne på; jeg kan ikke forstå dem som legger vekt på pent utseende i grensesnittet i det hele tatt. Jeg tror en snekker driter i hvordan drillen ser ut, så lenge den er behagelig å bruke og fikser jobben best mulig. Derfor sliter jeg litt når folk klager på at Max ser 90-talls ut. Javel ... Hva konkret ved "90-talls" er det som hemmer arbeidsflyten?

Jeg har absolutt ikke noe imot et pent grensesnitt, for det er veldig viktig. Farger og ikoner er visuelle virkemidler som hjernen til folk forstår langt bedre enn tekst alene. Jeg tror derfor det kan være veldig effektivt å ha et pent UI, for folk er forskjellige og andre jobber bedre slik.

Problemet jeg hadde var at det er så Microsoft Office aktig, helt feil målgruppe for denslags tull. Ribbon spiser opp for mye av skjermen, og den bruker ikke engang alle pikslene den klorer til seg.

Jeg tror at det blir lettere å konfigurere Ribbon senere når resten av UI renovasjonen er på plass, syntes å ha sett hint av det allerede i 2012 utgivelsen, og forhåpentligvis kan vi sette hotkeys til alle de viktige verktøyene fra Ribbon så vi kan deaktivere hele greia og hente hvert tool opp når vi selv trenger det. Selv bruker jeg bare retopo verktøyene der nesten, unødvendig å hente frem hele Ribbonen for de 2-3 knappene jeg bruker da, men må jo ha den der.

hardrock_ram

Legg innav hardrock_ram » ons 09 mar, 2011

Liker iallfall at de har fått farger på ikonene igjen i 2012. Gjør det litt lettere å skille ting fra hverandre.

farger på ikoner tar to sekunder å fikse.
Gå til Customize UI\colors\Icons Enabled. Sett alt til 100, og la invert stå på.

Brukeravatar

krth8

Legg innav krth8 » lør 12 mar, 2011

Et par kule videoer som viser retopo og hastighet

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=s8KoM2n071g[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Gz6bOU4JX1w[/youtube]
Russia is not a country, it's a lifestyle...

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

Brukeravatar

Trådstarter
Guilemo
Sted: Viborg, Denmark
Kontakt:

Legg innav Guilemo » søn 13 mar, 2011

Den siste der var særlig imponerende. Det ser ut til at AD faktisk har gjort en veldig god jobb. Jeg skulle ønske at de hadde laget slike videoer da, og ikke overlatt ansvaret til tredjeparter. Folk flest bryr seg lite om man har fått noen viewport filters, viewcube osv. Det folk vil ha er tydelige resultater og ting som gjør at man jobber mer effektivt og behagelig.
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

henning.sanden[at]gmail.com

hardrock_ram

Legg innav hardrock_ram » tir 15 mar, 2011

Guilemo: Det er rart det er så utrolig vanskelig å fatte for dem akkurat det du sier der. En hel haug av "funksjonene" de har lagt til de siste par årene kan rangeres fra ubrukelig til sinnsvakt irriterende.
Isteden for å legge til all dritten, så kan de heller bli raskere ferdig med dette oppgraderingsprosjektet.

Strandli

Legg innav Strandli » tir 15 mar, 2011

hardrock_ram skrev:Guilemo: Det er rart det er så utrolig vanskelig å fatte for dem akkurat det du sier der. En hel haug av "funksjonene" de har lagt til de siste par årene kan rangeres fra ubrukelig til sinnsvakt irriterende.
Isteden for å legge til all dritten, så kan de heller bli raskere ferdig med dette oppgraderingsprosjektet.

Slike ting som viewcube og viewport filters er ikke ting som tar ting å utvikle. Det er ikke der de har brukt ressursene sine, og derfor er det liten grunn til å klage over at de er der. Begge disse funksjonene er teknologi de hadde liggende og inkluderte i 3DS Max fordi "why not?". Dette er noe de har sagt selv og tilogmed, at viewport filters var en "freebie", altså at det ikke kostet dem noe tid eller ressurser å legge det til.

Og det er klart at AD hører på hva folk sier, men det er ikke "bare bare" å kaste seg rundt et problem. Jeg tror det største problemet folk har med Max nå er at de ikke liker retningen grensesnittet har tatt, med caddies, ribbon og lignende. Det er greit nok, men de har sikkert en grunn til at de velger å gjøre det slik. I slutten av XBL-prosjektet tror jeg at det hele kommer sammen og blir langt bedre enn det er nå i "mellomfasen".

Det folk har kommentert på når det gjelder Max i de siste årene er mangelen på Node-basert material editor, treg ytelse generelt i programmet og i viewporten. Folk har også klaget over gammeldags UI, Reactor er skit etc.
Så hva har de gjort etter å ha hørt kritikken til folk?
De har kjøpt NodeJoe, og vips har vi Node-basert materials. De inkluderer Polyboost verktøyene, som mange brukte fra før av og lignende. Du ser jo at i 2012 har de jobbet mye med ytelsen, noe som er veldig tydelig forbedret. Grensesnitt og reactor er noe de jobber med å forbedre gjennom XBL-prosjektet, hvor vi får et helt nytt simuleringssystem med PhysX som funker rett i viewporten.

Gret nok at du ikke personlig har behov for alt de jobber med, men jeg garanterer at noen har hatt behov for det de har levert. Og det at de driter i hva vi ønsker oss er jo tydelig tøv, vi får det kanskje ikke akkurat slik vi vil ha det, men det kan vi ikke heller forvente. Poenget er at de faktisk lytter til hva folk ønsker og tar hensyn til det, men business er business,og det er ikke alltid like enkelt å gi raske løsninger på alt det folk syter om.

Om 2012 er noen indikasjon på hvilke forbedringer vi vil se når det gjelder ytelse, så har jeg trua på at Autodesk får rettet opp i det mange irriterer seg over idag. Dersom du ikke er fornøyd med produktet så bruker du et annet, syting hjelper ikke.
Autodesk har gjort mange gode ting i det siste, men de tar foreløbig små babysteps for å komme seg dit de må. De har mange kunder å tilfredsstille, og det må være jævli vanskelig å gjøre alle fornøyde og ikke glemme noen.

Brukeravatar

tassel
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tassel » ons 16 mar, 2011

Jeg tror det største problemet folk har med Max nå er at de ikke liker retningen grensesnittet har tatt, med caddies, ribbon og lignende. Det er greit nok, men de har sikkert en grunn til at de velger å gjøre det slik. I slutten av XBL-prosjektet tror jeg at det hele kommer sammen og blir langt bedre enn det er nå i "mellomfasen".

Det burde være mulig og legge disse inn som plugin baserte ting som er mulig å slå av og på etter eget ønske. Det er ikke alle som er så fornøyd med "mellomfasen" som du refererer til, vi bruker dette programmet til og jobbe i og da er det en fordel at det virker også. Generelt sett så vil jeg referere til det jeg sa innledningsvis til flere av punktene dine; Man må ha mulighet til og slå av og på ting som er under utvikling og tydeligvis ikke er testet ut skikkelig før release engang.

Det er jo et stort problem at det er en haug av folk som har kommet inn de senere årene å hyler etter funksjonalitet i ett sett da de ikke vet bedre. Det burde prioriteres og fikse opp i alle kjente bugs før man slenger inn enda flere ting (eks: hvorfor må jeg skrive et script for å få resatt material editoren min når jeg bruker den gammle??)

EDIT: Men når dette er sagt så er jeg veldig spent på Max 2012 :)

Strandli

Legg innav Strandli » ons 16 mar, 2011

tassel skrev:Det burde være mulig og legge disse inn som plugin baserte ting som er mulig å slå av og på etter eget ønske. Det er ikke alle som er så fornøyd med "mellomfasen" som du refererer til, vi bruker dette programmet til og jobbe i og da er det en fordel at det virker også. Generelt sett så vil jeg referere til det jeg sa innledningsvis til flere av punktene dine; Man må ha mulighet til og slå av og på ting som er under utvikling og tydeligvis ikke er testet ut skikkelig før release engang.

Det er jo et stort problem at det er en haug av folk som har kommet inn de senere årene å hyler etter funksjonalitet i ett sett da de ikke vet bedre. Det burde prioriteres og fikse opp i alle kjente bugs før man slenger inn enda flere ting (eks: hvorfor må jeg skrive et script for å få resatt material editoren min når jeg bruker den gammle??)

Det å kunne skru av plugins hadde vært greit, men det kunne også skapt problemer senere. Jeg minnes å ha hørt at dette var et mål å få til å fremtiden, at Max bare lastet det du trengte, men jeg er ikke sikker på om dette stemmer.
For folk som jobber med programvaren så er det viktig å vite hvor ting er, og ikke bli forvirra, men det er derfor XBR-prosjektet tar så lang tid. De er klar over problemene dersom de hadde forandret alt over natten, så ved en gradvis forandring gjør at alle blir vandt til den retningen grensesnittet har tatt.
Jeg vet ikke helt hvordan det tekniske "under panseret" fungerer, men kunne det ikke skapt problemer å legge til alle funksjonene som plugins som er mulige å skru av? Når funksjoner jobber så tett sammen, så tror jeg det fort kunne kommet uønskede resultater ved å kunne deaktivere deler av Max etter eget ønske. Hadde vel gjort beta-testing enda mer komplisert enn det allerede er...

Selv syntes jeg Ribbon er veldig irriterende, jeg overlever stort sett på de modelleringsverktøyene som er å finne i Command Panel, men Ribbon har 1 eller 2 funksjoner jeg liker, og da er det tungvindt å hente den frem hver gang. Også lurer jeg på hvor lenge de kommer til å ta vare på legacy-stuff, altså utdaterte verktøy som de bare beholder fordi noen få bruker de, og de vil ikke at scripts og custom verktøy folk har skrevet over årene skal gå i dass...

Brukeravatar

megaman
Sted: Sandefjord

Legg innav megaman » ons 16 mar, 2011

He he. Vanvittig morsomt å høre hvor frustrert han ble. Også kult å se at 2012 er så fantastisk mye kjappere.
Freelancer

Brukeravatar

oophus

Legg innav oophus » ons 16 mar, 2011

Aner ikke om den er linket eller ei, har heller ikke fått sett den ferdig selv så aner ikke om det er noe spennende. ^^

http://www.youtube.com/watch?v=_LZMvlOn8V4

Strandli

Legg innav Strandli » ons 16 mar, 2011

oophus skrev:Aner ikke om den er linket eller ei, har heller ikke fått sett den ferdig selv så aner ikke om det er noe spennende. ^^

http://www.youtube.com/watch?v=_LZMvlOn8V4

Jeg så en av presentasjonene live, og de er ganske informative, men ikke så grulig spennende. De informerer mest om hvilke visjoner de har om fremtiden, vise hva som er viktig for dem og hvilken retning Max tar. De forteller ikke noe de ikke kan si, så du hører ikke om noen funksjoner som kommer i fremtidige utgivelser.

Strandli

Legg innav Strandli » tir 05 apr, 2011

Nå er en grundigere demonstrasjon av 3DS Max 2012 sin ytelse lastet opp!
Samme fyren som lagde den med Iron-man/War-Machine modellen.

Absolutt verdt en titt, virker helt fantastisk.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=VdxwWKBy4gU&feature=feedu[/youtube]

20 millioner polygons fordelt over flere hundre objekter kjører med solid framerate.

Gå tilbake til «Nyheter»