3dsMax Project Excalibur

Aktuelle nyheter

Moderatorer: Super Moderatorer, Admins

Brukeravatar

Trådstarter
Tronotrond
Sted: Houston, TX
Kontakt:

3dsMax Project Excalibur

Legg innav Tronotrond » ons 09 feb, 2011

Som dere kanskje vet har Autodesk startet med sine webinars for Project Excalibur; Planen for 3dsMax over de neste årene.
Dette sier ingenting om nye features, datoer e.l., men en generell plan for hva de vil gjøre med Max (som virkelig trengs!)
Heldigvis viser de fornuft og ser ut til å ha hovedfokus på stabilitet og ytelse.

Til nå er de halvveis i fase èn av tre, så tipper det er en stund til vi får se alt dette, men noe håper jeg virkelig er på plass i v2012.

Av høydepunktene kan jeg nevne;

- Optimalisering av Max core og plugins. Loading av dll-filer/plugins etter behov.

Da kan man strippe ned Max til kun de funksjonene man trenger for å optimalisere performance og minnebruk - og jeg vil tippe stabilitet.

- Støtte for multicore CPU & GPU
De håper på 10x performance gain på scener med 10 000 objekter. Dette vil også slå veldig bra ut på particle flow o.l.

- Raskere workflow, bedre UI.
De vil jobbe videre med ribbons og caddie-systemet sitt slik at man utfører funksjoner rundt der man har musepekeren istedet for å gå ut i menyene. De vil såklart fikse problemene som er med dette systemet i dag og strømlinjeforme det mere.

- Fjerne begrensning på max 4 viewports

- Egne settings for hver viewport.

Her er det ganske mye interessant. Bl.a. snakker de om å kunne ha egne settings på hver enkelt viewport/camera view. F.eks. egne isolation sets, egne renderinstillinger osv. Man kan dermed bl.a. sette opp forskjellige renderpasses på hver viewport. Blir litt som en WYSIWYG scene state som følger viewport.

- Nodebasert!
Mer nodebaserte systemer. Bl.a. for viewport settings. Kan f.eks. lage en node med noen valgte objekter, koble denne til en rendernode med rendersettings og en kameranode og rendre dette.

- Bedre pipeline når flere personer jobber på samme prosjekt & filer.

- Dynamiske Simuleringer

Cloth, hair, partikler osv. deler samme datasett. Dvs. de kan interacte med hverandre.
Vise resultatene direkte i viewporten, interaktiv tuning og kontroll av systemene i viewporten.

- Forbedringer innen .max-formatet
Mest interessant her er kanskje at det ser ut til å bli åpent format med muligheten for å lagre i ASCII-format.

Første av tre av disse webinarene kan sees her:
*clicky, clicky*
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX
Freelance 3D/VFX Artist - Hille3D

Brukeravatar

Guilemo
Sted: Viborg, Denmark
Kontakt:

Legg innav Guilemo » ons 09 feb, 2011

De har iallfall innsett at de har et ganske enormt problem som må fikses på. Respekt av de å faktisk gå åpent ut med det og innrømmer det.
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

henning.sanden[at]gmail.com

Brukeravatar

v@la
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Legg innav v@la » ons 09 feb, 2011

De har iallfall innsett at de har et ganske enormt problem som må fikses på. Respekt av de å faktisk gå åpent ut med det og innrømmer det.

True true! Dette ser jo spennende ut, men jeg synes det er litt skummelt hvis de drar dette for langt også. Plutselig så sitter vi der og kjenner ikke igjen programmet vi har brukt i mange år..
3D Designer / Animatør
www.mediateam.no
www.3dvala.com

Brukeravatar

Trådstarter
Tronotrond
Kontakt:

Hehe, de tar opp det i seminaret. At det er viktig for dem at programmet ikke skal bli ugjenkjennelig og må "læres på nytt" av de veteranene. Samtidig påpeker de at de vil gjøre det enklere for newbies.
Skal bli lettere å komme inn i, men være bedre for advanced users, hva enn det vil si.

Også litt moro at de sier de faktisk kjører webseminarene fordi noen lakk ut noen slides fra et NDA-møte. Er jo mer eller mindre brannslukking ;)
TD/Technical Animator, Corporate Marketing - National Oilwell Varco, Houston, TX

Brukeravatar

Guilemo
Kontakt:

Legg innav Guilemo » ons 09 feb, 2011

Tronotrond skrev:
Også litt moro at de sier de faktisk kjører webseminarene fordi noen lakk ut noen slides fra et NDA-møte. Er jo mer eller mindre brannslukking ;)

Jeg vet det var slik i fjor, men er det slik nå? De sa på slutten av webinaret at de hadde tenkt å holde oss oppdatert på denne måten ca. en gang i året.
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

Brukeravatar

Trådstarter
Tronotrond
Kontakt:

Aha, mulig det. Jeg satt bare og hørte etter mens jeg jobbet så det kan være jeg misforstod :)

hardrock_ram
Sted: Kristiansand

Legg innav hardrock_ram » ons 09 feb, 2011

Godt at de har fokus på ytelse ja. Det er dårlig for tida!

Når det gjelder grensesnitt så er jeg skeptisk, for å si det mildt! Retningen med det lille de har vist hittil er store ribbons med både skrift og ikoner, og mye plass mellom hvert verktøy. De sørget jo for at polyboost tok fem ganger så stor plass når de skulle integrere den i 2010.

Det ser ut til at fokuset er på å gjøre det pent, ikke på effektiv workflow og plass til mange verktøy framme samtidig uten å ta opp hele arbeidsområdet.

Det blir som at Hilti skal lage bòremaskiner med pent design frmafor å gjøre bruksvennlig og riktig for profesjonelle som jobber med den hele dagen, hver dag. Av en eller annen grunn mener Autodesk at noe slikt ville vært riktig prioritering ...
if your not living on a killing ground, you better make your own

Brukeravatar

Ezben
Sted: En øy vest for Bergen

Legg innav Ezben » tor 10 feb, 2011

Sånn som max er nå er jo veldig god reklame for andre programmer, selv hoppet jeg over til modo for kort tid siden der loading tid, verktøy, rendertid hadde mye å si for valget. Hadde de kuttet ut flere ting som egentlig er det samme og forbedret de største kritiske feilene max har i dag tror jeg de kan holde på kundene. men gjør de ikke det tror jeg de taper mye i framtiden..

Ta nokia og se feks, de har ikke gjort de store endringene de siste årene og har totalt tapt mobil markedet de tidligere hadde til de mer framtids rettede htc og apple.
The road to success is always under construction.

Brukeravatar

Trådstarter
Tronotrond
Kontakt:

Legg innav Tronotrond » tor 10 feb, 2011

Ezben; Helt klart at folk ser etter alternativer. Har gjort det selv også, men for større bedrifter er det ikke bare å bytte. Det flyr fort millioner om man skal stoppe produksjonen for å bytte ut lisenser, oppgradere servere, lage ny pipeline og kurse ansatte.

Men nå tror jeg endelig Autodesk har skjønt at de må ta grep. Gjøre noe annet enn å kjøpe opp tredjeparts plugins og klatte på programmet. Jeg lever i det minste i håpet inntill videre og tror Max har muligheten til å bli en bra pakke igjen. ;)
Eneste jeg kanskje kunne ha ønsket meg bortsett fra det de til nå har nevnt er linuxstøtte, men da må de vel bygge hele programmet fra grunn, men med alt de skal forandre på nå så lurer jeg jo litt på om ikke det hadde vært verdt det for å kvitte seg med gammel kode.

Såvidt jeg har hørt kommer det en del større forandringer allerede i 2012 som er et stykke uti beta allerede.

Brukeravatar

Guilemo
Kontakt:

Legg innav Guilemo » tor 10 feb, 2011

Tronotrond skrev:
Såvidt jeg har hørt kommer det en del større forandringer allerede i 2012 som er et stykke uti beta allerede.

Vet du noen spesifikke endringer? Jeg har sett webinaret og der snakker om om fremtiden og generelt hvor de vil, men kan ikke huske at de nevnet noe spesifikt for 2012. Mulig jeg har gått glipp av noe der.
- Henning Sanden

Portfolio

Art-blog

Brukeravatar

Ezben
Sted: En øy vest for Bergen

Legg innav Ezben » tor 10 feb, 2011

Tronotrond: jeg har tidligere kjøpt in 50 nye lisenser til et program fordi det gamle programmet vi bruket ikke ble noe bedre med oppdateringene.
For å så hold opplæring av det. Vi har tjent voldsomt på å gjør det på den måten så ser ikke problemet i 3d brangsjen.
Men skjønner godt hva du mener samtidig.
The road to success is always under construction.

Gå tilbake til «Nyheter»