Houdini Ocean Toolkit for 3dsmax

Aktuelle nyheter

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Tronotrond
Innlegg: 3748
Registrert: lør 29 okt, 2005
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Houdini Ocean Toolkit for 3dsmax

Legg innav Tronotrond » man 21 feb, 2011

En av "maxguruene" på jobb satte for et par uker siden i gang prosjektet med å konvertere Houdinis Ocean Toolkit til 3dsmax sammen med en annen utvikler.
Dette er nå sluppet som Open Source og kan brukes av alle! Per i dag er det bølger og sjø det lager, men håpet er nok at noen andre tar stafettpinnen og videreutvikler dette.

Bilde
Eksempelanimasjon her


Her er orginaltråden på cgtalk

Og her er link til plugin og sourcekode
https://code.google.com/p/hot4max/
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

tassel
Innlegg: 3987
Registrert: man 26 sep, 2005
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav tassel » man 21 feb, 2011

Virker som om det er trøbbel med siste build av x64'en.. Håper det kommer en ny build snart.

Edit: Jeg bruker Max2011 og det er i denne jeg opplever problemer.

Brukeravatar

Ezben
Innlegg: 621
Registrert: man 03 mar, 2008
Sted: En øy vest for Bergen

Legg innav Ezben » man 21 feb, 2011

Ser utrolig flott ut så synn jeg ikke bruker max lengre og kan få testet den selv.

PS: Er det mulig å få exporter mash og animasjonen i en .fbx fil fra max? (usikker på om det er det filformatet heter men dere skjønner sikkert hva jeg er utetter)
The road to success is always under construction.

Brukeravatar

Trådstarter
Tronotrond
Innlegg: 3748
Registrert: lør 29 okt, 2005
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » man 21 feb, 2011

Ved bruk av Point Cache burde det kunne bakes ut, ja. Fordelen med å kjøre modifieren på i max er at man kan lage et lite plane og tweake til vannet, og så skalere dette opp og evt. tesserlere meshed ved render. Å eksportere ut et helt hav vil nok f.eks. bli ganske tungt ;)


Tassel: Hva slags trøbbel? Er kun til x64 foreløpig og releasen jeg har her fungerer bra, men når jeg tenker etter så kjører jeg nok fremdeles siste release candidate. Funksjonaliteten skal være lik, men ble vel ryddet litt i prosjektet før final release. Du burde kanskje sende en bugreport så de blir klar over problemet..?
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D


hedphelym
Innlegg: 5
Registrert: man 21 feb, 2011
Sted: kristiansand
Kontakt:

Legg innav hedphelym » man 21 feb, 2011

hei,
stemmer at det er en feil i x64 versjonen i skrivende stund.
Det har blitt lagt til i "issue tracker" på source code siden.

Han fikser det nok iløpet av dagen, regner med det er en enkel sak (sist var det at han glemte å compile i release mode når han pakket plugins.).

Jeg har ikke repo tilgang nå, så jeg kan ikke fikse det.

men har lagt ved siste plugin ferdig compilet her.

http://stigatle.net/uploads/hot4max_X64.zip

hent ned release fra repo, bytt ut plugin med den over her.

Brukeravatar

dboydesign
Moderator
Innlegg: 1790
Registrert: ons 26 apr, 2006
Sted: Lillestrøm
Kontakt:

Legg innav dboydesign » man 21 feb, 2011

beklager vis dette er en selvfølge:P men hvordan animerer man vannet? Eneste jeg fant ut var og animere time, men da går den jo bare raskere og raskere?
3D/VFX Artist
Storyline Studios AS
Storyline Studios

personal:
WEBSITE

Brukeravatar

Drakon
Innlegg: 1203
Registrert: man 02 apr, 2007
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg innav Drakon » man 21 feb, 2011

Er noob når det gjelder slike plugins uten instruksjoner, hvordan kjører man den? :P
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

Trådstarter
Tronotrond
Innlegg: 3748
Registrert: lør 29 okt, 2005
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » man 21 feb, 2011

dboy: Sett to keyframes på time, gå i kurve-editoren, markér keyene og sett dem til Linear. For enkelhetsskyld er det også greit å sette på Relative Repeat i Out of Range slik at kurven gå uendelig. Håper det hjelper :)

Drakon: Lag et plane med passelig polys og sleng på Houdini Ocean fra modifier-lista. Resten er bare tweaking.
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

Drakon
Innlegg: 1203
Registrert: man 02 apr, 2007
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg innav Drakon » man 21 feb, 2011

Ok, men for å installere er det bare å kopiere til plugin mappen? Prøvde det men da fikk jeg feilmelding error code 126 - the specified module could not be found"

edit: nvm, jeg lasta ned fra feil link, lasta bare ned den ene filen som ble linket til i ettertid :P
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

Drakon
Innlegg: 1203
Registrert: man 02 apr, 2007
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg innav Drakon » man 21 feb, 2011

Er det hovedsaklig for å få enkle bølgeformer som kan animeres? For selv om jeg har en high res mesh blir formene rimelig enkle og plane ser ut som den er 30*30 istede for 300*300. Ser at detaljene øker med resolution men jeg makser res til 11 og dette er hva jeg får.

Bilde
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

krth8
Innlegg: 1070
Registrert: man 29 okt, 2007

Legg innav krth8 » man 21 feb, 2011

wave height og chopiness er det som stiller mest detaljer. Mer en dette må komme med displacement map, bump og lignende.
Russia is not a country, it's a lifestyle...

National Oilwell Varco

www.1kvisuals.com

Brukeravatar

Drakon
Innlegg: 1203
Registrert: man 02 apr, 2007
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg innav Drakon » man 21 feb, 2011

Wave height og chopiness gjør bare formene mer ekstreme men det blir fortsatt veldig kantete og blocky, her er en mesh på 320k polygoner:

Bilde
Don't let the fire fade!


hedphelym
Innlegg: 5
Registrert: man 21 feb, 2011
Sted: kristiansand
Kontakt:

Legg innav hedphelym » man 21 feb, 2011

du bruker den som basis, så legger du på flere modifiers, turbosmooth, displacement etc.

Holder på å skrive for wiki siden nå.

det er kommet ny release i repo nå, som fikser de tingene med x64 som folk rapporterte.

https://code.google.com/p/hot4max/downloads/list
Sist redigert av hedphelym den man 21 feb, 2011, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar

Drakon
Innlegg: 1203
Registrert: man 02 apr, 2007
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg innav Drakon » man 21 feb, 2011

Ok, ville bare forsikre meg om at detaljene ligger i displacement og bump, at det ikke er noe jeg går glipp av her :)
Don't let the fire fade!

Brukeravatar

Trådstarter
Tronotrond
Innlegg: 3748
Registrert: lør 29 okt, 2005
Sted: Houston, TX
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » man 21 feb, 2011

Litt som nevt så prøv med færre polys før HOT-modifieren.
Her er et 48x48 plane med turbosmooth.

Bilde

Samme plane, men med en ekstra smooth itteration + enkel smoke displacement.

Bilde
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D


Gå tilbake til «Nyheter»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester

cron